Varför skulle inte det gå? Det är väl betydligt lättare att jag hipsters på sparkcykel än tonåringar på trimmade mopeder. Jag menar lycka till med att köra ifrån snuten på en sparkcykel oavsett hur mycket effekt den har.
Ingen tvekan att det går att lösa i teorin, visst kan polisen ställa sig och köra lasermätare i cykelbanorna eller slumpmässigt beslagta folks fordon för effektmätning.
Frågan är hur det ska göras i praktiken. Man ska tänka på att det ska gå att argumentera för att det är ett effektivt användande av skattemedel och polisiära resurser.
Låt säga att vi ställer polisen till att lasra i cykelbanan. Skulle polisen stoppa allt som håller 25 och uppåt kommer ett nytt problem. För att skilja på en trimmad elcykel och en laglig elcykel som trampas hårt, så behöver de provcyklas / effektmätas. Eller tänkte vi att polisen bara skulle bry sig om hastigheten på ett fordonsslag när de mäter i cykelbanan?
I så fall har jag en stark känsla att buset skulle byta från snabb elscooter till snabb elcykel istället.
Det är väl väldigt enkelt.
Är det?
Så får köparen visa upp att hen enbart kör inom inhägnat område.
Hur ska man visa upp att man endast kör inom inhägnat område?
GPS-puck med statlig 24/7-övervakning?
Göra som med sportskytte? Kräva registrering av fordonet, kräva loggar från bankörningar och återkräva fordonet för destruering om det körs för lite på bana?
De som faller under moped, EU-moppe eller MC ska anmälas till TFF vid försäljning.
Hur ska detta fungera vid import? Många av scootrarna kommer rakt från kina.
Någon behöver informera TFF att de finns i landet, det kan så klart vara tullen, om de får ytterligare resurser till det.
Hur ska klassningen gå till? Huruvida de faller under moped, EU-moppe eller MC är något som behöver bedömas. Det finns en myriad av märken, modeller och firmwares när det gäller elcyklar, elscooters, elskateboardar, enhjulingar, segways, så det kommer bli en kostnad.
Visst kan man tvinga köparen att betala för klassningen fordonet. Men då är vi tillbaka på ruta noll, varför skulle någon betala en dyr klassning bara för att behöva betala skatt och försäkringskostnad när alternativet är ett konsekvenslöst brott?
Enda sättet att stävja något sådant är att skapa konsekvenser för brottet. Det skulle innebära att polisen behöver punktmarkera mot EU-moppar utan regplåt, elcyklar och övriga elfordon. Verifiera att de är klassade, reggade och lagliga.
Alternativet är att kräva regplåtar på
alla motordrivna fordon, även de som går långsamt i cykelbanan. Då går det åtminstone att skilja på klassade fordon som registrerats och de som kör oreggat. När vi hamnat här, så behöver vi troligen sätta skyltar även på EPA och andra skyltlösa fordon. Även detta en inte helt insignifikant administrativ kostnad.
Oavsett vilken väg vi tar, står vi nu inför nästa problem. Att ett fordon är registrerat betyder inte att det är otrimmat. Precis som med mopeder är många elfordon tillverkade för flera olika regioner och således används olika strypningar. Att registrera räcker alltså inte, vi behöver fortfarande poliser som står i cykelbanan och mäter hastighet.