Kanske något för TFF ?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det hade ju varit spännande för köparna att få en räkning från TFF sedan inköpsdagen till dagens datum. Aj.
Men, det är ju inte registrerade fordon, så de är ju inte försäkringspliktiga, men visst borde de kraftigare vara klassade som mopeder eller mc.
Då måste det ju gå bra att köra HP4 på väg också? Bara man ger fan i att försäkra!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då måste det ju gå bra att köra HP4 på väg också? Bara man ger fan i att försäkra!
Det är fortfarande olagligt och bryter mot exakt samma lagar. Men bryr man sig inte om det går det ju alldeles utmärkt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hade gärna sett att man kunde regga dessa som mopeder, förutsatt att det inte överskrider bestämda nivåer av effekt/hastighet.
Har själv haft en kick med 350W som gick i drygt 35km/h, den var inte i närheten av det som beskrivs tidigare här i tråden men var kanon för att förflytta sig inom stan och då på samma vägar som övriga fordon.
Blev stulen för några månader sedan och försäkringsbolagen är iaf tydliga, allt som överskrider 250W eller 20km/h går inte att ta på hemförsäkringen så där finns iaf en anledning att hålla sig inom ramarna i dagsläget :näsblod

Hade mer än gärna betalat några hundra i månaden för att kunna ha en reggad och försäkrad kick som gick i typ 40km/h, så oerhört smidigt transportmedel i städer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hade mer än gärna betalat några hundra i månaden för att kunna ha en reggad och försäkrad kick som gick i typ 40km/h, så oerhört smidigt transportmedel i städer.

Jag är jävligt kluven till dom, visst det är skitsmidigt att parkera på en gratis/billig parkering långt bort i helvete och rulla in till centrum, men vad fan gör man med dom när man ska gå in någonstans?

Jag har sett flera husbils youtubers som använder dom mellan campingar och stan osv.
En hade en "fat bike scooter" med typ feta skottkärrehjul och säte, han körde en 25 liters vattendunk på ståbrädan sittandes på sadeln i 40km/h flera kilometer

Jag skulle också vilja ha en som är mopperegad, men som moped klass 2 utan regskylt men med en motor på 1kW, köra på cykelbana och max 25km/h
Mest för att jag är för fet för att en 250w ska orka med i uppförsbackarna

Krav på moped klass II​

Körkortskrav: Körkort, traktorkort, eller förarbevis för moped klass II. Om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009 krävs ingen särskild behörighet.

Registreringsskylt: Nej

Kontrollbesiktning: Nej

Fordonsskatt: Nej

Trafikförsäkring: Ja (läs mer om trafikförsäkring)

Hastighetskrav: Konstruktiv hastighet högst 25 km/timmen.

Krav på hjälm: Ja, såvida inte fordonet har kaross och bilbälte används.

Passagerare: Om det finns avsedd plats.

Köra på cykelbana: Ja, om det finns. Ett undantag är om vägmärket för cykelbanan har tilläggstavlan "Ej moped". Då får moped klass II inte köras där.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag är jävligt kluven till dom, visst det är skitsmidigt att parkera på en gratis/billig parkering långt bort i helvete och rulla in till centrum, men vad fan gör man med dom när man ska gå in någonstans?

Jag har sett flera husbils youtubers som använder dom mellan campingar och stan osv.
En hade en "fat bike scooter" med typ feta skottkärrehjul och säte, han körde en 25 liters vattendunk på ståbrädan sittandes på sadeln i 40km/h flera kilometer

Jag skulle också vilja ha en som är mopperegad, men som moped klass 2 utan regskylt men med en motor på 1kW, köra på cykelbana och max 25km/h
Mest för att jag är för fet för att en 250w ska orka med i uppförsbackarna

Krav på moped klass II​

Körkortskrav: Körkort, traktorkort, eller förarbevis för moped klass II. Om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009 krävs ingen särskild behörighet.

Registreringsskylt: Nej

Kontrollbesiktning: Nej

Fordonsskatt: Nej

Trafikförsäkring: Ja (läs mer om trafikförsäkring)

Hastighetskrav: Konstruktiv hastighet högst 25 km/timmen.

Krav på hjälm: Ja, såvida inte fordonet har kaross och bilbälte används.

Passagerare: Om det finns avsedd plats.

Köra på cykelbana: Ja, om det finns. Ett undantag är om vägmärket för cykelbanan har tilläggstavlan "Ej moped". Då får moped klass II inte köras där.
Om jag inte minns fel så har Norge valt att enbart sätta gränsen på hastighet, dvs vi som är lite småfeta kan njuta av 25km/h även när det lutar lite uppåt.
Det tycker jag är mer rimligt än att strypa både hastighet och effekt.

Sen hade jag gärna haft en skylt baktill om det innebar att jag fick köra i 45km/h, men om man någonsin kört i den hastigheten på en kick så har man också insett att en sådan inte är gjord för hastigheter över 40km/h, det blir väldigt fort jäkligt obehagligt även med en välbyggd sådan.

Och angående var man gör av sin kick när man ska in någonstans.
Man låser den utanför ICA och går in i 3 minuter, och sen är den stulen när man kommer ut igen :näsblod
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och angående var man gör av sin kick när man ska in någonstans.
Man låser den utanför ICA och går in i 3 minuter, och sen är den stulen när man kommer ut igen :näsblod

Ja, det var just det jag kände blev lite besvärligt i längden, men man kanske kan köpa en helpall direkt från Kina så man bara tar en ny nästa dag?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ja, det var just det jag kände blev lite besvärligt i längden, men man kanske kan köpa en helpall direkt från Kina så man bara tar en ny nästa dag?
Tycker vi kan dra ihop en gruppbeställning här på forumet.
Det är mycket enklare än att ha med sig en kjEttting varje gång man ska till ICA
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om jag inte minns fel så har Norge valt att enbart sätta gränsen på hastighet, dvs vi som är lite småfeta kan njuta av 25km/h även när det lutar lite uppåt.
Det tycker jag är mer rimligt än att strypa både hastighet och effekt.

Sen hade jag gärna haft en skylt baktill om det innebar att jag fick köra i 45km/h, men om man någonsin kört i den hastigheten på en kick så har man också insett att en sådan inte är gjord för hastigheter över 40km/h, det blir väldigt fort jäkligt obehagligt även med en välbyggd sådan.

Och angående var man gör av sin kick när man ska in någonstans.
Man låser den utanför ICA och går in i 3 minuter, och sen är den stulen när man kommer ut igen :näsblod
Förstår varför jag sett "kraftigare" elscootrar försedda med "hemfixad" styrdämpare
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Förstår varför jag sett "kraftigare" elscootrar försedda med "hemfixad" stryrdämpare
Japp, det är absolut nödvändigt om det ska gå fort.
Nackdelen med dessa "kraftigare" och utrustade elscootrar är att alla poliser med mer än 2 fungerande hjärnceller fattar direkt att man har betydligt mer än 250W och att det går mycket fortare än 20km/h.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Japp, det är absolut nödvändigt om det ska gå fort.
Nackdelen med dessa "kraftigare" och utrustade elscootrar är att alla poliser med mer än 2 fungerande hjärnceller fattar direkt att man har betydligt mer än 250W och att det går mycket fortare än 20km/h.

Spelar det någon roll om dom fattar det då?
Stoppar dom någonsin olagliga elscooters?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Om jag inte minns fel så har Norge valt att enbart sätta gränsen på hastighet, dvs vi som är lite småfeta kan njuta av 25km/h även när det lutar lite uppåt.
Det tycker jag är mer rimligt än att strypa både hastighet och effekt.

Sen hade jag gärna haft en skylt baktill om det innebar att jag fick köra i 45km/h, men om man någonsin kört i den hastigheten på en kick så har man också insett att en sådan inte är gjord för hastigheter över 40km/h, det blir väldigt fort jäkligt obehagligt även med en välbyggd sådan.

Och angående var man gör av sin kick när man ska in någonstans.
Man låser den utanför ICA och går in i 3 minuter, och sen är den stulen när man kommer ut igen :näsblod
I Norge får små elektriska fordon ha 20 km/h som maxhastighet men de kan ha högre effekt än 250w. Sedan årsskiftet måste man ha ansvarsförsäkring för att få köra de lagligt på vägen, så det kan bli problem om man krockar oförsäkrad eller blir stoppad. Tycker 20 blås är snabbt nog med minidäck och flyga över styret egenskaperna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Spelar det någon roll om dom fattar det då?
Stoppar dom någonsin olagliga elscooters?
De har ju nån räd på dem lite då och då. Tror de plockade några här i byn förra året, eller om det var förrförra?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I Norge får små elektriska fordon ha 20 km/h som maxhastighet men de kan ha högre effekt än 250w. Sedan årsskiftet måste man ha ansvarsförsäkring för att få köra de lagligt på vägen, så det kan bli problem om man krockar oförsäkrad eller blir stoppad. Tycker 20 blås är snabbt nog med minidäck och flyga över styret egenskaperna.

Klokt, norge har ju ca 0.0006% slät mark, och där bygger dom fotbollsplaner och ishallar, resten av Norge lutar åt något håll
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Spelar det någon roll om dom fattar det då?
Stoppar dom någonsin olagliga elscooters?
Fördelen med dessa "kraftigare" och utrustade elscootrar är att man väldigt enkelt kör ifrån polisen i stan :hihi

Skulle nog säga att det beror på var man är.
Jag ser nästan aldrig poliser i stan här så hade inte varit så orolig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top