Katana och GSX 1100-tråden

Äsch, vilket rackel. Köp Mikuni TMR eller Keihin FCR gasare med rullagrade trottlar och slipp det där med att dom kan fastna. :D

Men om vi nu ska debattera: tycker trottlarna där var rätt gay. :tummenupp

Jag har aldrig hört att trottlar fastnar mekaniskt om de inte vart fel på dom, om man haft returwire.
De som händer med speciellt bakelittrottlar som sitteri de tidiga RS, e att de spricker då de ligger å klapprar.. å delar far in i motorn med blandat resultat. Har sett att de gjort märken på kolvtopp å förbränningsrum innan de finfördelats i mindre bitar.
De jag inte visste, men sett bilder på e att keihin FCR har liknande problem med att trottlar spricker...

Så rekomendation är att kolla hur de ser ut med sprickbildning på både FCR å gamla RS-trottlar för att vara på säkra sidan :)
 
Drevning/utväxling

Halloj

Skulle vilja ha lite tips om vad som skulle kunna vara en bra drevning på min GSX -81, för strip åka. Vad kan vara bra att börja med?, sitter en alldeles för låg (dvs snabb) på nu.

Hojinfo: 8:1 1168, Blake sugturbo (motsvarande Mr Turbo och ATP), exportkammar c:a 15cm längre sving m stumstag.
Ja jag vet att det inte är Hightech men jag vill behålla hojen så, den byggdes i början av -80 talet
 
Drevning

Halloj

Skulle vilja ha lite tips om vad som skulle kunna vara en bra drevning på min GSX -81, för strip åka. Vad kan vara bra att börja med?, sitter en alldeles för låg (dvs snabb) på nu.

Hojinfo: 8:1 1168, Blake sugturbo (motsvarande Mr Turbo och ATP), exportkammar c:a 15cm längre sving m stumstag.
Ja jag vet att det inte är Hightech men jag vill behålla hojen så, den byggdes i början av -80 talet

Du får räkna baklänges dvs hur fort skall den gå i mål...

Jag skulle nog utgå från att en GSX 1100 83a var drevad att göra ca 230 vid 8500 (15-42kugg). Sedan får du räkna om pga annan storlek på däcket. Ska du köra 530 så motsvarar 15 en 18 kugg fram för att få samma omkrets, bak är bara att räkna ut efter önskad toppfart.
Mera info hittar du här http://www.z1enterprises.com/reference/chain630to530.aspx
Men ska du bara köra på bana kör du väl inte med o-ringkjedja!

Mvh NH

Det undrar jag mé, a book in your face? Nåt som händer när man somnar medan man läser en bok kanske?:va

Helt rätt Chrille man drämmer den i fejset på polarn som säljer sin GSX... :D
 
Last edited:
Du får räkna baklänges dvs hur fort skall den gå i mål...

Jag skulle nog utgå från att en GSX 1100 83a var drevad att göra ca 230 vid 8500 (15-42kugg). Sedan får du räkna om pga annan storlek på däcket. Ska du köra 530 så motsvarar 15 en 18 kugg fram för att få samma omkrets, bak är bara att räkna ut efter önskad toppfart.
Mera info hittar du här http://www.z1enterprises.com/reference/chain630to530.aspx
Men ska du bara köra på bana kör du väl inte med o-ringkjedja!

Mvh NH



Helt rätt Chrille man drämmer den i fejset på polarn som säljer sin GSX... :D

Men jag köpte ju bara en annan GSX ju:rolleyes:

Omkretsen på dreven är ointressant, kör man 15-42 med 630 så kör man det med 530 också. Så det är bara att räkna ut,som du säger, efter vilken toppfart man vill ha alt. vilken växel som ska varva ut vid mållinjen.
 
Men jag köpte ju bara en annan GSX ju:rolleyes:

Omkretsen på dreven är ointressant, kör man 15-42 med 630 så kör man det med 530 också. Så det är bara att räkna ut,som du säger, efter vilken toppfart man vill ha alt. vilken växel som ska varva ut vid mållinjen.

Okej då man bara för att du satte på 1100 emblemet på rovan :D

Omkretsen är intressant ur synvinkeln svinginfästning... man vill ju inte att kjedjan ska ligga på i onödan... klart sänker man hojen minskar det lilla bekymmret :död sen vetå katten hur långt i från den ligger på orginalet kanske inte spelar någon roll... Harrisen är känslig här men å andra sidan finns det plats för massor av offset ::tungan:tungan:tungan nu blev ni avundsjuka :D
 
Men jag köpte ju bara en annan GSX ju:rolleyes:

Omkretsen på dreven är ointressant, kör man 15-42 med 630 så kör man det med 530 också. Så det är bara att räkna ut,som du säger, efter vilken toppfart man vill ha alt. vilken växel som ska varva ut vid mållinjen.

Jag tänkte om det var ngn här på forumet som har kört med liknande hoj och hade ngt bra tips om vad som kan tänkas vara den bästa drevningen för max prestanda. Jag vet ju inte idag hur snabbt det går över mållinjen eller toppfart t,ex. Absolut inget fel på ditt tips Nisse, men då jag i nuläget inte vet vad som kan tänkas vara bäst tänkte jag spara några slantar så jag slipper köpa 5 till 8 drev innan jag hittar ngt bra.
Mvh Jimmy
 
Jag tänkte om det var ngn här på forumet som har kört med liknande hoj och hade ngt bra tips om vad som kan tänkas vara den bästa drevningen för max prestanda. Jag vet ju inte idag hur snabbt det går över mållinjen eller toppfart t,ex. Absolut inget fel på ditt tips Nisse, men då jag i nuläget inte vet vad som kan tänkas vara bäst tänkte jag spara några slantar så jag slipper köpa 5 till 8 drev innan jag hittar ngt bra.
Mvh Jimmy

Danne kan nog ge dig några tips men vilken effekt har du i rovan?
Annars kan du väl kika på sluthastighet på någon annans repa!
1/4 eller 1/8 ?
 
Blev lite mer utrymme nu i garaget med båten borta...

DSC_0028-4.jpg
 
Jobb i veckan eller spana på film...

Här har Ni två filmer att gotta Er åt i Kylan
mmmm Leslie :tuttar - jag åker gärna bakpå mot nya rekord.... tur att man inte har nån stor kagge skulle nog kunna trycka mig ner i sadeln :tummenupp
Inget för Chrille :D:D:D

Filen är aktiv i 2 veckor max... så passa på nu!
files.me.com/andersg/0rxa3p.mov

Speed Capital of the World- Bonneville
 
Äntligen :)

Tjena!
Jag fick detta vrak under mitt beskydd så nu undrar jag om det finns någon här som har lite delar till min nya garagekompis så det kan bli lite ordning på den inför våren.grunden är en gsx 1100 från -81 så det är ingen riktig Katana,men jag vill ha den i ett respektabelt skick om den ska användas,en klassiker som platsar bra i min lilla samling av hojjar.

jag behöver,höger sidas ljusreglage,(ljus på och av)

Plasten vid sidan av framkåpan som saknas, ja ni veteraner vet säkert vilken jag menar,det syns på bilden,båda sidor saknas,

Spoilern på framskärmen,

Någon snygg skiss på hur man förser vipparmsbryggorna med olja genom extrasmörjning,har sett bilder men inte fått kläm på hur det funkar riktigt.
 

Bifogat

  • Replica Katana.jpg
    Replica Katana.jpg
    244.4 KB · Visningar: 176
Hej Victor,
är det Aprilia R fälgar du har monterat på din hoj ?
ser trevligt ut iaf,

Jo, det är OZ Racing fälgar, däremot är det från Tuono R:en, inte Millen.

Du ser ju själv ut att ha lite skojjiga detaljer på katanan. Smoothbore förgasare, Earls eller Lockheart oljekylare, osv.

Vet du om det är något gjort i motorn?

Och vad gäller utvändig toppsmörjning för kammarna så fungerar det på följande sätt: du ersätter plattan som sitter ovanpå motorn (under förgasarna) där oljetrycksgivaren sitter. Där skruvar man fast en platta med ett T-stycke som matar olja genom en bit slang upp till själva "toppsmörjningen" som sitter på vardera sida av toppen.

Såhär ser det ut på min.

DSC_0001-42.jpg


På detta sätt så skickas olja omedelbart från oljepumpen och oljepickupen till toppen.

Man pluggar däremot med fördel åt dom gamla oljekanalerna i toppen och i motorblocket så att allt oljetryck går till toppsmörjningen direkt istället för oljekanalerna som går upp genom cylinderblocket och sen till toppen.

Hoppas du förstår principen. :)
 
Tjena!
Jag fick detta vrak under mitt beskydd så nu undrar jag om det finns någon här som har lite delar till min nya garagekompis så det kan bli lite ordning på den inför våren.grunden är en gsx 1100 från -81 så det är ingen riktig Katana,men jag vill ha den i ett respektabelt skick om den ska användas,en klassiker som platsar bra i min lilla samling av hojjar.

jag behöver,höger sidas ljusreglage,(ljus på och av)

Plasten vid sidan av framkåpan som saknas, ja ni veteraner vet säkert vilken jag menar,det syns på bilden,båda sidor saknas,

Spoilern på framskärmen,

Någon snygg skiss på hur man förser vipparmsbryggorna med olja genom extrasmörjning,har sett bilder men inte fått kläm på hur det funkar riktigt.

Det finns visst lita att önska.....
16" framhjul ska du åka med det?

Varför topp smörjning?
Är det en bigblock?

Om inte är det viktigare att dreva om oljepumpen så du får högre tryck om det inte redan är gjort.

//NH
 
Tjena!
Jag fick detta vrak under mitt beskydd så nu undrar jag om det finns någon här som har lite delar till min nya garagekompis så det kan bli lite ordning på den inför våren.grunden är en gsx 1100 från -81 så det är ingen riktig Katana,men jag vill ha den i ett respektabelt skick om den ska användas,en klassiker som platsar bra i min lilla samling av hojjar.

jag behöver,höger sidas ljusreglage,(ljus på och av)

Plasten vid sidan av framkåpan som saknas, ja ni veteraner vet säkert vilken jag menar,det syns på bilden,båda sidor saknas,

Spoilern på framskärmen,

Någon snygg skiss på hur man förser vipparmsbryggorna med olja genom extrasmörjning,har sett bilder men inte fått kläm på hur det funkar riktigt.

Ljusreglaget är väldigt lika på alla gamla GSX:er. Från 400 och uppåt. Anslutningen till elsystemet är troligtvis samma även den, dvs finns billigt på skrotarna. Mejla en bild till dom så dom kan matcha.
Dom främre sidokåporna är faktiskt inte så värst dyra att köpa nya hos Suzuki. Oftast är dom begagnade trasiga :(
Ett nytt kåpglas kan jag hjälpa dig med om du vill.
Ska du behålla EF framskärmen och framhjulet?
Du ska väl ha Katanagrejjer där också?
Täcklocken på sidokåpan fick jag ett tips om en gång i tiden. Köp täcklock till Volvo 240 eller 740 instrumentpanel :)
Om du inte har en toktrimmad motor så behöver du ingen toppsmörning.
Lycka Till. Återkom gärna med bild på resultatet.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top