Kan jag använda 10w/30 olja när det står att jag ska ha i 10w/40

Jodå, det tror jag nog ska gå bra. Känn efter så att koppling och låda verkar funka bra efter bytet bara. 30 istället för 40 innebär ju att 30-oljan inte blir lika tunn när den är varm (rätta mig om jag har fel), och det borde inte vara direkt kritiskt på en 2T-maskin

PacMan skrev:
Jodå, det tror jag nog ska gå bra. Känn efter så att koppling och låda verkar funka bra efter bytet bara. 30 istället för 40 innebär ju att 30-oljan inte blir lika tunn när den är varm (rätta mig om jag har fel), och det borde inte vara direkt kritiskt på en 2T-maskin

Tvärt om. Själv kör jag tjockare olja, 15/50.

PacMan skrev:

Rättar dig eftersom du har fel. 30-oljan blir tunnare än 40-oljan när den blir varm, det är just det siffrorna betyder.

Å andra sidan har du ju rätt i att det mycket väl kan klara sig i en tvåtaktslåda, en del folk kör ju t o m med ATF i lådan och den är hemskt tunn (men tunnar inte ut speciellt mycket när den blir varm). Men varför chansa, en eller ett par liter 10W-40-olja kostar ju inte skjortan, det behövs ju inte nån dyr sort eftersom den slipper att umgås med varma kolvar osv osv.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år