Kanske något för TFF ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Många elsparkcyklar olagliga på allmän väg​

Bara en tredjedel av de populäraste elsparkcyklarna som går att köpa hos flera butikskedjor får enligt lag köras på allmän väg, rapporterar P3 Nyheter.

Bara en tredjedel av de populäraste elsparkcyklarna som går att köpa hos flera butikskedjor får enligt lag köras på allmän väg, rapporterar P3 Nyheter.

Det hade ju varit spännande för köparna att få en räkning från TFF sedan inköpsdagen till dagens datum. Aj.
Men, det är ju inte registrerade fordon, så de är ju inte försäkringspliktiga, men visst borde de kraftigare vara klassade som mopeder eller mc.

Det hade ju varit spännande för köparna att få en räkning från TFF sedan inköpsdagen till dagens datum. Aj.
Men, det är ju inte registrerade fordon, så de är ju inte försäkringspliktiga, men visst borde de kraftigare vara klassade som mopeder eller mc.
Kruxet är väl att om det är en EU-moped så ska #
fordonet både registreras
och
försäkras
Det vore typiskt svenskt om ägaren slipper försäkring för EU-moppen inte är registrerad !

# (2/3 av de som säljs är EU-mopeder enligt P3)

Man har släppt det för långt redan, branchen som sålde hederliga elsparkcyklar/elcyklar såg sina kunder försvinna till dom som sålde dom som hade för kraftiga motorer, för hög toppfart osv.

Att man inte ströp det i tid gör att det kommer i princip aldrig att gå att få ordning på, om man inte över natten förbjuder alla, tar omtag och kräver att allt som säljs sen ska var testat och registrerat

Man har släppt det för långt redan, branchen som sålde hederliga elsparkcyklar/elcyklar såg sina kunder försvinna till dom som sålde dom som hade för kraftiga motorer, för hög toppfart osv.

Att man inte ströp det i tid gör att det kommer i princip aldrig att gå att få ordning på, om man inte över natten förbjuder alla, tar omtag och kräver att allt som säljs sen ska var testat och registrerat
Det är väl väldigt enkelt.
De som faller under moped, EU-moppe eller MC ska anmälas till TFF vid försäljning.
Så får köparen visa upp att hen enbart kör inom inhägnat område.
Och det ska väl tom med vara ett "anmält" inhägnat område för motorsport ?

Senast häromdagen såg jag två lirare med varsin elsparkcykel som gjorde ca 50 kmh. Dom tjoade glatt när dom blåste mot rött, över en 4-filig väg, motorvägspåfart åt ena hållet och motorvägsavfart åt det andra, dvs folk står på rätt bra. Jag var fullkomligt övertygad om att jag skulle få se darwinismen blomma ut, men med ren bonnröta så slapp alla bilister jobbiga plåtskador på sina bilar.

Och nej, MPs argument om hur många bilresor dom sparar in är lögn och förbannad dikt, dom ersätter vardagsmotion, vilket på sikt kommer att bidra till en ännu mer förslöad och ohälsosam befolkning.

Jag fick just reklam för en sparkcykel som dom lovade 70km/h på...
Dom övriga i annonsen annonserades med "marknadens kraftfullaste motor" och "Dubbla 1000W motorer"

Varför skulle inte det gå? Det är väl betydligt lättare att jag hipsters på sparkcykel än tonåringar på trimmade mopeder. Jag menar lycka till med att köra ifrån snuten på en sparkcykel oavsett hur mycket effekt den har.

Varför skulle inte det gå? Det är väl betydligt lättare att jag hipsters på sparkcykel än tonåringar på trimmade mopeder. Jag menar lycka till med att köra ifrån snuten på en sparkcykel oavsett hur mycket effekt den har.
Tänk dig rubrikerna när man borstat av och intervjuat ett par kränkta hipsters som kraschat in bland rosenbuskarna i villakvarteren efter vildsint polisjakt?

Ja, alltså det är ju inte omöjligt att stoppa enskilda användare, men det är omöjligt att stoppa så många att man stoppar företeelsen.

Polisen har ju inte ens ork/resurser att stoppa 9 åringar som åker två eller tre stycken på hyrsparkcyklarna

Ingen tvekan att det går att lösa i teorin, visst kan polisen ställa sig och köra lasermätare i cykelbanorna eller slumpmässigt beslagta folks fordon för effektmätning.

Frågan är hur det ska göras i praktiken. Man ska tänka på att det ska gå att argumentera för att det är ett effektivt användande av skattemedel och polisiära resurser.

Låt säga att vi ställer polisen till att lasra i cykelbanan. Skulle polisen stoppa allt som håller 25 och uppåt kommer ett nytt problem. För att skilja på en trimmad elcykel och en laglig elcykel som trampas hårt, så behöver de provcyklas / effektmätas. Eller tänkte vi att polisen bara skulle bry sig om hastigheten på ett fordonsslag när de mäter i cykelbanan?

I så fall har jag en stark känsla att buset skulle byta från snabb elscooter till snabb elcykel istället.

Det är väl väldigt enkelt.
Är det?

Så får köparen visa upp att hen enbart kör inom inhägnat område.
Hur ska man visa upp att man endast kör inom inhägnat område?
GPS-puck med statlig 24/7-övervakning?

Göra som med sportskytte? Kräva registrering av fordonet, kräva loggar från bankörningar och återkräva fordonet för destruering om det körs för lite på bana?

De som faller under moped, EU-moppe eller MC ska anmälas till TFF vid försäljning.
Hur ska detta fungera vid import? Många av scootrarna kommer rakt från kina.
Någon behöver informera TFF att de finns i landet, det kan så klart vara tullen, om de får ytterligare resurser till det.

Hur ska klassningen gå till? Huruvida de faller under moped, EU-moppe eller MC är något som behöver bedömas. Det finns en myriad av märken, modeller och firmwares när det gäller elcyklar, elscooters, elskateboardar, enhjulingar, segways, så det kommer bli en kostnad.

Visst kan man tvinga köparen att betala för klassningen fordonet. Men då är vi tillbaka på ruta noll, varför skulle någon betala en dyr klassning bara för att behöva betala skatt och försäkringskostnad när alternativet är ett konsekvenslöst brott?

Enda sättet att stävja något sådant är att skapa konsekvenser för brottet. Det skulle innebära att polisen behöver punktmarkera mot EU-moppar utan regplåt, elcyklar och övriga elfordon. Verifiera att de är klassade, reggade och lagliga.

Alternativet är att kräva regplåtar på alla motordrivna fordon, även de som går långsamt i cykelbanan. Då går det åtminstone att skilja på klassade fordon som registrerats och de som kör oreggat. När vi hamnat här, så behöver vi troligen sätta skyltar även på EPA och andra skyltlösa fordon. Även detta en inte helt insignifikant administrativ kostnad.

Oavsett vilken väg vi tar, står vi nu inför nästa problem. Att ett fordon är registrerat betyder inte att det är otrimmat. Precis som med mopeder är många elfordon tillverkade för flera olika regioner och således används olika strypningar. Att registrera räcker alltså inte, vi behöver fortfarande poliser som står i cykelbanan och mäter hastighet.

Last edited:
Ingen tvekan att det går att lösa i teorin. Frågan är hur det ska göras i praktiken. Man ska tänka på att det ska gå att argumentera för att det är ett effektivt användande av skattemedel och polisiära resurser.

Det går absolut att argumentera för att polisen ska ställa sig och köra lasermätare i cykelbanorna eller slumpmässigt beslagta folks fordon för effektmätning.

Men jag frågar mig hur det ska se ut rent praktiskt. Skulle polisen stå och lasra i cykelbanan och stoppa allt som håller 25 och uppåt kommer ett nytt problem. För att skilja på en trimmad elcykel och en laglig elcykel som trampas hårt, så behöver de provcyklas / effektmätas. Eller tänkte vi att polisen bara skulle bry sig om hastigheten på ett fordonsslag när de mäter upp hastighet i cykelbanan?

I så fall har jag en stark känsla att buset skulle byta från snabb elscooter till snabb elcykel istället.

Är det?

Hur ska man visa upp att man endast kör inom inhägnat område?
GPS-puck med statlig 24/7-övervakning?

Göra som med sportskytte? Kräva registrering av fordonet, kräva loggar från bankörningar och återkräva fordonet för destruering om det körs för lite på bana?

Hur ska detta fungera vid import? Många av scootrarna kommer rakt från kina.
Någon behöver informera TFF att de finns i landet, det kan så klart vara tullen, om de får ytterligare resurser till det.

Hur ska klassningen gå till? Huruvida de faller under moped, EU-moppe eller MC är något som behöver bedömas. Det finns en myriad av märken, modeller och firmwares när det gäller elcyklar, elscooters, elskateboardar, enhjulingar, segways, så det kommer bli en kostnad.

Visst kan man tvinga köparen att betala för klassningen fordonet. Men då är vi tillbaka på ruta noll, varför skulle någon betala en dyr klassning bara för att behöva betala skatt och försäkringskostnad när alternativet är ett konsekvenslöst brott?

Enda sättet att stävja något sådant är att skapa konsekvenser för brottet. Det skulle innebära att polisen behöver punktmarkera mot EU-moppar utan regplåt, elcyklar och övriga elfordon. Verifiera att de är klassade, reggade och lagliga.

Alternativet är att kräva regplåtar på alla motordrivna fordon, även de som går långsamt i cykelbanan. Då går det åtminstone att skilja på klassade fordon som registrerats och de som kör oreggat. När vi hamnat här, så behöver vi troligen sätta skyltar även på EPA och andra skyltlösa fordon.

Oavsett vilken väg vi tar, står vi nu inför nästa problem. Att ett fordon är registrerat betyder inte att det är otrimmat. Precis som med mopeder är många elfordon tillverkade för flera olika regioner och således används olika strypningar. Att registrera räcker alltså inte, vi behöver fortfarande poliser som står i cykelbanan och mäter hastighet.
Med två närstående som blivit påkörda av elsparkscotrar så tänkte jag mig att man kan väl ta in fordonen vid olyckor. Det största problemet är väl att ägarna ofta tillhör dom som är immuna mot TFF. Försörjs av det allmänna. Är ensamkommande stackars invandrare !

Alternativet är att kräva regplåtar på alla motordrivna fordon, även de som går långsamt i cykelbanan. Då går det åtminstone att skilja på klassade fordon som registrerats och de som kör oreggat. När vi hamnat här, så behöver vi troligen sätta skyltar även på EPA och andra skyltlösa fordon.

Om du med EPA menar Epa och A traktorer så är dom regade och inte skyltlösa, men dom har skylten fram som alla andra traktorer.

Angående elfordonen så brukar man ju få med en bunt olika nyckelbrickor som låser upp olika effektlägen, det är ju bara att skyndsamt stänga av när man blir stoppad och sedan ge polisen barnbrickan att låsa upp med så att den bara går dom lagliga 20km/h när dom ska provköra.

Last edited:
Om du med EPA menar Epa och A traktorer så är dom regade och inte skyltlösa, men dom har skylten fram som alla andra traktorer.
Helt medveten om att de är reggade, men tänkte inte på skylten fram.

Min poäng var att ska vi effektivt kunna lagföra problem på cykelbanan, t ex elscootrar som är mopeder eller 45-moppar utan regplåt som framförs som 25-moppe, ja då behövs det plåtar, såvida vi inte vill att polisen ska stoppa varje elscooter, varje elcykel och varje 25-moppe för att dubbelkolla deras klassning.

Om vi skulle börja kräva plåtar för allt motoriserat i cykelbanan, skulle det nog sluta med att andra skyltlösa fordon också får skylt. På gott och ont.
Angående elfordonen så brukar man ju få med en bunt olika nyckelbrickor som låser upp olika effektlägen, det är ju bara att skyndsamt stänga av när man blir stoppad och sedan ge polisen barnbrickan att låsa upp med så att den bara går dom lagliga 20km/h när dom ska provköra.
Ja, detta är ett exempel på problematiken jag beskriver, men inte lösningen.

Om vi skulle börja kräva plåtar för allt i cykelbanan, skulle det nog inom kort innebära att andra skyltlösa fordon som exempelvis EPA också får skylt. På gott och ont.

EPA är inte skyltlösa i dagsläget, dom har registreringsskylt, fram.

EPA är inte skyltlösa i dagsläget, dom har registreringsskylt, fram.
Helt riktigt. Tidigare påpekat och besvarat. :krama

Jag missade mållinjen med mitt exempel. Min poäng var, ska vi börja lagföra stenhårt i cykelbanan kommer det behövas regplåtar för att kunna göra det på ett effektivt sätt.

Bygger vi om i infrastrukturen kring regplåtar för att hantera fler fordonsslag och börjar avlöna ett antal kontorsnissar, så är det bara en tidsfråga innan det blir striktare reglering även kring andra fordon.

Eftersom vi också pratat fordon ämnade för inhägnat område och hur man bevisar att de körs där, vad är det som hindrar klåfingriga byråkrater från att kräva väl synlig regplåt även på sådana? Klart en gokart, banhoj och depåmoppe behöver visa att den endast får framföras på bana ?

Last edited:
Helt medveten om att de är reggade, men tänkte inte på skylten fram.

Min poäng var att ska vi effektivt kunna lagföra problem på cykelbanan, t ex elscootrar som är mopeder eller 45-moppar utan regplåt som framförs som 25-moppe, ja då behövs det plåtar, såvida vi inte vill att polisen ska stoppa varje elscooter, varje elcykel och varje 25-moppe för att dubbelkolla deras klassning.

Om vi skulle börja kräva plåtar för allt motoriserat i cykelbanan, skulle det nog sluta med att andra skyltlösa fordon också får skylt. På gott och ont.

Ja, detta är ett exempel på problematiken jag beskriver, men inte lösningen.
Varför inte nummerskylt på cykel / cykel med motor (elmotor) ?
Min mors cykel hade nummerskylt. Osäker på om det var svensk lag eller om det på den tiden 1940-talet när den köptes var ett krav i Stockholm staden / kommunen alltså.
Inte konstigare än att polisen var kommunal till 1955 när polisen blev statlig. #
Rimligen borde kostnaden för regskylt inte vara högre / år än för MC.

#(Polisen i Trelleborg på kommunala tiden hade på Polisbåten 2 x 8 mm kulspruta, respekt !)

Tyvärr är det nog inget som TFF lägger sig i. Dom lägger sig endast i när man har ett registrerat och försäkringspliktigt fordon som är i trafik men inte har giltig försäkring.

Sparkcyklarna har inte ens registrerade och är därmed inte registrerade som "i trafik" tyvärr.
Däremot skulle det nog vara bra om man från rättsväsendets sida tog i med hårdhandskarna vid tillbud så att den som framfört en olaglig sparkcykel åker dit ordentligt med maxstraff för samtliga brott man begår (vilket faktiskt nog skulle vara ganska kännbart). Men tyvärr så är det nog oftast så att man får en tillsägelse och om man har otur lite böter vilket är långt ifrån tillräckligt. särskillt som risken för att åka dit är så oerhört liten eftersom polisen inte är i närhjeten av att ha de resurser som skulle krävas för att jaga alla sparkcyklar som verkar ha otillåtet hög toppfart eller effekt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT