Katana och GSX 1100-tråden

då kanske vi får fart på tråden lite för nuuuuu blev jag lite nyfiken.
Jag är en glad ägare av en r1100 OCH, som inte står, en 1100 katana. tankarna på att byta topp till r:ens har väll swischat förbi men jag vet inte ens om det går kanal/mått mässigt men om det nu är det du tänkte använda din fixade topp till undrar jag varför du valt en 91:a topp:va
Finns det någon speciell tanke eller fall det sig bara så:va

Det fungerar med alla oljekylda 1100R-toppar (87-92) och med 750R från 88-89 (tror jag det var, dom skall ha samma ventilstorlek 28,5/25 som 1100-an). Skillnaden är att med 1100-toppen får du ~10,5:1 i komp och med 750-toppen blir det väl cirkus 12,5:1. Att jag köpte en -91 topp berodde bara på att jag hittade en helt komplett topp (med kammar ventilkåpa och rubbet) som gått knappt 2000 mil till skapligt pris. 91 och 92 är topparna s.k. shims-toppar d.v.s. varje ventil har sin egen kamnock/vippa som justeras med shims istället för skruv.
Nackdelen med shimstoppar är att det inte finns några trimkammar att köpa. Är man trimsugen kan man konvertera dessa till skuvjustering och helt plötsligt ha oceaner av trimkammar att tillgå. Fördelen med topparna är att kanalerna är bättre utformade än på tidigare årgångarna och ger högre effekt (såvida vi inte talar om ren race-portning med plastning, då är det ingen skillnad).

/Ingvar
 
Det fungerar med alla oljekylda 1100R-toppar (87-92) och med 750R från 88-89 (tror jag det var, dom skall ha samma ventilstorlek 28,5/25 som 1100-an). Skillnaden är att med 1100-toppen får du ~10,5:1 i komp och med 750-toppen blir det väl cirkus 12,5:1. Att jag köpte en -91 topp berodde bara på att jag hittade en helt komplett topp (med kammar ventilkåpa och rubbet) som gått knappt 2000 mil till skapligt pris. 91 och 92 är topparna s.k. shims-toppar d.v.s. varje ventil har sin egen kamnock/vippa som justeras med shims istället för skruv.
Nackdelen med shimstoppar är att det inte finns några trimkammar att köpa. Är man trimsugen kan man konvertera dessa till skuvjustering och helt plötsligt ha oceaner av trimkammar att tillgå. Fördelen med topparna är att kanalerna är bättre utformade än på tidigare årgångarna och ger högre effekt (såvida vi inte talar om ren race-portning med plastning, då är det ingen skillnad).

/Ingvar

Ok, för jag har botaniserat en del runt denna topp och tyckte att det verkade vara en "bättre" topp en dom stackarna man måste gå på och justera hela tiden. Det visade sig som du sa att är det trimmeri så gäller det en tidigare topp. "Felet" skall vara att shimsen poppar ur sina lägen vid högt varvtal.
Om det råder det delade meningar om vet jag efter att diskuterat detta på detta forum, men faktum kvarstår att race grabbarna väljer vippor framför dessa.

Vad bra, då fick jag lära mig något nytt om gammelgixxern.:yoparty
 
Ok, för jag har botaniserat en del runt denna topp och tyckte att det verkade vara en "bättre" topp en dom stackarna man måste gå på och justera hela tiden. Det visade sig som du sa att är det trimmeri så gäller det en tidigare topp. "Felet" skall vara att shimsen poppar ur sina lägen vid högt varvtal.
Om det råder det delade meningar om vet jag efter att diskuterat detta på detta forum, men faktum kvarstår att race grabbarna väljer vippor framför dessa.

Vad bra, då fick jag lära mig något nytt om gammelgixxern.:yoparty

Jo jag har hört från ett håll att det skulle vara problem med att shimsen "hoppar ur" vid höga varvtal. Jag tror hur som helst knappast att det gäller så länge man håller sig under ordinarie varvtalsspärr (10500) och varför skulle man varva mer? Skulle shimsen ha en chans att "hoppa ur" måste det innebära att ventilen helt har tappat kontaken med kammen och att någon magisk kraft lyfte shimset ur sitt läge. Jag känner ingen som hört talas om det, än mindre råkat ut för något ras p.g.a. det. Då har jag ändå bekanta som jobbat professionellt med mc och Suzuki i över 25 år.

Shims kunde det däremot vara problem med på gamla Kawa 900 där det stora shimset låg direkt mot kammen. När vassare kammar stoppades i kunde shimset "tryckas" iväg eftersom höglyftande kammar tog i alldeles för långt ut på shimsets kant. Standardhojarna var det inga problem med.

/Ingvar
 
Nu sitter USD-gaffeln i Katen men det blev sisådär. Konceptet är ju gammalt så problemen är säkert kända.
1. När man styr så tar bultarna som klammar ihop undre kronan runt gaffelbenen i kåpramen. Jag tänkte först byta till försänkta men sen om jag på att det är fingäng (m10 x 1,25), inte så lätt att hitta försänkta såna. Man kan ju förstås ta långa delgängade M10 bult och kapa och gänga om dom men det voere ju skänt att slippa.
2. Gaffeln är ju relativt kort, nån som har en 750 USD-gaffel och ett 2,5" avgas under tråget? Hur har man det med markfrigång?
3. Hur gör man enklast styrstopp?
4. 750R har ju styrdämparen från v gaffelben till ramen på v sida under tanken. Kat har ingen styrdämp. Jag har gärna en styrdämp, en knarr med "tendens" att gå på baktofflan kan ju gärna ge lite styrslag ibland. Enklaste lösningen att få på en styrdämp?

//R.
 
Ingen kattram, men styrstoppsprincipen torde väl vara densamma.
Jag svetsade hur som haver på alubitar för att passa mina befintliga mothåll och filade till formen för rätt funktion.
Sedan råkade det bli några timmar till för den estetiska delen...
Innan jag ordnat detta var det de strajpade gummibitarna på ramrören som agerade styrstopp :)
stopfilade.JPG

byokepol.JPG
 
3. Hur gör man enklast styrstopp?

Jag har vid ett par tillfällen löst detta med stora insexbultar.
Det kan ta lite tid att mäta (en fördel om det blir rätt på 1:a försöket) innan man borrar hålen i nedre kronan.
Efter gängning av hålen kan det behövas några brickor emellan för att shimsa upp bultskallarna. Vill man lyxa till det kan man ha på lite krymp- eller gummi- slang på bultskallarna för att skydda lacken på ramen.
 
Ja vafan, en annan har ju fått rycka in till jobbet pga templarm i datarummet !!
Inte mycket annat å göra i väntan på jourreparatören än att hissa antalet inlägg i en av de få läsbara trådarna på denna site :rolleyes:
 
Tack för svar. :tummenupp Jag kör nog med skruv genom kronans ordinarie styrstopp. Enklast så.

Nån som har tips om dom övriga frågorna här ovan?
 
Jag har praktiserat en annan "sniklösning" på hojen. Om man ha varvtalsstopp men inte vill lyxa till det med Dyna2000 kan man (förutsatt att man har ett tändsystem från en 1150) enkelt koppla in en tändbox från en GSXR -85 till -87.
1100-ans box har varvtalsstoppet på 10500 (750 på ohälsosamt mycket högre varvtal).

/Ingvar
 

Gissar på 12k -88:an är ju röd vid 13k:D

Nu sitter USD-gaffeln i Katen men det blev sisådär. Konceptet är ju gammalt så problemen är säkert kända.
1. När man styr så tar bultarna som klammar ihop undre kronan runt gaffelbenen i kåpramen. Jag tänkte först byta till försänkta men sen om jag på att det är fingäng (m10 x 1,25), inte så lätt att hitta försänkta såna. Man kan ju förstås ta långa delgängade M10 bult och kapa och gänga om dom men det voere ju skänt att slippa.
2. Gaffeln är ju relativt kort, nån som har en 750 USD-gaffel och ett 2,5" avgas under tråget? Hur har man det med markfrigång?
3. Hur gör man enklast styrstopp?
4. 750R har ju styrdämparen från v gaffelben till ramen på v sida under tanken. Kat har ingen styrdämp. Jag har gärna en styrdämp, en knarr med "tendens" att gå på baktofflan kan ju gärna ge lite styrslag ibland. Enklaste lösningen att få på en styrdämp?

//R.

Men nu j....lar nu händer det grejer håll i hatten.. Robban har du fått tid över eller e det slut med tjejen?
 
Last edited:
Jo jag har hört från ett håll att det skulle vara problem med att shimsen "hoppar ur" vid höga varvtal. Jag tror hur som helst knappast att det gäller så länge man håller sig under ordinarie varvtalsspärr (10500) och varför skulle man varva mer? Skulle shimsen ha en chans att "hoppa ur" måste det innebära att ventilen helt har tappat kontaken med kammen och att någon magisk kraft lyfte shimset ur sitt läge. Jag känner ingen som hört talas om det, än mindre råkat ut för något ras p.g.a. det. Då har jag ändå bekanta som jobbat professionellt med mc och Suzuki i över 25 år.

Shims kunde det däremot vara problem med på gamla Kawa 900 där det stora shimset låg direkt mot kammen. När vassare kammar stoppades i kunde shimset "tryckas" iväg eftersom höglyftande kammar tog i alldeles för långt ut på shimsets kant. Standardhojarna var det inga problem med.

/Ingvar

ja jag resonerade att det var skönt att slippa hålla på och justera "hela tiden", dessutom är ju avslutet på justeringen mot ventilen en kant och det känns mer seriöst med shims där. Men visst är det svårare att justera ett shimsat spel än att gänga in en justering till godkänt spel.
Vet inte om det handlade om så höga varvtal men jag resonerar där som du faktiskt, att varför hålla sig där uppe då man ändå inte har en pro maskin:hihi

2. Gaffeln är ju relativt kort, nån som har en 750 USD-gaffel och ett 2,5" avgas under tråget? Hur har man det med markfrigång?
3. Hur gör man enklast styrstopp?
4. 750R har ju styrdämparen från v gaffelben till ramen på v sida under tanken. Kat har ingen styrdämp. Jag har gärna en styrdämp, en knarr med "tendens" att gå på baktofflan kan ju gärna ge lite styrslag ibland. Enklaste lösningen att få på en styrdämp?

//R.

du skulle ju kunna byta mot en 1100R gaffel då jag tror den var hela 3cm längre (kolla den siffran, men längre är den) annars skulle du ju kunna "smida" om ett V&H sidewinder system där röret och kollektorn sitter extremt åt höger sidan.
 
Last edited:
Färnbo:
Ja, nu blev du förvånad, inte sant? :D Jag tror att den tills nyligen stod likadant som sist du var här.
Det primära syftet är att kunna ta hem knarren. Den där yxtokiga grannen (mittemot där du var och fick hjälp med tändstiftsgängor) går inte att lita på. Jag håller på och gör iordning i en av ladorna hemmavid med ett stadigt golv (45x220 råplan ska väl hålla!). Sen kan jag ta hem hojarna. Gaffel på Katen är ett steg mot det och det ligger ju lite nära till hands att titta på övriga bitar (oljekyl, tändning etc) också när man har lite tid.
Nej, inte slut med tanten. Snarast ingen alls. Lugnast så. Dom tål ju inte att man jobbar en hel del. :D Jag har tillfälligt lite tid över eftersom jag just nu inte behöver jobba dygnet runt.

12 000 rpm? Är det för mycket för en gammal GSX-E motor? Det skulle ju smaka bra, då skulle ju toppfarten öka från 250 till 300 (mätarhastighet). :tummenupp


Krille:
Jo, jag vet att 1100 är längre men nu har jag liksom den här gaffeln och då vill jag ju använda den.
Ja, vi får se hur det blir med frigång när jag får ställa ner den på marken med båda tofflorna.


Edit: Jag har alltså köpt en gammal bonnagård i Tumbo. Fika med hojsnack för er allihop när så önskas! :tummenupp
 
Last edited:
Färnbo:
Ja, nu blev du förvånad, inte sant? :D Jag tror att den tills nyligen stod likadant som sist du var här.
Det primära syftet är att kunna ta hem knarren. Den där yxtokiga grannen (mittemot där du var och fick hjälp med tändstiftsgängor) går inte att lita på. Jag håller på och gör iordning i en av ladorna hemmavid med ett stadigt golv (45x220 råplan ska väl hålla!). Sen kan jag ta hem hojarna. Gaffel på Katen är ett steg mot det och det ligger ju lite nära till hands att titta på övriga bitar (oljekyl, tändning etc) också när man har lite tid.
Nej, inte slut med tanten. Snarast ingen alls. Lugnast så. Dom tål ju inte att man jobbar en hel del. :D Jag har tillfälligt lite tid över eftersom jag just nu inte behöver jobba dygnet runt.

12 000 rpm? Är det för mycket för en gammal GSX-E motor? Det skulle ju smaka bra, då skulle ju toppfarten öka från 250 till 300 (mätarhastighet). :tummenupp


Krille:
Jo, jag vet att 1100 är längre men nu har jag liksom den här gaffeln och då vill jag ju använda den.
Ja, vi får se hur det blir med frigång när jag får ställa ner den på marken med båda tofflorna.


Edit: Jag har alltså köpt en gammal bonnagård i Tumbo. Fika med hojsnack för er allihop när så önskas! :tummenupp

Min gammel kawa varvas till 11800 då och då så 12000 med så små och söta ventiler som i en gsx borde väl funka :D

Ja g blev mycket förvånad?
 
Jag har sålt CDI:n till min Kat. Nån som har en till salu från 750R som jag kan köpa?
12 000 rpm låter ju alldeles lagom. :tummenupp
 
Jag har sålt CDI:n till min Kat. Nån som har en till salu från 750R som jag kan köpa?
12 000 rpm låter ju alldeles lagom. :tummenupp

Det blir ju jäkligt stora påfrestningar på ventilmekanismen (och mycket annat) när varvet dras upp. Det kanske håller ett litet tag, vem vet? Rapportera här på tråden hur lång halveringstiden på snurran blev :D.

/Ingvar
 
Sitter här med tryckknapparna som sitter på vänstra sidokåpan och kliar mig i frisyren.. vad har dessa knappar haft för funktion?
/J
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top