Kan man starta en KTM 640 med trimkam utan autodecomp?

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Först, och kanske viktigast:
Snälla svara bara på detta om du har erfarenhet och har provat.

Jag kör supermono med en KTM 640, och enda sättet att starta hojen är med elstart, alternativt springstart. Den manuella decompen finns inte kvar på motorn.

Nu ska jag byta kam, och prova att köra på en steg 2 från Lelles. Tyvärr sitter ingen autodecomp på den, så jag behöver lite tips (verkar inte gå att köpa löst heller).

Av egen erfarenhet vet jag att motorn med originalkam är extremt svårstartad utan autodecompen, men jag har hört att kammar med mer lyft ska göra att behovet av autodekomp minskar. Kan det stämma. Blir motorn alltså lättare att dra runt när man byter kam?

Hjälp!

/Fohlin

Det är inga problem alls. Lite trögare än vanligt bara, men det är lugnt om man har tekniken.

Edit:
Man ska aldrig svara på fyllan.. Läste inte riktigt tråden!

Last edited:
Jag brukar kunna starta min 640 med manuella decompen+EL om motorn har hamnat i "fel" läge... Kanske funkar som substitut till autodecompen?

Har du varken autodekomp eller manuell dekomp är det svårstartat. Det går men krävs mycket teknik. Backa motorn mot kompläget och spring sedan, så gjorde man på den gamöa goda tiden när det var springstart i rr.

Har du varken autodekomp eller manuell dekomp är det svårstartat. Det går men krävs mycket teknik. Backa motorn mot kompläget och spring sedan, så gjorde man på den gamöa goda tiden när det var springstart i rr.

Jag kanske får skaffa en bumpstarter (eller vad det brukar kallas) och ge upp tanken på elstart. Då kan jag ju få bort ett kilo från hojen också :)

Boris, du som vet mycket om KTM, tror du att det går att få tag i själva autodecompen löst? Nånstans borde den ju ligga på ett lager...

Jag kanske får skaffa en bumpstarter (eller vad det brukar kallas) och ge upp tanken på elstart. Då kan jag ju få bort ett kilo från hojen också :)

Boris, du som vet mycket om KTM, tror du att det går att få tag i själva autodecompen löst? Nånstans borde den ju ligga på ett lager...

Vilken kam skall du montera? Alla kammar har nämligen inte fäste för autodekomp-mekanismen.

Åker du utan både auto och manuell dekomp är bumpstarter nästan ett måste.

Vilken kam skall du montera? Alla kammar har nämligen inte fäste för autodekomp-mekanismen.

Den har fäste för det. Och ska jag vara ärlig så vet jag inte vilken tillverkare som gjort kammen. Den ska enligt Lelles ha ett bättre register än både rally- och factory-kammarna. Men det återstår fortfarande att se om det stämmer. Det känns inte helt hundra att inte ha alla fakta om den, men men... (toppen ska portas så fort jag vet det exakta lyftet...)

Jag letade efter en återförsäljare för Großewächter men lyckades inte hitta någon.

En bumpstarter är ju ganska tufft ;)

Annars är det ju inget stort projekt att sätta dit den manuella dekompen.

Är det för trång uppåt i ramen är det väl bara att modifiera armen så att den pekar åt något annat håll?

Jag har testat (och även fått det att få plats - bilder i min byggtråd).
Tack för idén, men i det här fallet var frågan om det funkar UTAN manuell decomp.

Edit: Oups, fanns inte alls bilder i min blogg, i byggtråden däremot...

Last edited:
Kolla på shorai batterier , otrolig startström dessutom lättare o mindre

Fast i detta fall är problemet att startmotorn inte har effekt nog att dra runt oavsett vilket batteri man monterar.

Skall där finnas någon mening att ha kvar startmotorn öht i detta bygge så behövs där någon form av dekomp. Antingen manuell eller automagisk.

Kolla på shorai batterier , otrolig startström dessutom lättare o mindre

Fast i detta fall är problemet att startmotorn inte har effekt nog att dra runt oavsett vilket batteri man monterar.

Skall där finnas någon mening att ha kvar startmotorn öht i detta bygge så behövs där någon form av dekomp. Antingen manuell eller automagisk.

Japp, jag har testat tricket att starta (med originalkam) med startmotorn och ett effektstarkt batteri. Lite smältande kabelhöljen vid batteripoolen blev resultatet... Så jag litar på Boris JR. Om det inte är så att en höglyftande kam gör motorn lättare att snurra runt, så är det i mitt fall en bumpstarter som gäller.

Tack alla för svar och hjälp.

ja lite lättare blir dt pga sämre fyllnadsgrad på så låga varv ,men som sagt det verkar kört för den lilla startmotorn

På den gamla goda tiden när man var män och kvinnor var vackra så sprang man igång storstånkor inom racing och det fungerade utmärkt. Det kräver dock lite tillvänjning och ordentligt med hår på bröstet.

Det bör ju gå lättare för startmotorn om kammen har längre duration på insug, vilket ger lägre dynamiskt komp.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla