Kan jag köra en 600cc sporthoj på a2 om jag stryper?

Nu ser jag att någon här på sh säljer en gixxer 750 o säger att den kan köras på a2, trots att den hade 72kw från början. Det måste väl ändå vara okej? Det är ju ingen 600?

Reglerna som gäller för A2 är hur tydliga som helst ju.
Enda slutsatsen jag kan dra är att folk som tar A2 har jäkligt kass läsförståelse... :fakta

Jag försökte få nån på blocket som sålde en gixxer 750 k1 att förstå att han inte borde skriva i rubriken att den var "perfekt för A2". Han hade ju "besiktat den till A2" och jag kunde ju ringa till Transportstyrelsen och fråga om jag inte trodde honom o.s.v. En minst sagt förvirrande mejlväxling med en lågförstående rättshaverist kan vara underhållande ibland :)

Men om jag köper en GSXR1100 som är strypt till 71kw sedan är den trimmad till 84kw för att sen bli strypt till 11kw och sen drevades den om till 35kw, då måste jag väl ändå få köra den på A2? för då har ju effekten någon gång varit under 70kw och så är den ju så gammal :tungan

Det är ju inte så konstigt att det är en ökande mängd frågor och missförstånd kring mc-körkort och behörigheter. Dagens regler kring mc-kort är ju minst sagt en djungel. I synnerhet om man lägger till hur det ser ut retroaktivt, för personer som tagit sina respektive mc-behörigheter vid olika tidpunkter.

Hade man haft ett lika snårigt regelverk runt bilkortet hade ju garanterat andelen yngre svenskar med bilkort varit i lägre. Men bilkort ska ju vem som helst kunna ta.

Last edited:
<70 kW för att strypa till 35 kW. Exempelvis, den motorcykeln jag idag samlar ihop och ska köpa är Kawasaki Z800e, 800cc motor på 70 kW som man kan strypa till 35 kW. Fattar inte varför man inte skulle kunna köra 600c om den vore <70 kW?

<70 kW för att strypa till 35 kW. Exempelvis, den motorcykeln jag idag samlar ihop och ska köpa är Kawasaki Z800e, 800cc motor på 70 kW som man kan strypa till 35 kW. Fattar inte varför man inte skulle kunna köra 600c om den vore <70 kW?

för att det inte finns några någorlunda moderna 600cc sporthojar som har mindre än 70kw.
Yamaha FZR600 (tidigt 90tal)
Suzuki GSXF 600
Honda CBR 600 F (slutet 80, början 90) som nämnts tidigare är "undantag". Thats it. Ska du strypa din z800?

Även Kawasaki z 800 är för stark för att kunna strypas till A2 ( c.a 80 kW). Det gjorde att Kawasaki tog fram z 800e med 70 kW och några förenklingar på t.ex fjädring och avsaknad av underkåpa.

Även Triumph Street triple har 7 -8 kW för mycket. Dom tog fram en 70 kW variant för att klara kraven för A2.

Dom flesta äldre 600 streethojar låg i spannet 72 - 75 KW d.v.s runt 100 hk. och sporthojarna i klassen låg på 115-125 HK.

Last edited:
Jag försökte få nån på blocket som sålde en gixxer 750 k1 att förstå att han inte borde skriva i rubriken att den var "perfekt för A2". Han hade ju "besiktat den till A2" och jag kunde ju ringa till Transportstyrelsen och fråga om jag inte trodde honom o.s.v. En minst sagt förvirrande mejlväxling med en lågförstående rättshaverist kan vara underhållande ibland :)

hade nyss en likadan händelse med en som sålde en FZ6 med 72kw motorn ^^) det var intressant och inatt blev den såld, haha :hihi

Men om en snubbe på blocket looovar att hoj han säljer får framföras med A2-kort/flygcertifikat/fiskekort trots 149kW ursprungseffekt, då måste det vara ok juridiskt, väl? :va

Edit: Han säger förresten sig ha ringt både transportstyrelsen och sydafrikanska sanningskommissionen och båda intygar att allt ska vara ok att köra på A1, så det så.

Last edited:
Kan man suga en ostrypt röv utan att få bitter nötkräm i gommen?/strypa en sill med A2 behörighet på rövhålet utan strypbrickor?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph