Motorolja.. hur noga med viskositet?

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Håller på att ordna med en gammal 2008 husqvarna enduro och noterar att den ska ha 10W-60 olja.
Jag har en ny flaska biltema systetisk 10W-40 som jag hoppas fungera men det räcker inte, sja vara 1,7 liter om man tämmer ut allt.
Så, jag har oxå en skvätt olhja till av tidigare Biltema-modell (även 10W-40) som stått 5-6 år i kallgarage. Duger den?
Jag har hört att olja kan stå och bli gammal men det kan vara min farfar som lärde mig det baserat på 40-talets mineraloljor från kriget..

Så hur bör jag göra? kommer ju mest att fis-köra hojen...
 
Jag hade inte gjort det men det är ju jag. Kanske en 50 olja hade varit ok men men.

en öppnad flaska i 6 år har ju också åldrats en hel del. Köp nytt istället.
Troll?
 
De där motorerna rasar ju trots att man har rätt olja. Gör ditt yttersta för att den ska hålla så länge som möjligt.
2 liter av rätt olja är ingen som helst kostnad i relation till en ny renovering.
Var också noga med att det är en motorcykelolja som är gjord för våtkoppling!!!
 
De där motorerna rasar ju trots att man har rätt olja. Gör ditt yttersta för att den ska hålla så länge som möjligt.
2 liter av rätt olja är ingen som helst kostnad i relation till en ny renovering.
Var också noga med att det är en motorcykelolja som är gjord för våtkoppling!!!
Jo ni har väl rätt...
Lätt att bli dumsnål, jag får köpa ett par liter av en mer lämplig sort.
Tack
 
Lite märkligt att husqvarna inte specar oljan utan bara säger att det ska vara Agip - just Agip 10W-60..
Till fett ska man ha "Agip bike grease", och kedjan måste ha "Agip chain lube".
Jag bytte kabelstam innan och gjorde rent kontakterna men inte med "AgipContact cleaner" - undrar hur det ska sluta :)

SCHMIERUNGSTABELLE, TANKEN
Motorschmieröl, Wechselgetriebe, Primär-Übertragung
AGIP RACING 4T (10W-60)
Kühlflüssigkeit
AGIP COOL
Bremsflüssigkeit
AGIP BRAKE 4 (DOT 4)
Kupplungflüssigkeit
MINERALISCHES HYDRAULIKÖL SAE 10
Fettschmierung
AGIP BIKE GREASE
Kettenöl
AGIP CHAIN LUBE
Vordergabelöl
AGIP FORK 7,5 (SAE 7,5) ( bei besonders kaltem Klima: SAE 5)
Oel hinterer Stoessdaempfer
AGIP FORK 2,5 (SAE 2,5)
Elektrokontakt-Schutz
AGIP CONTACT CLEANER
 
Först å främst så går det antagligen åt h-e om du inte använder AGIP överallt :lol.
Men vad gäller olja så åldras den inte på överskådlig tid - vad som sägs kan hända är att tillsatserna kan lägga sig i botten på oljan men det åtgärdas genom att vända eller skaka burkarna.
Men varför snåla - det är inga jättepengar, o en motor som har rykte om sig att vara känslig skall man helst hålla fast vid angiven kvalitet. Tillverkare kan du lämna därhän
 
Först å främst så går det antagligen åt h-e om du inte använder AGIP överallt :lol.
Men vad gäller olja så åldras den inte på överskådlig tid - vad som sägs kan hända är att tillsatserna kan lägga sig i botten på oljan men det åtgärdas genom att vända eller skaka burkarna.
Men varför snåla - det är inga jättepengar, o en motor som har rykte om sig att vara känslig skall man helst hålla fast vid angiven kvalitet. Tillverkare kan du lämna därhän
Problemet är att inte Husqvarna anger kvalitet men jag ser att Agip 10W-60 är specad som: - - - API SL
- (CCMC G 5, PD 2)

Biltemas MC-olja racing specar:
API SM, JASO MA 2 och den är alltså bättre specad än AGIP men lägre viskositet.

Sedan har biltema en bilolja (den listas iaf inte under MC) som är just en 10W-60 specad som en API SN samt ACEA A3/B3, A3/B4. Denna verkar vara en mycet bra olja (bäst av dessa 3 om jag läser specarna rätt).
Frågan är om denna olja (som nämndes ovan) kan krångla med kopplingen då den inte är en utpekad MC-olja.

Så Biltemas 10W-60 som är den bästa av dom, funkar det med kopplingen?
Kan nämna att på ett USA-forum rekomenderar man mineralolja just pga av "the clutch" :)

Och det handlar egentligen inte om några hundralappa utan att jag måste beställa Agip-oljan och hinner inte få den innan helgen :(
Den enda 60-olja jag hittar över disk däe jag finns är just biltemas "bil"-olja eller några motsvarande "bil-oljor" på mekonomen..
 
Skit i AGIP, men använd rätt viskositet och rätt kvalitet. Kör inte med bilolja - du skall ha en JASO MA1 eller MA2. Husqvarnan är en tävlingsmaskin och därmed känsligare än en Viagra eller liknande så jag skulle gå på rekommenderad oljespecifikation.
AGIP är italiensk, som Husqvarna också var 2008 - därav AGIP-rekommendationen
ELF o Motul har 10w-60 mc-olja
 
10W-60 är onekligen en "bred" viskositet som en del italienska tillverkare envisas med att använda.

Man får väl trots allt göra antagandet att motorkonstruktören har någorlunda koll på tribologin, vilket oljetryck och oljeflöde man bygger och vilka Hertz'ska kontakttryck som uppstår. Att då avsiktligt välja en olja som är tunnare (än den olja konstruktören rekommenderar) vid hög temperatur låter...riskabelt...?

Agip är ovanligt på våra breddgrader, men Motul har ju sin 7100 som 10W-60 och dom dunkarna ser man ju lite överallt. API SN, JASO MA2 och dessutom tydligt uppmärkta med "suitable for specific KTM, HUSQVARNA, MOTO GUZZI engines requiring SAE 10W-60 viscosity grade oil".


Om det inte duger med Motul så har KTM's älsklingsmärke Motorex både "Cross Power" och "Power Synt" som 10W-60.
 
Last edited:
Utmaningen med dessa motorer är att det är en blandning av trycksmörjning och stänksmörning, glidlager och rullager samt att det är hårda ventilfjädrar. Motorn hoppar och far runt så det är inte ens säkert att pumpen pumpar runt olja hela tiden.
Tror faktiskt de har gjort sitt bästa att komma fram till att 10-60 är det bästa allternativet.
 
Men vad gäller olja så åldras den inte på överskådlig tid - vad som sägs kan hända är att tillsatserna kan lägga sig i botten på oljan men det åtgärdas genom att vända eller skaka burkarna.

Detta gäller då oöppnad förpackning, i presume? Har vid några tillfällen läst att tillsatserna i modern oljor oxiderar i kontakt med luft och att det är därför flertalet tillverkare nu rekommenderar oljebyte med 12-månaders intervall i tillägg till miltalet.
 
Detta gäller då oöppnad förpackning, i presume? Har vid några tillfällen läst att tillsatserna i modern oljor oxiderar i kontakt med luft och att det är därför flertalet tillverkare nu rekommenderar oljebyte med 12-månaders intervall i tillägg till miltalet.
Nu är jag inte tvärsäker, men vad min kompis "oljesheiken" (teknisk säljare av oljor) sa, så räcker det med återförsluten förpackning - och så brukar vi förvara våra oljor?
Ingen har sett "bäst före" på oljeförpackningar än?
 
Detta gäller då oöppnad förpackning, i presume? Har vid några tillfällen läst att tillsatserna i modern oljor oxiderar i kontakt med luft och att det är därför flertalet tillverkare nu rekommenderar oljebyte med 12-månaders intervall i tillägg till miltalet.

Vad jag fått lära mig så är det inte oxidering utan snarare att tillsatserna förbrukas av att befinna sig i motorn oavsett om den körs eller inte. Exemplet som gavs var det som bromsar galvanisk korrosion mellan aluminium och brons.
 
Öppad oljedunk ca 12 mån från de flesta oljebolagen. Addetiver går ner sig speciell organiska och oljan fär sämre ph värde. PH sjunker dramatiskt i motorn därav att de rek byte efter max 1 år även om den inte körts. Jag har inte råkat ut för något ras fast jag inte bytt olja på 2-3 år jag har bara gått efter milen. Men på en tävlingsenduro/cross som rasar bara man startar dem ska man nog va noga med tiden på oljan också. 10w-60 eller 15w-60 20w60 spelar ingen roll u ndantag om man startar den utomhus på vintern för då är såklart 10w bäst.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top