Kan en fighter se ut hur som helst?

  • Thread starter Thread starter Maximilia
  • Start date Start date

Maximilia

Guest
Alltså, jag håller på att snygga till min Yamaha FZ6 så att den får en liiite mera "fighter look".. som jag tolkar det. Men så slår det mig, det kanske finns tydliga regler för hur ett hojbygge ska se ut för att kallas fighter :confused: .... Finns det någon "expert" på området? Vad är typ big no, no på en fighter och vad är typ ett måste... Please ge mig advice :rolleyes:
 
Hur skall man enkelt definera en fighter... :va

En fighter är oftast en ombyggd sporthoj, utan kåpor och med ett högre styre. Men det går även att bygga på annat.
Den viktigaste ingridiensen är ATTITYD. Den skall kännas lite rå, lite muskulös, lite fräck, lite cool, den skall andas kaxighet inne i stan, osv..

Dvs, bygg det du själv vill ha. Trampa upp nya stigar istället för att följa andra byggare.

Tänk på helheten och inte bara på alla små detaljer, dom är viktiga men helheten måste se bra ut också.
 
Last edited:
Wiseguy skrev:
Hur skall man enkelt definera en fighter... :va

En fighter är oftast en ombyggd sporthoj, utan kåpor och med ett högre styre. Men det går även att bygga på annat.
Den viktigaste ingridiensen är ATTITYD. Den skall kännas lite rå, lite muskulös, lite fräck, lite cool, den skall andas kaxighet inne i stan, osv..

Dvs, bygg det du själv vill ha. Trampa upp nya stigar istället för att följa andra byggare.

Är detta en streetfighter? :va
Han har högre styre bytt framlampa. Den känns lite rå, lite muskulös, lite fräck, lite cool, den skall andas kaxighet inne i stan, osv. :hihi
 

Bifogat

  • 04-ape_hangers[lg].jpg
    04-ape_hangers[lg].jpg
    43.7 KB · Visningar: 241
Maximilia skrev:
Alltså, jag håller på att snygga till min Yamaha FZ6 så att den får en liiite mera "fighter look".. som jag tolkar det. Men så slår det mig, det kanske finns tydliga regler för hur ett hojbygge ska se ut för att kallas fighter :confused: .... Finns det någon "expert" på området? Vad är typ big no, no på en fighter och vad är typ ett måste... Please ge mig advice :rolleyes:
Bygg den hoj du vill ha och strunta i vilket fack den hamnar i. En personlig hoj är ballare än en som har alla "måsten" inom en kategori.
 
Miks skrev:
Är detta en streetfighter? :va
Han har högre styre bytt framlampa. Den känns lite rå, lite muskulös, lite fräck, lite cool, den skall andas kaxighet inne i stan, osv. :hihi
Nej, det där är en ful glidare. Men jag antar att du sitter på en bra definition av vad en streetfighter är.....Eller... :wiggle

Som exempel Hondas X-11 är det en streetfighter i orginalutförande?
Enligt mig är den inte det, det är en naken muskelhoj. Stor och kraftfull motor men ganska alldagligt utseende.
Blir det en fighter ifall man sätter på den crosstyre och ny lampa?
Kanske, kanske inte.
Min definition där är styrd av utstrålningen. Har den rätt attityd eller saknar den det där lilla sista?
Så definitionen är svårdragen när det gäller vad som är eller inte är en streetfighter. Det är ganska mycket upp till åskådaren.

Som exempel vilken av hojarna nedan är en streetfighter ?
Jag skulle säga den blåa. Inte för att den är vackrare men därför att den har attityd.
 

Bifogat

  • ocx11.jpg
    ocx11.jpg
    109 KB · Visningar: 157
  • X11l.jpg
    X11l.jpg
    20.1 KB · Visningar: 220
  • x11.jpg
    x11.jpg
    50.2 KB · Visningar: 172
Last edited:
RedBaron skrev:
Bygg den hoj du vill ha och strunta i vilket fack den hamnar i. En personlig hoj är ballare än en som har alla "måsten" inom en kategori.

:fakta
Meningslöst hålla på och bygga en hoj för att den ska få kallas nåt eller gå att stoppa i ett fack eller ett annat. Man bygger det man gillar!
Personligen gillar jag hojar utan kåpor och därför bygger jag såna. :tummenupp
 
Varför inte köpa en nästan färdig fajter som jag gjort??? Har bytt pipor, beställt styre och undertail och sen e det bara att montera, så vips har jag en mycket rå fajter... i mina ögon i alla fall
 
Wiseguy skrev:
Hur skall man enkelt definera en fighter... :va

En fighter är oftast en ombyggd sporthoj, utan kåpor och med ett högre styre..Den viktigaste ingridiensen är ATTITYD. Den skall kännas lite rå,

hitills går det bra :)


Wiseguy skrev:


där sprack det :4skrika :död
vad ska jag kalla min för då ? glidare ? :3freak
 
En Fighter är en hoj som är personlig och utan kåpor. dock räcker det inte att plocka bort kåporna å se glad ut, man måste göra något mer, något personligt! Lack, nån kåpa, annat styre, You Name it! det är upp till var och en vad man byter på hojen. själv ska jag snart börja bygga på en Fighter av en FZR 600 -94 så fort jag är klar med mitt andra projekt. :tummenupp
den blir relativt enkel, ett cross-styre, udda lack (mattröd-mattgrå) annan hastmätare och lite sånt där småplock som kommer till, man ska kanske kalla det en "Rat-Bike" men den kommer ha attityd. :tummenupp
 
Detta tycker jag är en bra förklaring (tagen från: www.ace-cafe-london.com)

Both cafe racers and streetfighters were born from the need for something different and special, tailored by the individual riders to their own style. Such bikes were not available from stock and both defining what is possible.

The basic idea of a modern streetfighter is inspired in the same way as the cafe racer. Take the best frames, a powerful engine, the latest in suspension and tyre technology, and assemble it to form a unique piece of machinery.

Strong streetfighters deliver some 150bhp, some, turbo charged or nitrous injected, even more horses. They are powered by multi cylinder engines and often fed with fuels resembling substances used in chemical warfare.

Instead of a regular driving licence, you´d better ask for one endorsed for adrenalin! :tummenupp

Most streetfighters are based on Japanese designs such as Kawasaki and Suzuki, but, as was the case some fourty years ago, standard stock bikes simply haven´t got what it takes, .......
.... so the machine usually undergoes conversion, in many cases, a complete rebuild.

As in former times, manufacturers gradually begin to bring out such bikes, or cross-overs like the so called "naked bikes", e.g. Yamaha Fazer, Triumph T509 and Suzuki Bandit.

But, as we all know, nothing can beat the feeling riding your own bike. :yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top