Katana och GSX 1100-tråden

Katanapilot skrev:
Beror ju på vad man skall ha hojen till!
Brorsans är en Streetfighter så då passar det gamla chassiet utmärkt.
Allmänt gasande så kanske det nyare chassiet är att föredra.

Grym streetfighter! Förstår vad du menar.
 
Hej allihopa i regnet.....
I vinter är det äntligen katanans tur att bli ompysslad.
Får man stor förändring av motorkaraktär om man byter förgasare från original?
Alltså inte bara vrid/effekt på en bromsbänksutskrift utan även subjektiva intryck.
Cykeln kommer enbart att användas på vägen.
Har inte satt mig in i förgasarvärlden ännu men hoppas komma en bit på vägen med denna fråga.
Kort sagt: vilken sorts förg. ska jag söka efter på ebay?

// Roger
 
Last edited:
Ditt topplock har bara en insugsdiameter på 32 mm som original, en 34 eller 36 mm CV-förgasare från en GSXR-750 85-89 passar som handsken. Motorgången kommer att bli bättre/jämnare än originalförgasaren. Mer effekt får du på köpet.

katana skrev:
Hej allihopa i regnet.....
I vinter är det äntligen katanans tur att bli ompysslad.
Får man stor förändring av motorkaraktär om man byter förgasare från original?
Alltså inte bara vrid/effekt på en bromsbänksutskrift utan även subjektiva intryck.
Cykeln kommer enbart att användas på vägen.
Har inte satt mig in i förgasarvärlden ännu men hoppas komma en bit på vägen med denna fråga.
Kort sagt: vilken sorts förg. ska jag söka efter på ebay?

// Roger
 
andersbrink skrev:
Ditt topplock har bara en insugsdiameter på 32 mm som original, en 34 eller 36 mm CV-förgasare från en GSXR-750 85-89 passar som handsken. Motorgången kommer att bli bättre/jämnare än originalförgasaren. Mer effekt får du på köpet.

Tack för snabbt svar!
Bara för att vara säker på att jag ej har missuppfattat: ovanstående gäller alltså utan att jag förstorar toppens insugsdiameter?
 
katana skrev:
Tack för snabbt svar!
Bara för att vara säker på att jag ej har missuppfattat: ovanstående gäller alltså utan att jag förstorar toppens insugsdiameter?
Kan bara säga att ett par RS 36 :or och ett bra avgassytem gör susen på de gamla GSX motorerna,den trottelresponsen på väl injusterade förgasare är grym jämfört med de gamla CV fuggarna.
Nå´n kugg mindre på motordrevet och karaktären är underbar även på en förövrigt otrimmad motor.
Jag vet,första trimgrejorna som jag investerade i för sisådär 16 år sedan
:rolleyes:
Men börjar du i ena änden så lär du fortsätta,var så säker. :tungan
 
Uppstartad!

Har skruvat ihop min nya 1428cc motor nu. Den startade på en gång och gick hur fint som helst. Varmkörde den till 90 grader och stängde av. Imorn blir det en testrepa... Nu ska jag dricka sprit och fira!!! :fyllisar
Kanske det blir LindeOpen nästa helg :va
 
Öh Öh ha den äran............

Gradin skrev:
Har skruvat ihop min nya 1428cc motor nu. Den startade på en gång och gick hur fint som helst. Varmkörde den till 90 grader och stängde av. Imorn blir det en testrepa... Nu ska jag dricka sprit och fira!!! :fyllisar
Kanske det blir LindeOpen nästa helg :va
Väntar med spänning på bänk siffror :)
Ta det lungt med Bettan, eller vad faan kör så det ryker :yoparty
 
Hur är RS-förgasarna vid lugn körning

Katanapilot skrev:
Kan bara säga att ett par RS 36 :or och ett bra avgassytem gör susen på de gamla GSX motorerna,den trottelresponsen på väl injusterade förgasare är grym jämfört med de gamla CV fuggarna.
Nå´n kugg mindre på motordrevet och karaktären är underbar även på en förövrigt otrimmad motor.
Jag vet,första trimgrejorna som jag investerade i för sisådär 16 år sedan
:rolleyes:
Men börjar du i ena änden så lär du fortsätta,var så säker. :tungan

Om man lägger lite tid och energi på att bestycka en sats RS-förgasare rätt, hur är de
då vid smygkörning?

Att de ger mer effekt och ett finfint svar på gasen tvivlar jag inte på, men kan man
ta sig genom sta'n utan att bli genomsvett? Är det bättre att välja mindre en mindre
storlek, dvs är RS34:or bättre i det hänseendet bättre än RS36/38?
 
Last edited:
Mikael_1150 skrev:
Om man lägger lite tid och energi på att bestycka en sats RS-förgasare rätt, hur är de då vid smygkörning?

Att de ger mer effekt och ett finfint svar på gasen tvivlar jag inte på, men kan man ta sig genom sta'n utan
bli genomsvett? Är det bättre att välja mindre en mindre storlek, dvs är RS34:or bättre i det hänseendet
bättre än RS36/38?
Funkar kanon!
Har åkt med RS 36 sen -90 utan problem.
34:or kanske är det optimala på en standard motor ,men 36:or är både lättare att hitta och hänger med långt upp om man fortsätter att trimma
:tummenupp
 
Ok!
Tack för engagemanget :Bugar
Det verkar bli ytterligare en utgift i vinter med andra ord *suck*
Det är möjligt att ni tvingas svara på fler funderingar framöver....
 
Mikael_1150 skrev:
Om man lägger lite tid och energi på att bestycka en sats RS-förgasare rätt, hur är de då vid smygkörning?

Att de ger mer effekt och ett finfint svar på gasen tvivlar jag inte på, men kan man ta sig genom sta'n utan
bli genomsvett? Är det bättre att välja mindre en mindre storlek, dvs är RS34:or bättre i det hänseendet
bättre än RS36/38?

Fungerar utmärkt, har själv RS40, hade tidigare RS36 som oxå fungerade utmärkt vid smygkörning.

Tomgången är oxå stabil.

Skulle inte välja 34:or, prova med RS36 om du inte har borrat mycket.
 
Tack för synpunkterna.

Jag åker idag med CV36:orna men de är ombestyckade och försedda med separata filter.
Cykeln går riktigt bra, men den där riktiga "flatslide-känslan" vill inte infinna sig. Vid
kökörning känns det dock som om allt satt i första centimetern på gashandtaget,
därav frågan om RS-förgasarna.
Som sagt man får väl handla på sig något i vinter !!

En kontrollfråga på något helt annat:
Jag har ett par Cam Motion kammar till GS1100/1150 på gång. Passar original kamdrev från
GSX -84 även på kamaxlar till äldre GSX1100, (dvs avseende centrumhål och skruvdimension)?
 
Last edited:
Mikael_1150 skrev:
Jag åker idag med CV36:orna men de är ombestyckade och försedda med separata filter. Cykeln går riktigt bra,
men det där riktiga "flatslide-känslan" vill inte infinna sig. Vid kökörning känns det dock som om allt satt i första
centimetern på gashandtaget, därav frågan om RS-förgasarna.
Som sagt man får väl handla på sig något i vinter !!

En kontrollfråga på något helt annat:
Jag har ett par Cam Motion kammar till GS1100/1150 på gång. Passar original kamdrev från GSX -84 även på
kamaxlar till äldre GSX1100, (dvs avseende centrumhål och skruvdimension)?

Det skall passa.
Har ett gäng justerbara kamdrev (falicon) ligger som gått 30 minuter i motorn.
PM:a om det kan vara nåt.
 
Katanapilot skrev:
Vad visar Era Yoshimura voltmätare för spänning?
Min visar mellan 12,2-13 volt beroende på varvtal.
När jag startade igång min visade den 14,2-14,6 V. Minns inte vad min visade förut. Nu har jag nytt svänghjul. / Gradin
 
Katanapilot skrev:
Vad visar Era Yoshimura voltmätare för spänning?
Min visar mellan 12,2-13 volt beroende på varvtal.

Min visat 11,9-12,8V. Min sitter på lyset satt spänningsfallet i kabeln påverkar. Jag få lägre spänning ju mer varv jag kör på.
 
Är det ingen med gammel GSX ute och åker i Sthlms området längre?

Länge sen man såg nån.

biker66? gått i ide?

Förra året kunde man ju ramla på nån i Sigtuna lite då och då...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top