Kan man ställa in dämpningen på hojen efter sin egen vikt?

Donnie_R6

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
YZF R1 -04 & Audi a6 på 2 hjul
Tjena jag undrar om man kan ställa in dämpningen på hojen efter vikten på föraren och vad skulle hända om hojen är inställd för någon som väger 80kg men föraren som kör väger 90kr, slits däcken mer, blir de obalans, eller blir hojen lägre för att dämpningen kanske är mjukare?

Hur justerar man sånt?

För att skriva att förklara, men testa och söka på fjädring. Finns massa om hur man ställer in hojen.

Förspänning och s.k "sag" (vad det nu hette på svenska vet jag inte) är det som ställer in din fjädring efter din vikt. Dock, väger du "mer" än normalt (vad nu det är), så kanske du måste byta ut fjäder för att få fjädringen helt rätt för dig.

Om fjädringen t.ex är inställd för en som väger 70kg och du väger 100kg så kommer hojen att "squatta".. alltså platta ner o tryckas ihop och den kommer bli svajjig och bottna ur oxå vid hårdare körning eller potthål. Aldrig bra.

Och äre tvärtom, du väger 70 o den är inställd för 100 så kommer du få ont i arslet.

Lite oseriöst svabbel, men någorlunda korrekt tror jag.

Fjädringen lastas av dig och fjädrade delen (ej hjul o sving) av hojen. Så 10 %
i skillnad på förarvikt betyder kanske bara 3-5 % i skillnad på fjädringens belastning.
Inget att bry sig om för gathojar mao.

Men körsätt o stdinställning kan förstås i sig innebära att fjädringen kanske borde
justeras, men det har väldigt lite m just förarvikten att göra.
/u

Donnie_R6 skrev:
Tjena jag undrar om man kan ställa in dämpningen på hojen efter vikten på föraren och vad skulle hända om hojen är inställd för någon som väger 80kg men föraren som kör väger 90kr, slits däcken mer, blir de obalans, eller blir hojen lägre för att dämpningen kanske är mjukare?

Hur justerar man sånt?
Läsa i instruktionsboken?

ulf_lundin skrev:
Fjädringen lastas av dig och fjädrade delen (ej hjul o sving) av hojen. Så 10 %
i skillnad på förarvikt betyder kanske bara 3-5 % i skillnad på fjädringens belastning.
Inget att bry sig om för gathojar mao.

Men körsätt o stdinställning kan förstås i sig innebära att fjädringen kanske borde
justeras, men det har väldigt lite m just förarvikten att göra.
/u
Om man ska beställa en fjäder, ska man bara ta reda på sin vikt med all utrustning eller ska man väga hojjen utan sving å hjul?

OlleR skrev:
Om man ska beställa en fjäder, ska man bara ta reda på sin vikt med all utrustning eller ska man väga hojjen utan sving å hjul?
Antar du är ironisk, men väljer att strunta i det.

1) om nu fjädersäljarna kan rekommendera fjädrar efter förarens vikt för en
speciell hoj så är det lämpligt att tala om för dom vad du väger.

2) om du själv från scratch vill ta reda på ungefär vilken fjäder som är lämplig
för dig o din hoj så ska du ta reda på sammanlagda vikten av dig o fjädrade
delen av hojen. Och sen räkna fram lämplig hårdhet med utgångspunkt
från rimlig önskad resonansfrekvens och hojens gaffelvinkel.

3) vikten på hojen mellan fulltankad och tom kan variera mer än 10 kg. Svårt att
tro att så många tycker det är så noga att dom ställer om fjädringen vartefter
tanken töms. Och i det här fallet var det en 10 kg viktskillnad det handlade om.
/u

Swedie skrev:
För att skriva att förklara, men testa och söka på fjädring. Finns massa om hur man ställer in hojen.

Förspänning och s.k "sag" (vad det nu hette på svenska vet jag inte) är det som ställer in din fjädring efter din vikt. Dock, väger du "mer" än normalt (vad nu det är), så kanske du måste byta ut fjäder för att få fjädringen helt rätt för dig.

Om fjädringen t.ex är inställd för en som väger 70kg och du väger 100kg så kommer hojen att "squatta".. alltså platta ner o tryckas ihop och den kommer bli svajjig och bottna ur oxå vid hårdare körning eller potthål. Aldrig bra.

Och äre tvärtom, du väger 70 o den är inställd för 100 så kommer du få ont i arslet.

Lite oseriöst svabbel, men någorlunda korrekt tror jag.

Inte alls oseriöst och alldeles korrekt. Jag brukar kalla "sag" för sättning :rolleyes:

ulf_lundin skrev:
Antar du är ironisk, men väljer att strunta i det.
Nej faktiskt inte, tack för svar. Jag ska beställa fjäder å det är roligare å ha alla siffror i förtid ;) Man vill ju få det så bra som det går. Är ju ändå en liten slant för en student...

Ursäkta om min kommentar var dåligt forumlerad, jag är inte alltför intelligent.

OlleR skrev:
...Jag ska beställa fjäder å det är roligare å ha alla siffror i förtid...
Ursäkta om min kommentar var dåligt forumlerad, jag är inte alltför intelligent.
Ok, då har du en fjäder med känd hårdhet att utgå ifrån iaf. Och det är normalt
inte några stora ändringar i hårdhet man behöver. Iaf inte så länge användningen
är ungefär vad tillv. tänkt sig. Dämpningen måste oxå matcha, så radikala fjädrar
kan betyda radikal ändring av dämpningen oxå.

Nog få som är alltför intelligenta; t.o.m. Einstein vara bara relativt intelligent.

Btw. 'forumlerad' var en kul liten felstavning, ger mig associationer till 'snömulad'
eller 'huggen i sten', fast på ett forum...
/u

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...