Kan någon ge mig en diagnos?!?

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Igår morgon skulle jag åka iväg med hojjen, som för övrigt fungerat strålande veckan innan. Vad händer? Jo jag startar, upptäcker att det går lite trögt och tänker att det fixar sig när den blir varm. Redan 10 meter senare så känner jag att den går på 2 cylindrar. Efter 100 meter vänder jag för att det gick inte att köra vidare såhär.

När jag parkerat så lyfter jag tanken och luftbox på en gång. Till min fasa så ser jag att det runnit bensin över insugstrattarna på förgasare 1 & 2, samt att porten ner till spjället bara dränkes ner med bensin. Förgasare 3 & 4 är helt torra. Jag startar hojjen för en liten stund för att se vad som orsakat, och genast så börjar det spruta ut bensin ur pilotkanalerna på dessa två förgasare. Problem.. Jag mätte bränslenivån i förgasare 1 med gummislang och såg att den låg 10 mm för mycket.

Jag har haft detta problem tidigare, fast efter att ha trixat med nålventilerna lite så verkar det försvunnit. Nu har det börjat igen, vad ska jag göra? Behöver jag byta nålventiler? Kan jag polera kanterna på dem istället?

Till detta scenario så skulle jag vilja tillägga en detalj som jag känner är viktig. Dagen INNAN detta hände så lyckades jag köra slut hela min tank på motorvägen. Soppatorsk. Det konstiga var ju att min soppakran var inte på reserv. Hur fan är det möjligt.

Hela den veckan som jag körde runt utan problem så hade jag väldigt lite bensin i tanken, dagen innan mitt stora problem så tankade jag fullt. Kan det ha något med bensinnivån i tanken som gör att förgasarna 1&2 (som är lutade neråt då hojen står på stöd) blir översvämmade?!

Tack för att ni läser.... är det någon som har haft liknande symptom?

Med vänliga hälsningar
/a

Byt nål ventiler, dom kan ju inte kosta mycket. Byt då på alla förgasare. För om dom inte sluter så rinner ju soppan.

Grejjen är ju att mitt gummi på alla 4 nålventilerna är i toppskick, ingen förslitningskant eller något sånt, bara en perfekt kon.

Om det är något jag har märkt med nålventilerna är att de fyra små väggarna som den har mot röret den sitter i, de väggarna har förslitningsskador. Jag kan inbilla mig att nålventilerna kanske på något sätt lyckat kilas fast kanske?!?! Måste man köpa nya nålventiler för det eller kan man polera de gamla lite försiktigt?

/a

Man kan säkert polera och göra det bra. Men vad kostar en uppsättning nålventiler 100-150:-? Är det inte värt dom pengarna för att slippa polera och jäklas flera ggr.

Sist jag gick in på AVAMC så fick jag pröjsa 300 kr för 4 st skruvar. Nålventiler lär de väl ta minst en tusenlapp för.

Hur som helst, jag får väl kika mer på nålventilerna.

Någon som vet hur jag ska fixa min bränslekran. Hur kommer det sig att jag kan köra slut på hela tanken utan att gå in på reserv.

/a

Haha, lyssna på det här. Jag fick svar från AVAMC, (kan tillägga att det är helt otroligt att jag kom fram) och dem skulle ha 436 kr/st. Nålventil + säte.

1800 spänn. Kul va...

Vad fan kan man göra?!

/a

UrbanTiger skrev:
Har du kollat så att det inte slitits upp en liten grop på ytan på flottören som trycker mot nålventilen. Finns det det så kan nålen hänga sig så att den flödar hela tiden.

Hur då menar du exakt? Visst finns det ett litet märke på flärpen (anar jag) men det är ingen grop direkt.

Det tog mig en vecka och många blåsor att justera bränslenivån på alla förgasare så de skulle bli rätt, jag vill helst inte röra den där flärpen för annars kanske jag måste justera igen. :(

Tack för svaret!

/a

Nu vet jag att det inte är kanterna på nålventilen som hakar fast den. Jag har polerat kanterna tills de blänkte starkare än ravetrancers R1-ram. Ändå så hade jag en bensinfontän när jag startade hojjen.

Det måste vara nålventilens metallhylsa som är deformerad i botten så att gummispetsen inte sluter tätt. Det låter så otroligt att en mjuk gummispets slitit på mässingen i hylsan?!?!?!? Men det finns ingen annan förklaring.. om inte flottören hakar upp sig på något sätt.

Hur har jag kunnat köra normalt i en vecka och sen plötsligt detta... jag bankar på förgasarna som en idiot för att få flottören att släppa (om det nu är så att den hakat sig).

Vad göra?!

/a

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka