aLcATRAZ
Hårdrock, vad annars?
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Skarpnäck
- Hoj
- Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Igår morgon skulle jag åka iväg med hojjen, som för övrigt fungerat strålande veckan innan. Vad händer? Jo jag startar, upptäcker att det går lite trögt och tänker att det fixar sig när den blir varm. Redan 10 meter senare så känner jag att den går på 2 cylindrar. Efter 100 meter vänder jag för att det gick inte att köra vidare såhär.
När jag parkerat så lyfter jag tanken och luftbox på en gång. Till min fasa så ser jag att det runnit bensin över insugstrattarna på förgasare 1 & 2, samt att porten ner till spjället bara dränkes ner med bensin. Förgasare 3 & 4 är helt torra. Jag startar hojjen för en liten stund för att se vad som orsakat, och genast så börjar det spruta ut bensin ur pilotkanalerna på dessa två förgasare. Problem.. Jag mätte bränslenivån i förgasare 1 med gummislang och såg att den låg 10 mm för mycket.
Jag har haft detta problem tidigare, fast efter att ha trixat med nålventilerna lite så verkar det försvunnit. Nu har det börjat igen, vad ska jag göra? Behöver jag byta nålventiler? Kan jag polera kanterna på dem istället?
Till detta scenario så skulle jag vilja tillägga en detalj som jag känner är viktig. Dagen INNAN detta hände så lyckades jag köra slut hela min tank på motorvägen. Soppatorsk. Det konstiga var ju att min soppakran var inte på reserv. Hur fan är det möjligt.
Hela den veckan som jag körde runt utan problem så hade jag väldigt lite bensin i tanken, dagen innan mitt stora problem så tankade jag fullt. Kan det ha något med bensinnivån i tanken som gör att förgasarna 1&2 (som är lutade neråt då hojen står på stöd) blir översvämmade?!
Tack för att ni läser.... är det någon som har haft liknande symptom?
Med vänliga hälsningar
/a
När jag parkerat så lyfter jag tanken och luftbox på en gång. Till min fasa så ser jag att det runnit bensin över insugstrattarna på förgasare 1 & 2, samt att porten ner till spjället bara dränkes ner med bensin. Förgasare 3 & 4 är helt torra. Jag startar hojjen för en liten stund för att se vad som orsakat, och genast så börjar det spruta ut bensin ur pilotkanalerna på dessa två förgasare. Problem.. Jag mätte bränslenivån i förgasare 1 med gummislang och såg att den låg 10 mm för mycket.
Jag har haft detta problem tidigare, fast efter att ha trixat med nålventilerna lite så verkar det försvunnit. Nu har det börjat igen, vad ska jag göra? Behöver jag byta nålventiler? Kan jag polera kanterna på dem istället?
Till detta scenario så skulle jag vilja tillägga en detalj som jag känner är viktig. Dagen INNAN detta hände så lyckades jag köra slut hela min tank på motorvägen. Soppatorsk. Det konstiga var ju att min soppakran var inte på reserv. Hur fan är det möjligt.
Hela den veckan som jag körde runt utan problem så hade jag väldigt lite bensin i tanken, dagen innan mitt stora problem så tankade jag fullt. Kan det ha något med bensinnivån i tanken som gör att förgasarna 1&2 (som är lutade neråt då hojen står på stöd) blir översvämmade?!
Tack för att ni läser.... är det någon som har haft liknande symptom?
Med vänliga hälsningar
/a