Kanonbra feministkampanj

Macho Woman skrev:
Nja, jag har ju bröst men jag sysslar inte med så mycket som hör till den traditionellt kvinnliga sfären. Motorsport, hårdrock och sprit brukar inte anses som kvinnligt. Dessutom har jag svårt för att hålla käften och bara le beundrande när någon kille säger något dumt. :näsblod
Synd då passar vi inte ihop, jag letar vidare.

:pannkyss

hrc skrev:
Kan tänka mig att vi (män!) ganska tidigt började tävla i yx-/spjutkastning, brottning, hantverksskicklighet och liknande. All vaken tid gick nog inte åt till att ta ihjäl något att äta. Gott om tid till tävlande, krig och kamp och...ja se nu hur vi har det....
Glöm inte sex!!! :tuttar
Men vad är det som säger att kvinnorna inte tävlade? I vem som sydde snyggaste läderstringen till männen eller liknande?

Men visst, jag kan hålla med. Tittar man på hela djurriket så handlar väldigt mkt om att hanen ska tävla om honorna.
Störst o bäst får sätta på alla brudarna...

Macho Woman skrev:
Alla har en egen vision om hur de skulle vilja att omvärlden var. Det har du också. Vad är det för fel med att försöka uppnå åtminstone något åt det hållet? Det är skillnad mellan att diskutera och bestämma. Jag har ingen bestämmanderätt och ingen maktposition, men jag liksom alla andra har min egen fria vilja och min rätt att uttala mig. Kanske är det fler som tycker som jag, eller fler som kan se min poäng och sedan kan tänka sig att jobba åt samma håll. I så fall har jag tur och situationen har fört med sig någonting positivt för mig. Om jag inte kan styra situationen åt mitt håller sitter jag varken hemma och bölar eller skjuter sönder någon byggnad för det. Jag kan skilja på sak och person. Precis på samma sätt som jag kan skilja på en människas åsikt och den personens värde. Alla människor har samma värde. Ganska självklart.

Självklart får du ha vilka åsikter du vill, men du får precis som jag finna dig i att inte alla sympatiserar med de åsikterna. När du pratar mer om hur du vill att andra ska leva än hur du själv vill leva, samma vecka som det bildats en äcklig grupp människor som vill dela in befolkningen i A och B lag så är det störande för min del. Att du dessutom väljer att bara mala på med propagandan istället för att stanna upp och se hur det är i verkligheten, ja då blir jag faktiskt lite oroad. Jag tänker bl.a. på hur många fler som dig det finns och vad det kommer innebära för mig. Vi har i Sverige en lagstiftning som knappt skiljer på könen, är inte det bra? Ska vi ha lagar som gäller för olika människor i olika situationer? (t.ex. ang föräldraledighet och kvotering). Vilka andra grupper skall undantas eller särbehandlas i olika situationer?
Kvinnor har samma möjligheter som män, det är bara att gå ut och ta chansen istället för att gnälla om könsroller hit och förtryck dit. Vilka fördelar som kvinnor har tycker du att ni ska ge upp förresten?

Markus skrev:
Självklart får du ha vilka åsikter du vill, men du får precis som jag finna dig i att inte alla sympatiserar med de åsikterna.

Eh, ja. Jag har inte propagerat för några lagändringar. Jag vill ha en diskussion för att möjligen kunna ändra attityder. Det går. Som i exemplet om dagiset. Ibland kan det vara bra att stanna upp och tänka på vad man sysslar med. Lagen ska vara lika för alla, precis som det förslag riksdagen nu har lagt, även om det innebär att tjejer får betala samma inträde på krogen.

Macho Woman skrev:
Eh, ja. Jag har inte propagerat för några lagändringar. Jag vill ha en diskussion för att möjligen kunna ändra attityder. Det går. Som i exemplet om dagiset. Ibland kan det vara bra att stanna upp och tänka på vad man sysslar med. Lagen ska vara lika för alla, precis som det förslag riksdagen nu har lagt, även om det innebär att tjejer får betala samma inträde på krogen.

Okej, jag har inte sett några oroande attityder men om du gör det så kör på. :tummenupp

Macho Woman skrev:
Nja, jag har ju bröst men jag sysslar inte med så mycket som hör till den traditionellt kvinnliga sfären. Motorsport, hårdrock och sprit brukar inte anses som kvinnligt. Dessutom har jag svårt för att hålla käften och bara le beundrande när någon kille säger något dumt. :näsblod

Ser man gullig ut så brukar det räcka långt.

Ingen är gullig i FI. :hihi

När jag läser breven och tittar på deras "reklamfilmer" så förstår jag verkligen deras ståndpunkt. Dock kan tilläggas att jag i övrigt har lite skilda åsikter jämtemot folk på vänsterflanken med feministiska åsikter.

Men vad skapar "Feministiskt Initiativ", hemsidan "Flicka" och liknande organisationer?
Jag skulle vilja säga att organisationer som dessa bara gör klyftan värre, då kvinnor sätter en mycket bestämd gräns mellan män och kvinnor. Både i arbetslivet och i det sociala livet. Vilket i sin tur gör könsdifferansen värre.

Men i övrigt, varför ska en kvinna ha lägre lön än en man för ett lika arbete? Ser jag bra argument för detta så är jag beredd att vika min åsikt åt sidan och knäböja.

honkiie skrev:
ja lika bra som sin manliga kollega men gör dom det bättre? :va.

Man får väl hoppas att du får en manlig läkare om det händer dig ngt om du har den inställning. :rolleyes:
Så en kvinnlig ambulansförare skulle t ex klara sitt arbete lika bra eller sämre än en man :va Det handlar oftast om att samarbeta med sina kollegor (både kvinnliga o manliga) på ett bra sätt för att resultatet skall bli gott.

2fast4hjo skrev:
Man får väl hoppas att du får en manlig läkare om det händer dig ngt om du har den inställning. :rolleyes:
Så en kvinnlig ambulansförare skulle t ex klara sitt arbete lika bra eller sämre än en man :va Det handlar oftast om att samarbeta med sina kollegor (både kvinnliga o manliga) på ett bra sätt för att resultatet skall bli gott.

Och Gurra1´s arbetskompis som inte ens kan köra truck eller lyfta lite tyngre då?

Ska hon ha samma lön men ändån slippa slita ut sig som Gurra1?

Mavve skrev:
Och Gurra1´s arbetskompis som inte ens kan köra truck eller lyfta lite tyngre då?

Ska hon ha samma lön men ändån slippa slita ut sig som Gurra1?

Det är väl en arbetsplatsfråga, detta löser man (i alla fall på min arbetsplats) genom inviduella löner, utvecklingssamtal samt regelbunden utbildning av personalen. Vi hade t ex en på arbetet som totalvägrade att lära sig datorer (vilket är viktigt då en av våra arbetsuppgifter idag är att skriva journaler via datorer) Inte kul alls då hon tjänade omkring 4000 mer än mig då pga sin ålder. Det slutade med att hon blev omplacerad o arbetar i dag som s.k korridorvärdinna. Det passade henne mycket bättre och hon gör idag ett kanonjobb. Så rätt person på rätt plats löser många problem :tummenupp

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Det är väl en arbetsplatsfråga, detta löser man (i alla fall på min arbetsplats) genom inviduella löner

Jamen det är ju just den individuella lönesättningen som det gnälls på...

2fast4hjo skrev:
Ni missförstår mig gång på gång. :pannkyss Nog kan en kvinnlig läkare vara mycket bättre än en manlig läkare men jag menar att typ alla yrken är jämnlika, att båda är lika bra förutom ett fåtal yrken där män är klart bättre. Vad jag undrar är om det finns yrken som kvinnor bevisat gör bättre än män? :va

heinz_p skrev:
Men i övrigt, varför ska en kvinna ha lägre lön än en man för ett lika arbete? Ser jag bra argument för detta så är jag beredd att vika min åsikt åt sidan och knäböja.

Därför de har fler rabatter och konsumerar mindre, samt konsumerar töntigare prylar. Nu har du argument, bend over please.

Det skiljer i princip ingenting mellan vilka komplimanger tjejer och killar får under uppväxten. Skillnaden är hur man handskas med det(då talar jag om från individ till individ och inte kön). Precis som killar kan få komplex för sin kropp så kan tjejer få det. Men när det gäller killar så pratas det inte om det lika mycket.
Vi är olika, lev med det. Det går att ordna det bättre men det kommer aldrig att kunna bli helt 100% jämnställt.
Det är ett sånt jäkla tjafs, det är en modegrej att alla ska vara feminister, jag är equalist. För jämnlikhet, mot feminism.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt