Kan Swedie (eller någon) förklara för mig?

Status
Ej öppen för fler svar.
Ojoj, detta ämne var länge sedan man läste om på Sporthoj.com....

Du är båte en rolig jevel och verkar sympatisk som få. svårt att vara årstidsanpassat kanske men just i dessa dagar är ot-forum och utrymme för snack viktigt tycker Jag. I vår löser (förhoppningsvis) solen resten.
Hojåkningen har kännts sjukt avlägsen nu men det är skönt att kunna hålla kontakten och tjabba lite med alla karraktärer på SH under vintern.

Jag satt nu en bra stund och tänkte på vad jag skulle skriva gällande vad som ska vara på ett forum och inte.

Med erfarenhet av att jag 2003 startade en företeelse inom streetracing som fick ett h-vetes genomslag på div forum så är min erfarenhet denna:

Man måste ha ödmjukheten att begripa att det finns lika många sidor att se på en sak som det finns skribenter på ett forum.

Som ansvarig eller "supermoderator" på ett forum så bör man låta ordet vara fritt så länge som folk inte hotar eller på annat sätt sprider obehag gentemot andra besökare.

Man har dessutom rätt att tillrätta folk när det börjar gå överstyr i diskussioner då man har en grundidé om vad forumet ska innehålla.

OT forum bör man ha då jag tror alla människor (I af jag) ibland känner för att skriva något som inte har ett dugg att göra med vad som annars står i forumet.

Då OT ligger i en separat del så kan dom som inte vill läsa där helt enkelt bara strunta i att gå in där.

Andra som är där som ser att en diskussion spårar ur kan ju enkelt rapportera detta och moderator kan ju då ta bort vad denne tycker är olämpligt.

OT i ett forum är och ska förbi endast vad jag kallar för slask och diskussionerna är då därefter därinne.

Klicka uppe på "Visa nya inlägg"

Och därefter "Sökhantering / Urvalsforum"

Sen är det bara att bocka för var du vill se och inte.

:tummenupp Suveränt

Det är helt uppåt väggarna vad folk klagar på SH??
Själv är jag aktiv här minst ett par ggr om dagen och jag får en j-a massa matnyttig info här, även saker som inte rör mc.. Detta är jag enbart tacksam för! Att man kan få info/råd för icke relaterade mc frågor på ett mc forum är ju bara ett stort + och som höjer siten i mina ögon iaf..
Jag skulle bli uppriktigt pisst om man enbart koncentrerade sig på RR, teknik och varvtider på nån bana. Det riktigt positiva med sidan måste ju vara att det är en portal för folk med ett mc intresse, där folk hittar nya vänner och delar passionen om fart på 2 hjul? Sen att trådar görs som tex min egen "vi som dricker öl framför SH.com" är ju tänkt som ett "diplom" till sh just för att man (iaf jag) kan få ut något av en ensam-fylla framför datorn, inloggad på sidan och läsa alla roliga/dumma/idiotiska inlägg som finns här! Bevara mångfalden i trådarna och folket som hänger här, de som går över gränsen eller bara spammar får vi hjälpas åt att banna/stänga.
Mvh

japp och han var talangfull dessutom ,, "lite" hett temperament bara.

samma kille som hade tjackat väääärsta BSB-hojen och inte ens kom ett varv innan det skrotades på anderstorp förra året på premieren av SM, eller??? :7peta

Jag satt nu en bra stund och tänkte på vad jag skulle skriva gällande vad som ska vara på ett forum och inte.

Med erfarenhet av att jag 2003 startade en företeelse inom streetracing som fick ett h-vetes genomslag på div forum så är min erfarenhet denna:

Man måste ha ödmjukheten att begripa att det finns lika många sidor att se på en sak som det finns skribenter på ett forum.

Som ansvarig eller "supermoderator" på ett forum så bör man låta ordet vara fritt så länge som folk inte hotar eller på annat sätt sprider obehag gentemot andra besökare.

Man har dessutom rätt att tillrätta folk när det börjar gå överstyr i diskussioner då man har en grundidé om vad forumet ska innehålla.

OT forum bör man ha då jag tror alla människor (I af jag) ibland känner för att skriva något som inte har ett dugg att göra med vad som annars står i forumet.

Då OT ligger i en separat del så kan dom som inte vill läsa där helt enkelt bara strunta i att gå in där.

Andra som är där som ser att en diskussion spårar ur kan ju enkelt rapportera detta och moderator kan ju då ta bort vad denne tycker är olämpligt.

OT i ett forum är och ska förbi endast vad jag kallar för slask och diskussionerna är då därefter därinne.

Detta borde vara en sticky ovanför OT-forumet .:tummenupp

Hej, du var ju inte med då.... 2007 var han inte het...

Hette nåt annat då. :krama

Tillåt mig skratta! :3freak

Har ni sett reklamen på TV; om inte ni köper ut år mig så kanske inte jag går ut gymnasiet. :hihi

Du får faktiskt ursäkta men du låter som en obstinat tonåring. Det finns säkert mängder av forum på nätet där alla medlemmar har samma åsikter. Jag tycker att du kan söka dig dit redan nu :arsele

För att upprepa en klyscha på SH; är du inte intresserad av ämnet tråden avhandlar, låt bli att läs. Med det går tydligen inte av någon outgrundlig anledning :va

// En annan som också var med på den "tiden"

Ingen fara. Det kan jag bjuda på.

Det jag hade problem med har jag redan svarat på. Inte åsikter/innehållet, men dock hur folk betedde sig med hot och andra saker som inte hör hemma här. Jag lägger inte tid på sånt och tycker att ett forum jag är på skall ha en moderering som tar bort hot och otrevligheter, därmed inte sagt att det är indirekt kritik mot de som kör den här sajten, de har ju löst det på troligen bästa sättet för närvarande.

Tar vi Flashbackforumet som jag gillar pga yttrandefriheten så är det samma sak där. Hot och liknande är inte tillåtet.

Skilj på innehåll/åsikter och hot tack.

Last edited:
Gällande fenomenet GR så är han en person som många inkl undertecknad vet vem det är och för det mesta när jag läser i trådar om honom så är det ofta man bara garvar åt vad som står.

Jag har känt till honom sen 1986 då han flög omkring på en RD 125 som gick mer på bakhjulet än på bägge.
Saken gällande honom är att han har lyckats slå mynt av sitt kunnande där väldigt många personer oavsett om dom är hojåkare eller inte faktiskt har en åsikt om vad han gör.

Hur stor och känd han egentligen är kan vi bara spekulera i men jag har mycket kontakt med usa och när man kommer in på ämnet galet hojåka så kommer hans namn upp.

Jag tänker inte moralisera honom varken till fördel eller nackdel.

Om det är något jag tycker man kan diskutera så är det snarare varför så många personer faktiskt köper filmerna som görs.. Något är det i af som lockar och därför säljer.

En sak är i af säker.
Så länge som han kommer komma upp till diskussion så kommer det vara hetsiga debatter runt honom då det finns personer som tycker riktigt illa om det han gör och folk som älskar det.
Så länge fenomenet finns kvar komma dessa läger sitta som 3 åringar i en sandlåda och slå varandra med varsin spade.

Vad tycker jag om det då????

Jag bryr mig inte ett dj-a dugg utan låter dom hållas dessutom tycker jag att tjafset är ganska så meningslöst.

:yoparty
Det är väl det som är SH's styrka? Att det finns en hyfsad bredd och utrymme för fler åsikter och diskussioner än enbart t.ex. RR och teknik?

Tycker dessutom att kategorierna är uppdelade på ett vettigt sätt, så du behöver ju knappast snubbla in i en tråd du inte vill läsa?

Sidan har ett bra upplägg och sköts på ett proffsigt sätt för det mesta. Allting passar kanske inte mig till 100%, men eftersom jag har ett liv utöver detta forumet så kan jag släppa det och läsa de bitar jag finner intressant.

kunde inte skrivit de bättre själv..

Fan, nu orkar jag inte hålla mig längre. Jag var med i början av tråden och hackade på talgen för att jag tyckte det var roligt att skyminingsdrakarna vinklade på att polisen "äntligen" fått en hint om vem vår käre GR är.
Jag har full förståelse för att Swedie inte vill ha tjattrådar om detta fenomen här på forumet. Kanske är det så att det i just fallet GR handlar om att det vi borde diskutera, nämligen fenomenet och "vansinnesdåden", allt för lätt kommer i bakgrunden för personliga åsikter om personen i fråga? Kanske är det så att vi borde värna oss mer om att diskutera saker än personer?
För övrigt har jag, även om jag är relativt nyregistrerad, (har, för att använda en sh-kompis uttryck,l lurkat runte länge...) den bestämda åsikten att SH är ett utomordentligt forum. Här får man hjälp med de frågor man har (tack Jörgen, Elwe och Dr Bike:tummenupp). Men här finns också utrymme för att vädra lite åsikter i skilda ämnen nu när årstiden gör sitt bästa för att dra ner rullgardinen för oss... (Ok, dessbättre ser jag att det blir allt ljusar utanför fönstret och det påstås att det kommer en vår även i år). Naturligtvis har OT-forumet en funktion att fylla. Och med bra moderatorerm och med den enkla valfrihet vi alla har att inte läsa det vi inte vill läsa så lär det inte finnas något att anmärka mot.
Sedan vill jag bara säga till er alla som talar om yttrandefrihet att det är en av de viktigaste sakerna vi har att värna om i vårt land. Men dessvärre, eller snarare dessbättre, så är det upp till den som ansvarar för ett medium att avgöra vad som är förenligt med denna yttrandefrihet. Och dit hör exempelvis inte ogrundade personpåhopp!!!!!!
Nu har jag snart glömt vad det var jag ville säga, men jag försöker i alla fall göra en sammanfattning: Swedie bestämmer och han gör ett bra jobb- Yttrandefriheten innebär inte att man får vräka ur sig vad som helst, var som helst. Fenomen kan mycket väl diskuteras, men skit i personliga vendettor i sammanhanget. Tycks om GR men inte om namnet bakom.
Helvete, det här blev lång och jag är inte tvärsäker på att jag fått med allt. Men jag tycker vi alla ska försöka hålla Sporthojs fana högt och inte grotta ner oss i pseudodiskussioner och personangrepp!

Tycker jag!
Fabror O...

"hewhocannotbenamed"?
Kanske är det bara jag som tänker på The Dwarves? Men kör han verkligen hoj naken också?

Eller är jag helt off nu igen?

Så sammanfattningsvis gillar du GR och ogillar att gratistjänster på nätet ( som tex sporthoj.com ) behöver reklam för att överleva?

Så eftersom du kan blocka reklamen med firefox så är det bara avsaknaden av GR som gnager?

har inget emot reklam, men tycker att reklamen i fråga kan vara relativ till SH= reklam för mc eller delar/tillbehör eller vad det nu kan vara. ser inget som sammanknyter SH och till exempel en data firma eller bo-låne institut. jag förstår med att reklam intäkter behövs för att överleva och även du borde ju komma ihåg att INNAN sidan såldes så var det bara relaterande reklam som syndes.

vet ej vart någonstanns jag skrev att jag gillar GR, däremot skrev jag väldigt tydligt att jag inte bryr mig ett dugg om vad han gör och inte gör. det jag reagerar på är att man FÖRBJUDER prat om honom eller något annat bara för att trådarna spårar ur, det är ju liksom en massa trådar som spårar ur dagligen här på SH och det görs det inget åt. det är alltså själva förbudet jag irriterar mig på, inte något annat. ser liksom ingen logik i att förbjuda prat om GR bara för att sedan tillåta trådar i stil med " vad ska jag ha för första hoj" och liknande som även typ alla dom spårar ur och finns hur många som hellst av. ska det nu vara som så att man ska förbjuda prat om saker för att det spårar ur så förbjud då ALLT som spårar ur. men gissar på att det ej kommer hända då ägarna av SH skulle få anställa en jäkla massa moderatorer för att hinna med att stänga/låsa/ta bort/banna trådar som spårar ur då gissningsvis ca 20% av trådarna spårar ur.

jag vet att man slipper reklam med firefox eller liknande program, men jag tycker det är rätt sjukt/dåligt att man ska behöva program för att slippa se saker på en mc sida som ej ens är relaterat till mc. hoppas jag gjort mig förstådd nu.

Last edited:
Denna tråd stängs nu då diskussionen går i cirklar och regeln kommer inte ändras.

GR-diskussioner är en negativ sak som inte tillför något till SH. Detta är min erfarenhet och den står fast fortfarande med syn på hur denna tråd utvecklats.

För allas samtrevnad, då varje GR-tråd i slutändan hamnar i dispyter som i sig gör att en massa personer reagerar på både tjafset om eller runt GR, så kommer jag behålla regeln ett tag till.

Regeln är inte skriven i sten, men ämnet är fortfarande för hett för att tillåtas diskuteras fritt. Flera gånger har lagbrott uppstått runt hela "GR" och sådant kommer inte SH backa upp, detta är oxå en anledning till att regeln finns. Jag vill inte att SH ska ligga grund eller orsak till att någon får ligga sömnlös på grund av hot.

Så på grund av hur varje GR-diskussion urartar på ett eller annat sätt, och inte gynnar någon medlem över huvud taget så kommer allar trådar stängas eller tas bort utan förvarning.

Detta må ses som inkonsekvent då andra videos även har höga hastigheter och farligt beteende, dessa trådar hanteras enligt gällande regler. Det är inte osagt att en viss grupps filmer till slut få samma klausul mot sig som GR, men i dagsläget är det bara GR som lyckats skapa så pass stor irritation att det kräver en regel som stoppar diskussionerna.

Vet att det är tabu att förbjuda ett ämne...

Men, det är inte för personlig gynning en sådan här regel finns eller behövs, det är för ALLAS trevnad och jag tror på att Sporthoj.com är en bättre plats utan denna hysteri runt GR. Har ni behov att diskutera GR så finns andra sajter för sådant.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka