Kan jag använda 10w/30 olja när det står att jag ska ha i 10w/40

Jodå, det tror jag nog ska gå bra. Känn efter så att koppling och låda verkar funka bra efter bytet bara. 30 istället för 40 innebär ju att 30-oljan inte blir lika tunn när den är varm (rätta mig om jag har fel), och det borde inte vara direkt kritiskt på en 2T-maskin

PacMan skrev:
Jodå, det tror jag nog ska gå bra. Känn efter så att koppling och låda verkar funka bra efter bytet bara. 30 istället för 40 innebär ju att 30-oljan inte blir lika tunn när den är varm (rätta mig om jag har fel), och det borde inte vara direkt kritiskt på en 2T-maskin

Tvärt om. Själv kör jag tjockare olja, 15/50.

PacMan skrev:

Rättar dig eftersom du har fel. 30-oljan blir tunnare än 40-oljan när den blir varm, det är just det siffrorna betyder.

Å andra sidan har du ju rätt i att det mycket väl kan klara sig i en tvåtaktslåda, en del folk kör ju t o m med ATF i lådan och den är hemskt tunn (men tunnar inte ut speciellt mycket när den blir varm). Men varför chansa, en eller ett par liter 10W-40-olja kostar ju inte skjortan, det behövs ju inte nån dyr sort eftersom den slipper att umgås med varma kolvar osv osv.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph