Katana och GSX 1100-tråden

man_dizel skrev:
2191701 Shit sen Oktober.... Har du inte blivit lovad en tid så tycker jag att du ska begära tillbaka dina grejer. :) Annars kanske man kan koppla pedaler till hojen så får den åtmiståde lufta sig. hehe
:)

Jo det där med pedaler kanske kan bli aktuellt, tack för tipset...hehehe.

/Uffe
 
Varvräknare

Får inte min varvräknare att funka till mitt Dyna 2000 system.
Grön eller gul kabel till att börja med?
Måste ju kopplas till svart/gul kabel som suttit på spolen innan eller?
Åkte med Dyna S innan och den har varit kopplad där!
 
Katanapilot skrev:
2196264 Får inte min varvräknare att funka till mitt Dyna 2000 system.
Grön eller gul kabel till att börja med?
Måste ju kopplas till svart/gul kabel som suttit på spolen innan eller?
Åkte med Dyna S innan och den har varit kopplad där!

Håller på att utreda saken själv. Har ju som sagt tidigare ingen motor ännu, men roger har ju haft välviljan att skicka mig mitt beställda Dyna 2k och tillhörande spolar. Får ju lite försprång på det viset med monteringen :tummenupp . Har själv tänkt mig två scenarion.

1 Jag hänger på Dyna2k härvan direkt vid den gamla CDI:ns kontakt inkluderat den gröna tach kablen, lär ju vara den som ska användas till Katanan, fick det tipset. Annars så spelar det egentligen ingen roll annat än att tachen visar fel värde vid fel vald kabel, bara att byta mao, om så skulle bli fallet.

2 Jag drar fram Dynans färdiga härva hela vägen till spolarna eftersom dom ju oxå ska bytas, samt den gröna kabeln så nära instrumentkontakten som möjligt, svart/gul kabel. Är ju den som är signalbärare om man tittar i Haynes-schemat iaf. Den röda plusen till orange/vit ngn stans nära en källa som möjligt.


Har inte bestämt mig ännnu men det lutar åt alt 2.

Hursomhelst så ska grön lr gul tach kabel anslutas till svart/gul om jag förstått manualer och scheman rätt.
Men det finns säkert experter här på forumet som laborerat klart och fått allt att fungera väl..... lr?



/Uffe
 
Katanapilot skrev:
2196264 Får inte min varvräknare att funka till mitt Dyna 2000 system.
Grön eller gul kabel till att börja med?
Måste ju kopplas till svart/gul kabel som suttit på spolen innan eller?
Åkte med Dyna S innan och den har varit kopplad där!

Jag har för mig att det var den gula enligt dynas papper.
Den gröna skulle man ta om mc hade elektronisk tändning från början.
Sen är det väl bara att koppla ihop den med kabeln ifrån varvräknaren, Sen är det bara att varva för kung och fosterland!!.. :hihi
 
Japanska

Jon_G skrev:
2131033 Kan någon tyda vad det står på min tank, kanske katana83?

Det enkla svaret på översättningen som jag har fått är : Den Trettonde
Alltså No 013.
 

Bifogat

  • 164_6487.JPG
    164_6487.JPG
    28.7 KB · Visningar: 78
Någon som vet om det är samma dim. på framgaffeln på GSX-R 750 85-87 och -88-89
 
Så nu e motorn nedmonterad från ramen. När man endå river ner motorn ska man kanske passa på o byta saker o ting. Vad är lämpligast att kolla extra noga på? nåt lager kanske? :confused:
 
man_dizel skrev:
2205077 Så nu e motorn nedmonterad från ramen. När man endå river ner motorn ska man kanske passa på o byta saker o ting. Vad är lämpligast att kolla extra noga på? nåt lager kanske? :confused:


Oj så här mitt i säsongen.... själv ska jag hämta min nyrenoverade så fort jag får en minut över. Mina tips är väl vevlagren och packboxarna lite här och där...

Uffe
 
Att bero på nermonterat. Jag själv skulle bara byta tätningarna på ett par insugningsventiler. Vad skådar man när ena kammen lyfts av, jo vipparmar i olika skeden av förstörelse. Raskt av med avgaskammen också, totalt 6 skadade vipparmar. Som tur var är kammarna helt oskadade. Någon föregående ägare hade monterat helt nys exportkammar men snålat in på vipparmarna. Nu får den stå i 3 veckor medans Stigs Motormekaniska fixar till skadorna.

/Ingvar
 
IngvarB skrev:
2205563 Att bero på nermonterat. Jag själv skulle bara byta tätningarna på ett par insugningsventiler. Vad skådar man när ena kammen lyfts av, jo vipparmar i olika skeden av förstörelse. Raskt av med avgaskammen också, totalt 6 skadade vipparmar. Som tur var är kammarna helt oskadade. Någon föregående ägare hade monterat helt nys exportkammar men snålat in på vipparmarna. Nu får den stå i 3 veckor medans Stigs Motormekaniska fixar till skadorna.

/Ingvar
Vad gör man då då? E det renovering av toppen som gäller eller? Nya väggar till kammen?
Det är just det jag vill eliminera. Se så att förra ägaren inte har slarvat med något. Hellre slösar jag några dagar på att kolla igenom så att allt är ok Än att bli ståendes vid vägkanten när det smäller av.
 
man_dizel skrev:
2205657 Vad gör man då då? E det renovering av toppen som gäller eller? Nya väggar till kammen?
Det är just det jag vill eliminera. Se så att förra ägaren inte har slarvat med något. Hellre slösar jag några dagar på att kolla igenom så att allt är ok Än att bli ståendes vid vägkanten när det smäller av.
Vipparmarna går ju lätt att plocka loss, toppen i övrigt var i toppskick. Han (Stig) sintrar fast nytt material på slitytan och slipar sedan radien igen. Han tar 350:- per vippa, vilket i sammanhanget får betraktas som ett fynd. Moto Speed tar drygt 1000:-/vippa som då i.o.f.s. är hårdsvetsade, men 8 st blir ju en hel del pengar.

/Ingvar
 
IngvarB skrev:
2205665 Vipparmarna går ju lätt att plocka loss, toppen i övrigt var i toppskick. Han (Stig) sintrar fast nytt material på slitytan och slipar sedan radien igen. Han tar 350:- per vippa, vilket i sammanhanget får betraktas som ett fynd. Moto Speed tar drygt 1000:-/vippa som då i.o.f.s. är hårdsvetsade, men 8 st blir ju en hel del pengar.

/Ingvar
Jo det va en hel del. Jag hoppas jag slipper någorlunda höga kostnader i och med jag plockar isär motorn.
Jag har steg 3 topp från Motospeed och behöver lite data inna jag plockar ner kammar och sånt. är det någon som kan hjälpa mig med det? Det är insug/avgas kamm inställningar osv. :) Någon??? Jag kanske hinner fixa ordning hojen till helgen vem vet.
 
Så blev den...

Efter vinterns uppgradering är det bara att tuta och köra. Nybesiktigad med blankt papper :banana . Uppgraderingen bestod av gaffel och hjul från Gixxer 1100 91:a, Sving från en 88:a samt bromsok från en 93:a. Toppen har renoverats med nya avgasventiler (vilka samtliga var krökta!), styrningar och tätningar och planats en aning. Har även fått dit en oljekylare. Sedan tidigare har den bl.a 1168, Smoothbore 33:or, svetsad vev, super hub, modified kammar och V&H 4-1 system.

På önskelistan till nästa år: RS 36:or och portning.

Mvh
Anders


(PS ett stort tack till Tomas Näsström för all hjälp)
 

Bifogat

  • Big Kat_edited.JPG
    Big Kat_edited.JPG
    140.8 KB · Visningar: 150
suzuki skrev:
2199631 Någon som vet om det är samma dim. på framgaffeln på GSX-R 750 85-87 och -88-89

GSXR 750 85-87, 1100 86-88 41mm
GSXR 750 88-90, 1100 89, 43mm
 
AE skrev:
2208104 Efter vinterns uppgradering är det bara att tuta och köra. Nybesiktigad med blankt papper :banana .

Grattis AE kul att det gick bra. Hoppas att vi kan köra en tur lite längre fram som vi pratade om. Har precis blästrat systemet jag köpte av dig. Däremot suckar jag varje gång jag ser arbetsbänken där jag tänkte fixa Mekumi förgasarna.. :huvet Behöver städas.. :( Men semestern börjar på onsdag och då kommer det att bli fart.

MÅSTE också TACKA TOMAS för den fina maskinen jag fick köpa av honom och all hjälp därtill.. :tummenupp

Jag är nu mer Suzuki frälst.

Men en fråga till Er alla. Skall man hälla blyersättning i soppat till denna 81 eller funkar det lika bra utan ??? :confused:

För på den tiden var ju inte blyfri standard. Min gamla Kawa ville ha blyersättningen det talade den om med sprukna ventiler..
 
http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf

I korthet:
"Motorer med lättmetalltoppar har mycket sällan behov av bly eller blyersättning.
Ventilsäten av stål finns i dessa motorer och dessa är alltid hårdare än gjutgodset i en topp av gjutjärn. Skulle motorn ha ventilsäten av annan metall än järn finns aldrig behov av ventilskydd då endast detta kan ge upphov till VSR."

Dvs, använd en kaliumbaserad tillsats om du absolut känner att du måste köra med blyersättning.
 
andersbrink skrev:
2209941 http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf

I korthet:
"Motorer med lättmetalltoppar har mycket sällan behov av bly eller blyersättning.
Ventilsäten av stål finns i dessa motorer och dessa är alltid hårdare än gjutgodset i en topp av gjutjärn. Skulle motorn ha ventilsäten av annan metall än järn finns aldrig behov av ventilskydd då endast detta kan ge upphov till VSR."

Dvs, använd en kaliumbaserad tillsats om du absolut känner att du måste köra med blyersättning.

:Bugar Tack Anders denna information sa och gav allt då är det bara till att fortsätta med V-Power utan oro. Många tack. Du vet att vanans makt sätter sina spår.
 
gixxer_1255 skrev:
2208115 GSXR 750 85-87, 1100 86-88 41mm
GSXR 750 88-90, 1100 89, 43mm

Det var ju synd att det inte var samma .Har nu 750 86-gaffel och ISR-kronor(som jag vill behålla) och hade planer på nyare gaffel,ok och hjul så man kan få igång orginal hastighetsmätare.
 
Jag leker i verkstan med mitt isärplockade motor och undrar vad man kan börja kolla någonstans för att hitta det vinande ljudet som kommer från min motor när den är varm. Någon som kan hjälpa mig? Kamkedjespännaren verkar liksom vara på sin plats med det manuella spännaren och kammar och topplock verkar ok. Cylinder och kolvar i bra skick. Jag satt o tänkte på om det kan komma något sådant ljud från svänhjulet. hmm något tips?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top