Katana och GSX 1100-tråden

Det går ju också. :näsblod

Här har du en informativ sida som beskriver hur du går till väga när du tajmar kammarna plus att det finns en ypperlig högupplöst kopia på Vance & Hines gradskiva att skriva ut och limma upp på en styv kartongbit eller tunn (alu)plåt. http://www.turbo-bike.com/Cam%20timing.html :mattias

Lycka till! :tummenupp

Någon som har vägt gamla GSX motorn och oljekylda R motorn och vet hur mycket det skiljer i vikt? (1100cc)

Last edited:
Hej.

Idag fick jag rycket och skulle starta upp EFen efter en lååång vila.

Blev mäkta irriterad när startmotorn bara snurra med men greppa inte in i "svänghjulet" så att säga. Några ggr greppa den med ett redigt oljud till följd för att efter några varv släppa igen o bara rulla med.

Vad för fel? Envägslagret som e kass?
Var hittar man reservdelar? Tacksam för hjälpande svar.

Hej.

Blev mäkta irriterad när startmotorn bara snurra med men greppa inte in i "svänghjulet" så att säga. Några ggr greppa den med ett redigt oljud till följd för att efter några varv släppa igen o bara rulla med.

Kolla om startmekanismen sitter som den ska i svänghjulet. om du tar lös sidokåpan och startmotorn så kan du kolla om startdrevet rullar lätt åt ena hållet och hugger fast åt det andra. Om bultarna (som är dragna inifrån)har gått av så är det ganska lätt att åtgärda genom att ta lös svänghjulet...och se till att få med alla lösa delar ut.
Inte ett ovanligt fel.

/J

Hej.

Lyckas man få igång hojen och drevet skär fast kan det se ut så här i startmotorn..

Bifogat

• DSC00705.JPG
    DSC00705.JPG
    141.5 KB · Visningar: 83
Äh, lite snabblim och silvertejp så snurrar den fint igen !

Ett riktigt snyggt totalras faktiskt :D

Någon som vet vilken stigning gängan har på svänghjulet (stora tappen). Skulle just beställa en avdragare och noterade att det fanns 30x1,25 och 30x1,5. Vilken är det?

/Ingvar

Edit: Kan svara själv nu 30x1,5.

Last edited:
Svänghjulen för lilla tappen har M35x1,5 och jag är rätt säker på att det stora använder M30x1,5...

Last edited:
Vart beställer man en sådan?

Jag köpte mina på Lelles i Uppsala.
För säkerhets skull en av varje :D

Någon som vet vilken stigning gängan har på svänghjulet (stora tappen). Skulle just beställa en avdragare och noterade att det fanns 30x1,25 och 30x1,5. Vilken är det?

/Ingvar

Edit: Kan svara själv nu 30x1,5.

AVDRAGARE :va Håller inte du på å skruvar ihop :confused:

Last edited:
AVDRAGARE :va Håller inte du på å skruvar ihop :confused:

Avdragare beställd, 189:-.
Jag skruvade glatt dit svänghjulet idag och noterade att startdrevet satt som i ett skruvstycke efteråt, klämd mellan svänghjul och vevskinka:mad:. Bara att riva isär igen och se var man kan avverka material för att få lite spel. Annars kan det ju lätt bli ett JOZZY-haveri. Någon som har liknande erfarenheter?

/Ingvar

Avdragare beställd, 189:-.
Jag skruvade glatt dit svänghjulet idag och noterade att startdrevet satt som i ett skruvstycke efteråt, klämd mellan svänghjul och vevskinka:mad:. Bara att riva isär igen och se var man kan avverka material för att få lite spel. Annars kan det ju lätt bli ett JOZZY-haveri. Någon som har liknande erfarenheter?

/Ingvar

När jag slipade in min skadade kona så hamnade svänghjulet för långt in så jag fick lägga distansen på hyllan..Funkar perfekt.

När jag slipade in min skadade kona så hamnade svänghjulet för långt in så jag fick lägga distansen på hyllan..Funkar perfekt.

Med "distansen" så menar du brons-brickan (axiallagret) antar jag?
Mitt problem har samma ursprung, inslipad kona.

/Ingvar

Slipa lite till vetja och släng på en E-rotor istället :D

Inte lätt å vara kaxig när man själv håller på och demonterar ska du veta, fick upp en pinnbult när jag drog fast toppen... :gnissla

Slipa lite till vetja och släng på en E-rotor istället :D

Inte lätt å vara kaxig när man själv håller på och demonterar ska du veta, fick upp en pinnbult när jag drog fast toppen... :gnissla

Jag gläds med dig:D Själv drog jag av en APE-ramlagerpinnbult när jag skulle demontera dem tidigare i vintras. Satt stenhårt var bara förnamnet, HeliCoil blev det.

Förresten går din "hemsida" inte att att titta på på min dator varken i explorer eller firefox. Spalten till vänster är osynlig.

/Ingvar

Avdragare beställd. Kommer om Tisdag.

192kr... Fan Ingvar, Din va billigare...:huvet

Edit.
Någon som vet storleken på packbox utgående axel/framdrevet?
Sölar lite olja där så kanske lika bra o byta.:D

Med "distansen" så menar du brons-brickan (axiallagret) antar jag?
Mitt problem har samma ursprung, inslipad kona.

/Ingvar

Japp, den rök. Går säkert tillverka en men det gäller att ha rätt spel när prylarna blir varma och expanderar..märkte jag:)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph