Katana och GSX 1100-tråden

Jotack, det går bara bra. Matte byter sätesringar i toppen eftersom originalringana blev lite väl tunna efter portningen. Det är risk för att de spricker. Nu kommer det in 32mm-ringar vilket är det största som går att sätta in. Jag tror dock jag kommer att fortsätta med mina 30-mm ventiler även om det nu går att sätta in 31,5mm på insug:tummenupp.
Är man inte nöjd med effekten kan man ju alltid sätta i större ventiler nästa år.

/Ingvar

Huva :yoparty
 
Pfft... *torkar svetten*

Inte helt utan besvär att rengöra förbränningsrummen i toppen. Skiten satt fast hårdare än jag vet inte vad. Men ruskigt fint blev det. :)
 
Verktyg..

Äntligen så börjar det likna en hoj..

Intressant uppsättning av verktyg..sax , skjutmått och gummiklubba...Vad kan man bygga med det ?

Men det verkar ju funka bra - den ser kanon fin ut !!
 
Ser ju kalas ut det där. :tummenupp

Nu har jag en liten allmän fråga: någon som har en sida med bra dokumentering hur man i detalj bär sig åt för att riva och sätta ihop en topp samt tajma kammar och allt sånt. Har hittat diverse användbar info men inget som har allt samlat på ett ställe med bilder och utförlig text.

Eventuellt tänkt höra med en som jobbar på Piteå MC & Motor om han kan hjälpa mig, men det är ju osäkert om han kan. Sen vill jag ju gärna göra jobbet själv.
 
Last edited:
Nu har jag en liten allmän fråga: någon som har en sida med bra dokumentering hur man i detalj bär sig åt för att riva och sätta ihop en topp samt tajma kammar och allt sånt. Har hittat diverse användbar info men inget som har allt samlat på ett ställe med bilder och utförlig text.

En riktig servicemanual är kanon. Har haft min sen -87.
Dom kostar lite men slår man ut det per år så blir det inte så mycket.:D
 
Ser ju kalas ut det där. :tummenupp

Nu har jag en liten allmän fråga: någon som har en sida med bra dokumentering hur man i detalj bär sig åt för att riva och sätta ihop en topp samt tajma kammar och allt sånt. Har hittat diverse användbar info men inget som har allt samlat på ett ställe med bilder och utförlig text.

Eventuellt tänkt höra med en som jobbar på Piteå MC & Motor om han kan hjälpa mig, men det är ju osäkert om han kan. Sen vill jag ju gärna göra jobbet själv.

...och en gradskiva samt magnetblock med indikatorklocka. :tummenupp
 
Shims

Dax att plocka ihop kopplingen men...... med nya rakskurna drevet måste ett nytt shims uppbringas för att kopplingskorgens axialspel skall bli rätt.
Skulle behöva ett 0,95mm tjockt shims (som ser ut som på bilden). Om någon har ett liggande är jag spekulant. Suzuki tar hem med 14dagars leveranstid, deras tunnaste är dessutom 1,0mm. Standard-shims från t.ex. Jacking är det inte tillräckligt bred anliggningsyta på.
(notera att jag även lyxat till det med ny oljepump:tummenupp)

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1000730.JPG
    P1000730.JPG
    77.6 KB · Visningar: 91
  • P1000728.JPG
    P1000728.JPG
    104.3 KB · Visningar: 100
Idag har det införskaffats lite verktyg:

Fjäderkompressionstång.
Ventilpasta, fin och grov.
Ventilslippinne.

Bara skrida till verket då. :)
 
Idag har det införskaffats lite verktyg:

Fjäderkompressionstång.
Ventilpasta, fin och grov.
Ventilslippinne.

Bara skrida till verket då. :)

Om du skall slipa: Slipa endast försiktigt med den fina för att bekräfta att den ligger an efter hela ytan, skippa den grova du kommer bara att förstöra ventilen. Ett/en dåligt säte/ventil går inte att slipa i form med pasta. Rengör ordentligt efteråt.

/Ingvar
 
Gaffelforlenger...

Hei!
Låner tråden litt, holder på og gjøre ferdig ett Katana projekt som kommer fra Sverige. Har en GSXR750 gaffel fra 1993 på denne. Den blir nok for kort til vanlig gatebruk (ca 75mm kortere enn original) Er det noen som har en ide om forlengninger som kan montreres på gaffelen? Har funnet noen hos TES Performance i England, men de svarer ikke på mail.
 

Bifogat

  • exup3w.jpg
    exup3w.jpg
    8.1 KB · Visningar: 80
Hei!
Låner tråden litt, holder på og gjøre ferdig ett Katana projekt som kommer fra Sverige. Har en GSXR750 gaffel fra 1993 på denne. Den blir nok for kort til vanlig gatebruk (ca 75mm kortere enn original) Er det noen som har en ide om forlengninger som kan montreres på gaffelen? Har funnet noen hos TES Performance i England, men de svarer ikke på mail.

Jag fick tillverkat två stycken hylsor som man trär på utanpå gaffelbenen. Kläms sedan fast i gaffelkronan. Förspännings- och returjustering når man genom hålet hylsan.

DSC_0006-7.jpg


DSC_0010-3.jpg


frlngningshylsa.jpg


Ett förslag. :)
 
Gaffelforlengning

Viktor: så din løsning, kanonbra, men med original clip-on blir den øvre delen som går igjennom kronen og clip-on på 60mm, og hele delen 130-140mm.

-Men kan du tilvirke, så gi meg en pris...:)
 
Viktor: så din løsning, kanonbra, men med original clip-on blir den øvre delen som går igjennom kronen og clip-on på 60mm, og hele delen 130-140mm.

-Men kan du tilvirke, så gi meg en pris...:)

Eventuellt är jag också intresserad om ekonomin tillåter så att säga. Jag kör på med en GSXR750 SRAD front.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top