Katana och GSX 1100-tråden

Ja, det blev en riktigt lyckad kväll tycker jag. Trevliga maskiner och trevligt folk! Definitivt en härlig gemenskap som ska tas del av igen nästa sommar, och då ska vi vara fler! :tummenupp

Ni får gärna lägga upp lite bilder från gårdagen (ni som kom ihåg kamera/hade fungerande blixt på telefonen). Vore kul att se!

Återkommer med mitt bidrag då jag kommer hem i kväll. Men inga under, typ samma kvalitet som herr Hults :)

/U
 

Bifogat

  • IMG_0114 (Large).JPG
    IMG_0114 (Large).JPG
    119.2 KB · Visningar: 149
  • IMG_0121 (Large).JPG
    IMG_0121 (Large).JPG
    110.6 KB · Visningar: 154
  • IMG_0120 (Large).JPG
    IMG_0120 (Large).JPG
    140.4 KB · Visningar: 163
  • IMG_0119 (Large).JPG
    IMG_0119 (Large).JPG
    141.2 KB · Visningar: 161
  • IMG_0118 (Large).JPG
    IMG_0118 (Large).JPG
    107.8 KB · Visningar: 149
  • IMG_0117 (Large).JPG
    IMG_0117 (Large).JPG
    124.5 KB · Visningar: 131
  • IMG_0116 (Large).JPG
    IMG_0116 (Large).JPG
    120.9 KB · Visningar: 142
  • IMG_0115 (Large).JPG
    IMG_0115 (Large).JPG
    115.2 KB · Visningar: 154
Last edited:
Haha, Jocke ser ut som besatt på sista bilden! :D

Fina bilder! :tummenupp
 
Mina bilder blev inte så bra. För klen blixt :(
Men här är iaf ett par bidrag.
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    85.2 KB · Visningar: 123
  • 5.JPG
    5.JPG
    98.9 KB · Visningar: 127
  • 2.JPG
    2.JPG
    19.9 KB · Visningar: 114
Haha, Jocke ser ut som besatt på sista bilden! :D

Fina bilder! :tummenupp

Blir alltid som besatt när jag hamnar bland likasinnade oldschool´s. :D

Kul med foton från vår lilla miniträff även om kvalitén inte var den allra bästa. :tummenupp
 
Äntligen hemma! 9 timmar ner och 9 timmar hem. Får väl anses som bra.

Om det någon som funderar på att konvertara till 1360cc med hjälp av
1100R 1127 cylinderfoder och Hayabusakolvar i en GSX 1135cc cylle så kolla här.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=47276
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=47275

Yep, förmodligen det billigaste big-bore kittet som finns. Fast man kan få lite problem med kompet. Är ju aningen lägre i Busan.

Blir alltid som besatt när jag hamnar bland likasinnade oldschool´s. :D

Kul med foton från vår lilla miniträff även om kvalitén inte var den allra bästa. :tummenupp

Haha. :D
 
Äntligen hemma! 9 timmar ner och 9 timmar hem. Får väl anses som bra.

Yep, förmodligen det billigaste big-bore kittet som finns. Fast man kan få lite problem med kompet. Är ju aningen lägre i Busan.

Härligt å höra att returen oxå gick bra:tummenupp
Kul å träffas. Vi får organisera lite bättre i sommar.

Om man planar cyllen lite efteråt så är saken biff.
1360cc är lite kaxigt :yoparty
Jag hade tänkt att göra detta i vinter, men behöver lägga penningarna på annat. Får nöja mej med mitt 1260cc kit som har legat å väntat i tio år.
 
Ja, riktigt skönt. Resan började lite småtrist. Dimma som resulterade i 100 meter fri sikt mellan Solna och Uppsala men efter det var det hyggligt.

Några milstolpar / saker värda att notera under resan:

Fotograferad av inte mindre än tre fartkameror.

Högsta noterade hastighet: 201km/h över Höga Kusten bron. Det var lite blåsigt med halvkåpan...

Pommes frites på Tönnebro Värdshus smakar trä.

Mötte fler muppar i trafiken (koffert-knullare, tailgators, osv.) mellan Umeå och Skellefteå än vad jag gjorde i Stockholms innerstad under hela veckan.
 
kan man borra orginal cyllen så den pallar 1360cc?

Inte riktigt.

Man tar originalcyllen (GSX) och pressar ut fodren. Sen smäller man in GSXR fodren i originalcyllen och borrar fodren så att dom passar busakolvarna. :)

GSXR (och Bandit) fodren är nämligen tjockare och håller för större borr än vad orignalfodren gör.
 
När jag byggde min motor så rekommenderade Motospeed max 1290 på 1074-cylindrar och 1327 på 1150-cylindrar, med foderbyten. Det måste ju finnas nåt kvar att pressa in fodren i också.:va

Stämmer bra, fast det finns tillräckligt med material för att stoppa in 1360 med GSXR foder och Busakolvar.
 
Stämmer bra, fast det finns tillräckligt med material för att stoppa in 1360 med GSXR foder och Busakolvar.

Har du provat? Fortfarande är väl tumregeln minst 3mm tjocka foder. Jag vet inte vilken precision cyllarna är gjutna med, kanske kan en del ha material kvar. Speciellt i spalten mellan fodren måste det bli extremt tunt. Jag gissar att man får mäta på en given cyliderindivid om det kommer att fungera på just den.
Jag minns med rysningar när vi på 70-talet borrade upp Kawa 900 till 1100 (med foderbyte). Kylflänsarna satt som uppträdda på fodren och man fick en motor som läckte och drack kopiöst med olja.

/Ingvar
 
Har du provat? Fortfarande är väl tumregeln minst 3mm tjocka foder. Jag vet inte vilken precision cyllarna är gjutna med, kanske kan en del ha material kvar. Speciellt i spalten mellan fodren måste det bli extremt tunt. Jag gissar att man får mäta på en given cyliderindivid om det kommer att fungera på just den.
Jag minns med rysningar när vi på 70-talet borrade upp Kawa 900 till 1100 (med foderbyte). Kylflänsarna satt som uppträdda på fodren och man fick en motor som läckte och drack kopiöst med olja.

/Ingvar

Finns lite bilder från en kille på Oldskoolsuzuki som borrat upp två originalcyllar till 1360 med R-foder och busakolvar och för han så har inte fodren gått genom godset i blocket. Men med det sagt så är det väldigt tight. Tror inte det rör sig om mer än en par millimeter i godstjocklek runt fodren och uppifrån sett så tar fodren i princip i varandra.
 
Kan ju tillägga att 1327 på en 1074 cylle inte är att rekommendera. Fodrena tittar fram mellan kylflänsarna på några ställen. Man behöver mer alu runt fodrena för att att transportera bort värmen och hålla fodrena "runda".
Men visst kan man borra. Vet en kille som satte i 1428 i en original cylle och några kg kemiskmetall. Men då ska man nog ha extra tjocka foder.....
 
Finns lite bilder från en kille på Oldskoolsuzuki som borrat upp två originalcyllar till 1360 med R-foder och busakolvar och för han så har inte fodren gått genom godset i blocket. Men med det sagt så är det väldigt tight. Tror inte det rör sig om mer än en par millimeter i godstjocklek runt fodren och uppifrån sett så tar fodren i princip i varandra.
Helt rätt. Enligt Ken (KC190 från OZ) på OSS så är det en alldeles utmärkt konstruktion som dessutom går att köra normalt med i australiensisk sommarvärme.

Henrik F
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top