Kan jag köra en 600cc sporthoj på a2 om jag stryper?

hahaha.
inte bara jag som tröttnat på alla dessa "kan jag köra motorcykel XXX på a2 kort" trådar...
 
Men den här snubben på blocket sa att hojen var reggad på 27.534 kw och att den visst går under A2. Jag är så förvirrad :S ;) Jag vill vara laglig men det kanske finns något kryphål så jag kan vara Rossi lite fortare än mina kompisar.
 
Vissa 600 sporthojar (från runt 2000 talet) är orginalreggade på lägre effekt (strypta från fabrik), utan att det nämns något om strypning i reg.papprena. I så fall borde det gå bra (jag hade en Yamaha YZF600R från -96 med över 100 hk på uppkörningen för A2)!

Annars har 600 sporthojar generellt för hög orginaleffekt (över 70 kW om jag minns rätt) för att få köras på A2.
 
Last edited:
Vissa 600 sporthojar (från runt 2000 talet) är orginalreggade på lägre effekt (strypta från fabrik), utan att det nämns något om strypning i reg.papprena. I så fall borde det gå bra (jag hade en Yamaha YZF600R från -96 med över 100 hk på uppkörningen för A2)!

Annars har 600 sporthojar generellt för hög orginaleffekt (över 70 kW om jag minns rätt) för att få köras på A2.

Haha du har tillochmed gjort iordning en copy/paste-text för alla "får jag köra x på a2"-trådar? :rofl:rofl:rofl:rofl:lol:lol
 
Kanske läge att skapa en a2 forumdel på sporthoj, då blir dessa trådar mer samlade och folk skapar förhoppningvis inte en massa nya trådar på samma tema.

Där kan man istället utbyta erfarenheter om vilka hojar som funkar bra som A 2 hojar. Det gäller både lagligt strypta hojar och fabriksbyggda a2 hojar.
 
Last edited:
Men den här snubben på blocket sa att hojen var reggad på 27.534 kw och att den visst går under A2. Jag är så förvirrad :S ;) Jag vill vara laglig men det kanske finns något kryphål så jag kan vara Rossi lite fortare än mina kompisar.
Problemet är att en sportis på 27 kw är tråkig. Skall den ge mer , då blir den olaglig oavsett eventuella kryphål.
 
Finns det inte lite sport-touring (sportigare) som man kan köra på A2 ?
typ
Yamaha FZR600 (tidigt 90tal)
Suzuki GSXF 600
Honda CBR 600 F (slutet 80, början 90)
dessa hojar ligger väl omkring 65kw men under 70 om inte jag minns fel. visst äldre saker men om man vill så finns det möjlighet :yoparty
 
Finns det inte lite sport-touring (sportigare) som man kan köra på A2 ?
typ
Yamaha FZR600 (tidigt 90tal)
Suzuki GSXF 600
Honda CBR 600 F (slutet 80, början 90)
dessa hojar ligger väl omkring 65kw men under 70 om inte jag minns fel. visst äldre saker men om man vill så finns det möjlighet :yoparty

Jag tror att dessa hojar inte upplevs särskilt sportiga med 35 kw. Personligen tycker jag att t.ex er 6 känns bättre att köra som 35 kw. Fördelen är att strypningen är en gasvägbegränsning som bara stoppar spjällen från att öppna fullt.
På dom gamla förgasarhojarna består strypningen ofta av strypbrickor i insuget som påverkar gasflödet negativt vid alla varvtal.
 
Last edited:
Jag tror att dessa hojar inte upplevs särskilt sportiga med 35 kw. Personligen tycker jag att t.ex er 6 känns bättre att köra som 35 kw. Fördelen är att strypningen är en gasvägbegränsning som bara stoppar spjällen från att öppna fullt.
På dom gamla förgasarhojarna består strypningen ofta av strypbrickor i knsuget som påverkar gasflödet negativt vid alla varvtal.

men det finns väl de som bara vill ha det på papper så det ser fint ut när polisen stannar en :fakta inte för att jag förespråkar o strypa av dem men det är nog relativt vanligt att det händer :rolleyes: :tuttar
 
men det finns väl de som bara vill ha det på papper så det ser fint ut när polisen stannar en :fakta inte för att jag förespråkar o strypa av dem men det är nog relativt vanligt att det händer :rolleyes: :tuttar
Jag tycker att rekommendationerna i första hand skall baseras på att föraren vill ha en laglig hoj som fungerar bra i strypt skick. Då är en förutsättning bra bottendrag vilket är vanligt hos en twin. Att strypa en högvarvig radfyra gör den bara tråkig.

Vill man ha dom bästa hojarna som bara ser lagliga ut på pappret. Då blir rekommendationen street triple 35 / 70 kw eller z 800e 35 / 70 kw. Även dom gamla sportisarna kan funka fint.
 
Appappapp!
Första generationerna av yamaha fzr 600 går att strypa för att gå lagligt som a2:fakta

Sen att alla ungtuppar prompt måste ha en ny r6a eller 600rr är väl en annan detalj..
 
Nej, det kan du inte. Du kan inte ens köra en strypt ER6, du behöver först lära dig köra. Du kan på sin höjd åka. :hihi :fakta
 
http://www.sporthoj.com/annonser/id/657

Ööööh det spelar väl ingen roll om hojen är felreggad på 72kw original? Det är fortfarande 70kw som gäller. Den är alltså icke okej för A2.

Denna fråga har tagits upp så många gånger på forumet nu så man borde inte kunna skriva fel längre. Speciellt inte på forumets egen köp&sälj sida!:7peta
 
Den gick säkert igenom besiktningen eftersom strypningen var korrekt utförd. Alltså sänktes effekten från 72 kw till 35 kw. Då kommer pappret att visa att motoreffekten är 35 kw. Men hojen hade fortfarande över 70 kw innan strypningen. Den blir olaglig som A2 hoj men laglig som 35 kw hoj och har en laglig motorförändring. Det var bara det sistnämnda bilprovningen provade. Dom godkände bara effektreduceringen.
 
Nej, det kan du inte. Du kan inte ens köra en strypt ER6, du behöver först lära dig köra. Du kan på sin höjd åka. :hihi :fakta

Jag vet :(
Men testa själv,det är skitsvårt att köra en sporthoj på ett a2. Mycket lättare än att försöka köra den på ett a4 förvisso, där får ju knappt ena hjulet plats, måste tejpa ihop skitmånga papper för att det ska funka att ens få den på rull om man inte ska köra ut utanför!
 
Fan!
Varje dag jag går in så ser jag rubriken i slumpade trådar från senaste dygnet
"Kan jag köra en 600cc sporthoj på a2 om jag stryper?"
och tänker varje gång: kan jag det??? kan jag det?!?!?!? Hoppas!!!
...och jag som inte ens behöver bry mig, jag har ju A kort...:huvet
Ohhh, jobbiga lockelse-rubriker:gråta
 
Jag vet :(
Men testa själv,det är skitsvårt att köra en sporthoj på ett a2. Mycket lättare än att försöka köra den på ett a4 förvisso, där får ju knappt ena hjulet plats, måste tejpa ihop skitmånga papper för att det ska funka att ens få den på rull om man inte ska köra ut utanför!

Nya manöverprovet: Garagevändning på ett A4! :hihi

Kan man inte köra på en liten yta så kan man inte köra på en stor heller, logiskt :fakta
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top