A2 ostrypt försäkring fråga

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
jo man kan, vet inte hur det är lagligt men dem säljs också som a2.
Såvitt jag förstår så går den versionen endast att återställa till 70 kw dvs den kommer aldrig upp i originaleffekt som ligger på 87,5 kw (84,6 kw för äldre modeller). Möjligen kan det gå om man byter hela ECU:n men det får man nog kolla upp i så fall.
 

s1ege

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2023
Hoj
Yamaha mt09
Såvitt jag förstår så går den versionen endast att återställa till 70 kw dvs den kommer aldrig upp i originaleffekt som ligger på 87,5 kw (84,6 kw för äldre modeller). Möjligen kan det gå om man byter hela ECU:n men det får man nog kolla upp i så fall.
nej det står att vid 6000 rpm så får den 35kw strypt och ostrypt 70kw vid 6000 rpm, och sedan 89kw vid 10000 rpm, så det är bara hur mycket kw den har vid 6000 rpm ostrypt.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
nej det står att vid 6000 rpm så får den 35kw strypt och ostrypt 70kw vid 6000 rpm, och sedan 89kw vid 10000 rpm, så det är bara hur mycket kw den har vid 6000 rpm ostrypt.
Ok, jag fick för mig att eftersom det inte är tillåtet att strypa en hoj med mer än 70 kw i sitt originalutförande till 35 kw så har man tagit fram en specialversion med max 70 kw original. I annat fall strider det väl rimligen mot gällande regler eftersom MT09 ligger på 87,5 kw original? Eller har reglerna ändrats? Dock torde motorn vara samma vilket då borde innebära att man möjligen skulle kunna byta eller programmera om ecu:n för att nå full effekt. Såvitt jag förstår ligger strypningen i ecu:n på den modellen. Nåväl, det kräver kanske lite mer efterforskning innan man säkert vet hur det förhåller sig. :)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nej, nej, nej och åter nej. GÖR DET INTE! Du ger dig själv bara en helvetes massa bekymmer och oss som kollektiv ännu mer idiotiska regler och lagar. Hur tror du dessa regler kommit till från början?
Om du nu ändå får för dig att köra ostrypt så var så vänlig och kom inte hit och böla när du blir tagen av polisen eller sitter som en grönsak utan ekonomisk ersättning för resten av ditt liv. För övrigt så är det vi andra som får betala för dina påhitt när våra premier höjs för att småpojkar ska köra olagligt. :gråta :zpy
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dock blir dom straffade, och det kan skapa problem vid framtida (eller tom nuvarande) anställningar, om slagningar i brottsregistret görs. Vilket ju självklart även gäller TS, men det är ju än värre om någon annan är den huvudsakliga klantskallen som gör att man själv drabbas. Så potentiellt kan det orsaka arbetslöshet, eller nekad anställning.
Ja. Det är ju absolut något som kan ha betydelse även om det är en relativt liten andel av de jobb som finns som kräver slagning i register. Men det är absolut en potentiell risk.
Jag har själv haft ett antal uppdrag som konsult där det krävdes utdrag ur belastningsregister.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja. Det är ju absolut något som kan ha betydelse även om det är en relativt liten andel av de jobb som finns som kräver slagning i register. Men det är absolut en potentiell risk.
Jag har själv haft ett antal uppdrag som konsult där det krävdes utdrag ur belastningsregister.
De senaste 10 jobben jag sökt har krävts ett utdrag ur belastningsregistret. Då är det inte säkerhetsklass på jobben.

Kan tycka att det missbrukas.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
De senaste 10 jobben jag sökt har krävts ett utdrag ur belastningsregistret. Då är det inte säkerhetsklass på jobben.

Kan tycka att det missbrukas.
Samma här. Utdrag ur registret har varit ren standard och det spelar större roll än vad folk tror. Det är ett tecken på om man är skötsam eller ej men jo, det missbrukas helt klart.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har haft tjänster där en bakgrundskontroll borde ha varit en självklarhet, liknande roller hade krävt det på vettigare ställen, men chefen vägrade. Så det kan slå åt båda håll, men i bägge fallen är det nog pga okunskap hos chefen, hellre lite paranoid chef än tvärtom dock.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Känns som ännu en tråd där TS (bortskämd).. inte fått de svar han sökt och letat sig vidare till andra kanaler för att få bekräftelsen han söker. Stäng skittråden.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
De senaste 10 jobben jag sökt har krävts ett utdrag ur belastningsregistret. Då är det inte säkerhetsklass på jobben.

Kan tycka att det missbrukas.
Ja det lär ju missbrukas så det märks tydligt om du åker på de kraven överallt du söker jobb:hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top