Katana och GSX 1100-tråden

Åsell skrev:
Jag vill ha!!!!....Men den lär kosta, Med tanke på vad jag fick betala för deras Magnesium tändkåpa.
Sen känns det som att finns lite andra delar som är viktigare att få till först.
Men det skulle vara häftigt med en Yoshi alu-tank.... :yoparty

Kostar ca:13500:- omräknat från yen...............
Fotpinnarna nästan 6000:-!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Funderar på att bygga stödlager till vevaxeltappen som rotorn sitter på, samt eventuellt drivning till extern generator. Har alla mått jag behöver utom hur stor mutter det sitter på tappen. Tänker svarva en hylsa som spänns fast med bulten som håller rotorn. Det är tänkt att denna hylsa skall löpa i/igenom ett lager som monteras i generatorkåpan. Ytterdiametern på hylsan måste begränsas till runt 35 mm för att inte påverka infästningen av 18 amp statorn. Samtidigt måste hylsan ha tillräckligt stor innerdiameter för att en hylsa skall kunna användas för att spänna muttern som håller stator och hylsan.

Någon som vet vilken hylsstorlek som passar på muttern som håller rotorn på en vev med lilla tappen (så slipper jag skruva av kåpan och kolla innan stödet är tillverkat)?

Om någon tycker att lageringen bör göras på något annat smartare sätt får ni gärna beskriva hur.

Mvh Kristian
 
Lite uppdatering

Har några uppdateringar på "Buscykeln" Har flyttat på instrumenteringen och fått dit R1 bakfälgen (äntligen) Den är bara dit monterad utan derv och kedja men på plats
 

Bifogat

  • PICT0917b.JPG
    PICT0917b.JPG
    113.5 KB · Visningar: 310
  • PICT0921b.JPG
    PICT0921b.JPG
    89.4 KB · Visningar: 228
Last edited:
KatanaKurre skrev:
Har några uppdateringar på "Buscykeln" Har flyttat på instrumenteringen och fått dit R1 bakfälgen (äntligen) Den är bara dit monterad utan derv och kedja men på plats
Snyggt, jag antar att du bytte svingen åxå för att få dit fälgen, vet du var man får tag på den där stålomspunnaoljeventilationsslangen någonstans? Och vart går den på din hoj?

:)
 
man_dizel skrev:
Snyggt, jag antar att du bytte svingen åxå för att få dit fälgen, vet du var man får tag på den där stålomspunnaoljeventilationsslangen någonstans? Och vart går den på din hoj?

:)
Det är en originalsving som är förstärkt, men det är trångt. Har flyttat in ryckutgämnaren 6mm in i fälgen, Så att kedjan går så nära däck kanten som möjligt. Mellan däck och sving på andra sidan är det knappt 1mm.
Ang. slangen! köppte den hos en hydralslangsfirma, här på orten. Som jag lät pressa fast. Den går bara upp under tanken. På tävlings cykeln Har jag kopplat ihop ventilkåps ventilationen och oljepåfylningen till ett uppsamlingskärl
 
Last edited:
KatanaKurre skrev:
Det är en originalsving som är förstärkt, men det är trångt. Har flyttat in ryckutgämnaren 6mm in i fälgen, Så att kedjan går så nära däck kanten som möjligt. Mellan däck och sving på andra sidan är det knappt 1mm.
Ang. slangen! köppte den hos en hydralslangsfirma, här på orten. Som jag lät pressa fast. Den går bara upp under tanken. På tävlings cykeln Har jag kopplat ihop ventilkåps ventilationen och oljepåfylningen till ett uppsamlingskärl
Jasså jag visste inte att man kundeha större fälg än original på Katana. får tipsa brorsan om det här då :) På min hoj är det åxå en uppsamnlingskärl vid batteriet, eftersom jag endast skall använda på gata så funderar jag på ett skippa den liksom. Ska kanske sälja min 1394 cc kitt åxå när jag nedå håller på och gör om den till gatbruk. Har du fler bilder på din skönhet som man kan ta del av då? roliga saker du har gjort o sånt.
 
Framgaffel

En fråga till er som vet! Har sett att man sätter up-side down gaffel ifrån nyare 1100r suzuki och har själv lite funderingar på att göra något liknande. Till frågan. Passar det rakt in i styrhuvudet eller det krävs modefieringar eller kanske gaffelbenen passar rätt i styrkronorna? Är det någon som ligger på en sådan framgaffel med bromsar så hör av er. :)
 
smen skrev:
En fråga till er som vet! Har sett att man sätter up-side down gaffel ifrån nyare 1100r suzuki och har själv lite funderingar på att göra något liknande. Till frågan. Passar det rakt in i styrhuvudet eller det krävs modefieringar eller kanske gaffelbenen passar rätt i styrkronorna? Är det någon som ligger på en sådan framgaffel med bromsar så hör av er. :)

Ingen gaffel passar rakt av men GSXR 750 90-95 och 1100 90-98 passar bäst. På dom måste du bara göra en ny styrstopp. Ett annat problem du får om du sätter på en 750 gaffel är att dom är korta, 73cm medans Katanan har 78-79cm lång gaffel. Och byter du eller har bytt till 17tums framfälg så blir hojen tok låg fram. Det finns fler altenativ än GSXR gaffler men då blir det mera jobb, lagren i gaffelkronorna stämmer inte men med en svarv så går det att fixa. Eller om man flyttar över stolpen och lagren från den gamla kronan (pressa ur och i den nya) Usd gafflar som har lite längre gaffelben är R1 98-01 ca75cm, Honda SP1 och Sp2 75cm och GSXR 1100 90-98.
 
Last edited:
gixxer_1255 skrev:
Ingen gaffel passar rakt av men GSXR 750 90-95 och 1100 90-98 passar bäst. På dom måste du bara göra en ny styrstopp. Ett annat problem du får om du sätter på en 750 gaffel är att dom är korta, 73cm medans Katanan har 78-79cm lång gaffel. Och byter du eller har bytt till 17tums framfälg så blir hojen tok låg fram.
Ja det är bland annat 17 tums hjulet jag vill åt och lite bättre bromsar. Det kan bli lite trångt med orginal framhjul och turbo om man vill sänka den lite. Men den för inte bli så låg så det liknar en fanny car i stuket. :hihi
 
Gaaahh! Önskar jag hade 50 lax..... :näsblod

Jämrans Friman...
 
Biker66 skrev:
Gaaahh! Önskar jag hade 50 lax..... :näsblod

Jämrans Friman...

Tja, vem vill inte ha lite x-tra deg, men vad menas med :näsblod ??? :confused:
Vamenaru? (saknas länk?)
BTW, hur e läget? Har även du lagt på dig vikt-handikap över julen :tomten , ett fördärv för vårens race?
 
ZERO-Fighter skrev:
Har även du lagt på dig vikt-handikap över julen :tomten , ett fördärv för vårens race?

Så blir det när man håller sig inom ramarna, bara tandagnissel :tungan En annan behöver inte bekymra sig över såna trivialiteter...
 
Viktfluktuationer varje vinter är standard, upp 3kg på vintern, ner 2,5kg på våren, en ond spiral helt enkelt...

Den till synes hopplösa frustrationen i mitt senaste inlägg rörde snarare Frimans annons...HÄR

Annars mår jag nog som jag förtjänar :)
 
Biker66 skrev:
Viktfluktuationer varje vinter är standard, upp 3kg på vintern, ner 2,5kg på våren, en ond spiral helt enkelt...

Den till synes hopplösa frustrationen i mitt senaste inlägg rörde snarare Frimans annons...HÄR

Annars mår jag nog som jag förtjänar :)

Man behöver väl ligga runt hundra pannor
:) för att kunna hålla ner framhjulen på våra "bastarder" :D .
Inget att oroa sig för .
Det finns ju dom som bara lever på att tillverka skinnställ. :hihi
 
gixxer_1255 skrev:
Är det någon som behöver Top End Oiling Kit GSX, GSXR o Bandit?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=107802

Tänkbart? Har inte hört ngt vad Ove på MS hittat på med min rova ännu. Tar ju en väldans tid. Upptagna killar fm. Dom har ju haft rovan sedan början av oktober. I mina önskningar ingår ett i a f. Hur pass komplett blir ditt alternativ? Är det bara slangar med tillhörande anslutningar som du utelämnar.

/Uffe

Btw någon som har ett bra tips på hur man får bort en kärvande bakaxel ur fälgen? sitter som bara den!
 
Last edited:
Katana org skrev:
Hur pass komplett blir ditt alternativ? Är det bara slangar med tillhörande anslutningar som du utelämnar.

/Uffe

Jag har utelämnat anslutningsblocket som kan behövas på en GSX (beroende på var du väljer att ta ut oljan) pga att GSXR på motorer behöver man inget sådant. Jag kan iofs tillverka anslutnings blocket oxå men då blir kitét dyrare.
 
gixxer_1255 skrev:
Jag har utelämnat anslutningsblocket som kan behövas på en GSX (beroende på var du väljer att ta ut oljan) pga att GSXR på motorer behöver man inget sådant. Jag kan iofs tillverka anslutnings blocket oxå men då blir kitét dyrare.

Ok, får lyssna med MS till veckan

/Uffe
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top