Katana och GSX 1100-tråden

Ok. Som sagt din ser ju väldigt original ut... för ett otränat öga iaf:tummenupp
Gör väl likaledes jag med. Så får vi se.
/U
Fick nobben hos BMC för flera år sedan ,åkte då med ett V&H megafonpå min 1168:a, R-gaffel och hjul."det där ser ut som en dragbike":va. Bad Niklas vänligen men bestämt att "dra ännu längre in i de Smålandska skogarna".Har sedan dess åter igen försäkrat hos TH idag lite drygt 2000:- hel/hel.
Vet inte om MHRF är aktuell för min del.
 
Fick nobben hos BMC för flera år sedan ,åkte då med ett V&H megafonpå min 1168:a, R-gaffel och hjul."det där ser ut som en dragbike":va. Bad Niklas vänligen men bestämt att "dra ännu längre in i de Smålandska skogarna".Har sedan dess åter igen försäkrat hos TH idag lite drygt 2000:- hel/hel.
Vet inte om MHRF är aktuell för min del.

Megafon skiter de i men annan gaffel och framhjul, nä då är det tvärnit.
 
Fick nobben hos BMC för flera år sedan ,åkte då med ett V&H megafonpå min 1168:a, R-gaffel och hjul."det där ser ut som en dragbike":va. Bad Niklas vänligen men bestämt att "dra ännu längre in i de Smålandska skogarna".Har sedan dess åter igen försäkrat hos TH idag lite drygt 2000:- hel/hel.
Vet inte om MHRF är aktuell för min del.


O bara för att jag bor i huvudstaden så får jag betala dubbelt upp.
Men jag har ju inbetalningskortet kvar på den befintliga försäkringen...
Och det lutar nog åt att jag använder det. Så får vi se vad SBP säger nästa år och utgår från det.
Den är ju ändå Suzuki Original:D
/U
 
GSXR-topp

"Torrmonterade" lite, så nu vet jag att allt verkar passa rätt bra. Toppen passade riktigt bra på en 1150-cylle (1100-ans två övre kylflänsar är rätt mycket större så på den cyllen såg det inget vidare ut).
Nu återstår lite vinterjobb med att bl.a. porta toppen lite.

/Ingvar
 

Bifogat

  • DSC00099mini.jpg
    DSC00099mini.jpg
    122.8 KB · Visningar: 118
  • DSC00103mini.jpg
    DSC00103mini.jpg
    127 KB · Visningar: 114
  • DSC00104mini.jpg
    DSC00104mini.jpg
    114.1 KB · Visningar: 115
"Torrmonterade" lite, så nu vet jag att allt verkar passa rätt bra. Toppen passade riktigt bra på en 1150-cylle (1100-ans två övre kylflänsar är rätt mycket större så på den cyllen såg det inget vidare ut).
Nu återstår lite vinterjobb med att bl.a. porta toppen lite.

/Ingvar


Det där ser bra mycket bättre ut. Helt ok faktiskt:tummenupp
Känns som man får passa sig...
/U
 
"Inget vidare" är nog årets understatement !!
Men fan vet om det blev så mycket bättre på den cylle jag skulle vilja sätta den på.... :va
Hördu Ingvar(eller Jörgen), är det en 1100-topp du har?
Isf: vad har anliggningsytan för bredd tvärs över ett förbränningsrum ??
GSX-toppen är 106mm och den här 750-toppen är 94mm, kanske möjligen eventuellt aningens litet för det borret..... :gnissla
 

Bifogat

  • IMG_0923.jpg
    IMG_0923.jpg
    137.8 KB · Visningar: 72
  • IMG_0924.jpg
    IMG_0924.jpg
    140.6 KB · Visningar: 78
"Inget vidare" är nog årets understatement !!
Men fan vet om det blev så mycket bättre på den cylle jag skulle vilja sätta den på.... :va
Hördu Ingvar(eller Jörgen), är det en 1100-topp du har?
Isf: vad har anliggningsytan för bredd tvärs över ett förbränningsrum ??
GSX-toppen är 106mm och den här 750-toppen är 94mm, kanske möjligen eventuellt aningens litet för det borret..... :gnissla

Jag har en 1100 -91 topp (26 cc förbränningsrum), 750-toppen (88-89) har 22 cc förbränningsrum. På en 1166 med flata kolvar ger det ~12,1:1 i komp. 1100'ans 26cc ger 10,6:1. Jag mäter mitt förbränningsrum i kväll så får du besked.
Jag noterar vidare att APE har samma runda former på sitt bigblock som på en 1100-cylle. Tyvärr blir det lite Kalle Anka-varning med den kombinationen, men med rätt pulver i motorn kan man ta lätt på det.
1150-cyllen är "kantigare" och har som sagt lite mindre kylflänsar högst upp som ansluter bättre till GSXR'ens kantigare form på toppen. Min topp ansluter inte perfekt men det är inget man reagerar på. Svart färg maskerar ytterligare.

/Ingvar
 
"Inget vidare" är nog årets understatement !!
Men fan vet om det blev så mycket bättre på den cylle jag skulle vilja sätta den på.... :va
Hördu Ingvar(eller Jörgen), är det en 1100-topp du har?
Isf: vad har anliggningsytan för bredd tvärs över ett förbränningsrum ??
GSX-toppen är 106mm och den här 750-toppen är 94mm, kanske möjligen eventuellt aningens litet för det borret..... :gnissla

Ser "corny" ut. :va
Med 750 topp på big cc, snacka om komp. Räknade snabbt på t ex. 1500cc och fick fram att det skulle bli ca 13,55:1 med flata kolvar i kant med däcket och 1mm packning.

Men ´å andra sidan, vem ska hinna se nåt, i bästa fall uppfattade man nåt rött som dånade:yoparty
 
Halloj
Ingen av er som ligger & ruvar på en bättre begagnad pingelkran som ni vill bli av med, el ett DYNA 2000?

//patrik
 
"Inget vidare" är nog årets understatement !!
Men fan vet om det blev så mycket bättre på den cylle jag skulle vilja sätta den på.... :va
Hördu Ingvar(eller Jörgen), är det en 1100-topp du har?
Isf: vad har anliggningsytan för bredd tvärs över ett förbränningsrum ??
GSX-toppen är 106mm och den här 750-toppen är 94mm, kanske möjligen eventuellt aningens litet för det borret..... :gnissla

Så här ser förbränningsrummen i min topp ut.
 

Bifogat

  • IMG_3984mini.jpg
    IMG_3984mini.jpg
    127.8 KB · Visningar: 78
  • IMG_3985mini.jpg
    IMG_3985mini.jpg
    135.3 KB · Visningar: 76
Tackar!
Skrev ut och mätte lite, det skiljer inte mycket mellan våra toppar.
Du har lite mer anliggningsyta än jag, men inte värt att bråka om.

Mitt problem (förutom alla uppenbara...) är att med 85mm borr blir det inte mycket anliggningsyta kvar för packningen att arbeta mot, dvs det vertikala måttet på den alublanka ytan runt förbränningsrummet på dina bilder.

De största borrningarna till GSX:en är ca 15mm mindre än GSX-toppens mått, som av en händelse gäller samma förhållande när man tittar på de tillgängliga borrningarna till GSXR:en, ca 15mm.
Det får mig att undra om det inte behövs ca 7mm runt en cylle för att tätning och värmetransporter ska fungera ordentligt... någon som vet säkert ?? :confused:
 
Halloj
Ingen av er som ligger & ruvar på en bättre begagnad pingelkran som ni vill bli av med, el ett DYNA 2000?

//patrik


Jag har en 2k cdi liggandes som du kan få köpa. Kolla om du hittar en beg pickup också så är du hemma, borde finnas på skroten. Ny kostar ca 1500:- :tummenupp
/U
 
En liten mockup av något jag ruvat på några år nu...
1500cc, 30/26, FCR41 :drool
(Jag vet, det är inte korrekt dimensionerat, men det ser bra ut på bilden!!):D

Störande moment i min även innan riktigt störda skalle:
1. Blyertsmarkeringen förstärkt med spritpenna markerar cylinderns innermått.
Räcker 'överlappet' till ? Yttermåttet är i princip samma som fodrets ytterdiameter...
Visst, tätningen sker vid o-ringningen och det fungerar säkert bra på dragmaskiner som går 400m i stöten, men det vore kul att veta hur andra gjort på gatmaskiner.

2. Smörjningen.
'Alla' (dragbike.com) säger att man ska plugga matningen till ventilkåpan och oljereturerna på framsidan.
Detta låter lite osunt för mig då detta är toppens kylsystem.
Visst, man kan gröpa kanaler så oljan kan rinna ner i kamkedjetunneln. Men, den enda olja som kommer till kylutrymmena är det som läcker från kamlagren, jag skulle vilja se lite mer flöde över dessa ytor för att bättra kylningen.
Detta kanske är en eftergift man måste göra med GSX:ens låga oljetryck?

Original delas oljan i blocket, en del går via dragstängerna till kammarna medan resten matas in i ventilkåpan och trycks ner i utrymmen runt tändstiften för kylning av förbränningsrummen och sedan rinna tillbaka ner i sumpen via returrören.

Tankar, idéer och erfarenhet efterfrågas :galen
 

Bifogat

  • mockup.jpg
    mockup.jpg
    114 KB · Visningar: 81
  • radius.jpg
    radius.jpg
    63.9 KB · Visningar: 73
En liten mockup av något jag ruvat på några år nu...
2. Smörjningen.
'Alla' (dragbike.com) säger att man ska plugga matningen till ventilkåpan och oljereturerna på framsidan.
Original delas oljan i blocket, en del går via dragstängerna till kammarna medan resten matas in i ventilkåpan och trycks ner i utrymmen runt tändstiften för kylning av förbränningsrummen och sedan rinna tillbaka ner i sumpen via returrören.

Jag har också funderat lite på det där som du vet.
En vettig grej ang. oljereturen som jag hittat är att plugga orginalutloppet MEN sedan leda om den i nya slangar :tummenupp
Jag tycker det verkar vettigt.
 
Jag har lurat på en liknande lösning, men huvudfrågan är om oljetrycket/flödet räcker till då jag vill 'spola' av värmen från förbränningsrummen....
Bra att se att någon annan gjort något liknande iaf :tummenupp
 
Jag har också funderat lite på det där som du vet.
En vettig grej ang. oljereturen som jag hittat är att plugga orginalutloppet MEN sedan leda om den i nya slangar :tummenupp
Jag tycker det verkar vettigt.

Samma funderingar har jag också haft men det enda som slangarna gör blir ju att tömma ur oljan i framkant på toppen, utan slangar blir lite olja "stående där. På en GSX blir nog knappast evakueringen av oljan från toppen ett problem eftersom inget separat oljesystem spolar olja över förbränningsrummen som på GSXR-en. Den enda oljan som kommer upp är ju den som kommer via kamlager och vipparmsaxlar. För min del tror jag inte att slangar i framkant kommer att hjälpa kylningen, kamkedjetunneln räcker bra som retur för oljemängden i en GSX.
Naturligtvis kommer kylningen att bli sämre på en GSX än på en GSXR. Någon autobahn-räser blir det knappast där man kan ligga med rullen i botten några timmar, då lär toppen glöda. Men för vardagskörning med lite hårdgasning då och då hoppas jag kylningen räcker.
Jag har varit i kontakt med Yngve här på forumet. Han har kört rätt hårdtrimmad 1428, 12:1 komp GSX med R-topp på gata bl.a.till Isle of Man, så visst går det. Stooor oljekylare rekommenderas dock.

/Ingvar
 
Här ska tydligen uppdateras både till höger och vänster(norr till söder). Blir spännande framåt säs -08!


/U
 
Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back
Top