Kan det vara min CDI-box som spökar?

Vill minnas jag hade mellan 7-9 på biltemas mätare (kostar typ 100kr)

Jahopp, idag vart jag iväg till biltema och inhandlade en komp-mätare. Jag kopplade in skiten och den gav fasen knappt utslag när jag körde på starten! Kom inte ens upp till första markeringen som är 3 kg/cm3... :huvet Man skulle ha ett fulladdat batteri och mitt var laddat men kanske inte heelt fullt, inte för att jag tror att det kan göra sån enorm skillnad men jag skall iaf ladda det tills imorn och testa igen. Men det lutar väl tyvärr åt att åtminstone lyfta topplock och cylinder så får vi se om jag märker nåt redan där.
Nu när jag ändå skriver, jag tror inte att det skall vara nåt problem att ta av toppen och cyllen men det sitter en slang från kylaren ner i topplocket med kylarvatten (i persume). Hur skall jag lättast göra med denna? Måste jag tömma kylaren eller finns det nåt enkelt sätt?
Tackar för hjälp! :tummenupp
// Mayer
 
Jahopp, idag vart jag iväg till biltema och inhandlade en komp-mätare. Jag kopplade in skiten och den gav fasen knappt utslag när jag körde på starten! Kom inte ens upp till första markeringen som är 3 kg/cm3... :huvet Man skulle ha ett fulladdat batteri och mitt var laddat men kanske inte heelt fullt, inte för att jag tror att det kan göra sån enorm skillnad men jag skall iaf ladda det tills imorn och testa igen. Men det lutar väl tyvärr åt att åtminstone lyfta topplock och cylinder så får vi se om jag märker nåt redan där.
Nu när jag ändå skriver, jag tror inte att det skall vara nåt problem att ta av toppen och cyllen men det sitter en slang från kylaren ner i topplocket med kylarvatten (i persume). Hur skall jag lättast göra med denna? Måste jag tömma kylaren eller finns det nåt enkelt sätt?
Tackar för hjälp! :tummenupp
// Mayer

Bara att tömma kylsystemet och riva. Tar du lång tid på dig med många fikaraster så gör du det på några timmar.
 
Jag rullade ut hojen idag i solskenet (:huvet ) och tömde kylsystemet och plockade av toppen, men sen började jag fundera. Går det ens att få av cylindern och komma åt kolven utan att lyfta ur motorn? Det ser jäkligt tajt ut att komma åt skruvarna som håller fast cylindern eftersom att spelet mellan dem och ramen är ca 10cm och det är allmänt svårt att komma åt. Nån som har lyckats och har några bra tips eller är det bara att nicka och le och plocka ut hela motorn? Helvete vad mobbad jag känner mig av vädergudarna idag asså, strålande solsken och runt 15grader ute :mad: Alla verkar ta ut sina hojar för premiärturer idag!
 
Jahopp, idag vart jag iväg till biltema och inhandlade en komp-mätare. Jag kopplade in skiten och den gav fasen knappt utslag när jag körde på starten! Kom inte ens upp till första markeringen som är 3 kg/cm3... :huvet Man skulle ha ett fulladdat batteri och mitt var laddat men kanske inte heelt fullt, inte för att jag tror att det kan göra sån enorm skillnad men jag skall iaf ladda det tills imorn och testa igen. Men det lutar väl tyvärr åt att åtminstone lyfta topplock och cylinder så får vi se om jag märker nåt redan där.
Nu när jag ändå skriver, jag tror inte att det skall vara nåt problem att ta av toppen och cyllen men det sitter en slang från kylaren ner i topplocket med kylarvatten (i persume). Hur skall jag lättast göra med denna? Måste jag tömma kylaren eller finns det nåt enkelt sätt?
Tackar för hjälp! :tummenupp
// Mayer

Vad var det jag sa:rolleyes:

Bort med:
#Tank
#Avgassystem
#Sladden till tempgivaren på locket ovan topplocket
#Ur med vattned (gör du på vänster sida kanske långt fram på blocket)
#Ta bort slangarna
#Bort med förgasaren
#Bort med Locket ovan topplocket
#Ta bort topplocket
#Lyft cylinder
#Täck med en trasa ned emot vevhuset för att inte få ned smuts

Skulle tro du kommer få:
Nicasila cylindern och köp ny kolv,Kolvbult,nållager och kolvringar

Kolv i tyskland med kolvringar ~800kr
Kolv i sverige med kolvringar ~2500kr

Nicasil till cylindern ~1500kr i både sverige och tyskland (i sverige tror jag det finns en firma som heter nicasilproffsen)
 

Skulle tro du kommer få:
Nicasila cylindern och köp ny kolv,Kolvbult,nållager och kolvringar

Kolv i tyskland med kolvringar ~800kr
Kolv i sverige med kolvringar ~2500kr

Nicasil till cylindern ~1500kr i både sverige och tyskland (i sverige tror jag det finns en firma som heter nicasilproffsen)
Jupp, jag kunde idag konstatera (redan innan jag fått av cylindern) att det finns en repa i kolven och en repa i cylindern vilket gör att jag kommer få byta kolv och nicasila eller byta cylinder beroende på hur den ser ut när jag får ut motorn och av med cylindern så jag kan kolla noggrant. Jag funderar på att dra igång ett litet "uppfräshningsprojekt" med hela hojen när jag ändå plockar ner i princip hela skiten och då kan jag lika gärna passa på att slipa och lacka om kåpor och kanske köpa nya dekaler och dyligt eftersom att lacken är ganska sliten.
Jag har också konstaterat att det inte finns en chans att jag kan göra det utan att lyfta ur motorn ur ramen eftersom att motorfästena är i vägen för att lyfta cylindern...
Det känns som att det har gått lite för långt nu för att jag bara skall bli förbannad varenda gång jag upptäcker nåt sånt här, nu känns det snarare som att det är lika bra att det görs ordentligt :)
Tack för hjälpen och jag hoppas ni står ut med de framtida frågor som definitivt kommer dyka upp medans jag håller på :rolleyes:
// Mayer
 
Jag har kollat runt lite på priser över cylindrar och kolvar och så vidare. Ett snabbt och väldigt enkelt alternativ hade varit att köpa detta kit från ebay för 175£, med frakt och sånt lär det sluta på strax över 2k. Jag tycker det känns som ett ganska bra pris för en helt ny cylinder, kolv, kolvringar, kolvbult, packningar o.s.v.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320089599113&ssPageName=MERC_VI_RSCC_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT&refitem=320090717896&itemcount=4&refwidgetloc=active_view_item&usedrule1=StoreCatToStoreCat&usedrule2=UpSell_LogicX&refwidgettype=cross_promot_widget
Vad tycker ni?
Vad menas med att det står "please note our kit comes with a small end bearing"? Vad är det för kullager, och vad gör det för skillnad att det är "litet"? :va
// Mayer
 
Last edited:
Jag har kollat runt lite på priser över cylindrar och kolvar och så vidare. Ett snabbt och väldigt enkelt alternativ hade varit att köpa detta kit från ebay för 175£, med frakt och sånt lär det sluta på strax över 2k. Jag tycker det känns som ett ganska bra pris för en helt ny cylinder, kolv, kolvringar, kolvbult, packningar o.s.v.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320089599113&ssPageName=MERC_VI_RSCC_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT&refitem=320090717896&itemcount=4&refwidgetloc=active_view_item&usedrule1=StoreCatToStoreCat&usedrule2=UpSell_LogicX&refwidgettype=cross_promot_widget
Vad tycker ni?
Vad menas med att det står "please note our kit comes with a small end bearing"? Vad är det för kullager, och vad gör det för skillnad att det är "litet"? :va
// Mayer

Har inte hört allt för bra ryckte om det märket.

Försök få ordning på din orginal cylinder är mitt tips (har erfaranhet)

Inga problem att laga allt utan att lyfta ur motorn sålänge staken har klarat sig vilket jag antar den borde ha gjort.
 
Har inte hört allt för bra ryckte om det märket.

Försök få ordning på din orginal cylinder är mitt tips (har erfaranhet)

Inga problem att laga allt utan att lyfta ur motorn sålänge staken har klarat sig vilket jag antar den borde ha gjort.

Okej, skall titta lite på olika ställen att få cyllen fixad!
Men det där med att kunna göra det utan att lyfta ut motorn, är du verkligen säker på det? Staget som håller motorn högst upp vid cylindern gör det ju omöjligt att lyfta bort cylindern?
Slänger med en kass bild där staget är med på den nedre bilden...
// Mayer
 

Bifogat

  • Aprilia%20RS125%201998%2Bworkshp%20manu(119).jpg
    Aprilia%20RS125%201998%2Bworkshp%20manu(119).jpg
    72.6 KB · Visningar: 120
Okej, skall titta lite på olika ställen att få cyllen fixad!
Men det där med att kunna göra det utan att lyfta ut motorn, är du verkligen säker på det? Staget som håller motorn högst upp vid cylindern gör det ju omöjligt att lyfta bort cylindern?
Slänger med en kass bild där staget är med på den nedre bilden...
// Mayer


Jag det går att göra det utan att lyfta ur, de är ju en racingmaskin!

Det staget sitter med fyra insex in i ramen och en genomgånde i bakkant av cylindern.

Bara att ta bort!
 
Jag det går att göra det utan att lyfta ur, de är ju en racingmaskin!

Det staget sitter med fyra insex in i ramen och en genomgånde i bakkant av cylindern.

Bara att ta bort!

Hehe, jaa den verkar iaf racekörd så som kolven och cylindern ser ut nu :näsblod
Efter en dag i garaget har jag nu lyckats få loss hela cylindern och kan ganska snabbt se flera repor, speciellt i kolven. Har kollat på "nikasilproffsen" och de tar runt 1800 spänn för att nikasilera om en cylinder. Detta plus en ny kolv av lite bättre modell och packningar borde hamna på en summa summarum av runt 2600-3000 spänn om man skall räkna med frakt och dyl. Låter ganska billigt ändå, så får vi bara hoppas att den funkar sen :gnissla

En fråga också såklart, hur skall jag få loss avgasporten från cylindern? Jag har lästdetta men kan inte göra som dom skriver och rotera fästet till porten 180grader eftersom att utloppet från cylindern är ivägen...Några tips?
 


En fråga också såklart, hur skall jag få loss avgasporten från cylindern? Jag har lästdetta men kan inte göra som dom skriver och rotera fästet till porten 180grader eftersom att utloppet från cylindern är ivägen...Några tips?


Avgasporten sitter med två insex sen är det bara att dra den rakt ut ifrån cylindern. Hade du kollat så hade du sett det väldigt enkelt. Den kan vara bra att göra ren ordentligt sen också. Ibland kan man fy byta själva porten också om den fått sig någon skada.

ca 2500kr är ju helt okey:)
 
Choke viren? Men den verkar funka som den skall, och utan den hade väl ändå hojen haft komp? Och sugit i sig den bensinen den får? :va

jo såklart skulle den det men ifall den inte vart igång på länge kan den vara lite seg att starta...jag hadde en rg125 och efter vinter förvaret så hade chokeviren rostat av och så gick den inte igång ingen skilnad vad jag försökte med.Men om viren är hel och funkar så är det säkert nått annat
 
Avgasporten sitter med två insex sen är det bara att dra den rakt ut ifrån cylindern. Hade du kollat så hade du sett det väldigt enkelt. Den kan vara bra att göra ren ordentligt sen också. Ibland kan man fy byta själva porten också om den fått sig någon skada.

ca 2500kr är ju helt okey:)

Jag har kollat och de två insexarna har jag lossat och porten går att dra ut ca 5mm men sen tar det stopp, så du menar att det bara är att slita då? jag har dragit ganska rejält men jag vill ju inte dra sönder något, men jag försöker väl igen då om det bara skall vara att dra ut den :)
// Mayer
 
Jag har kollat och de två insexarna har jag lossat och porten går att dra ut ca 5mm men sen tar det stopp, så du menar att det bara är att slita då? jag har dragit ganska rejält men jag vill ju inte dra sönder något, men jag försöker väl igen då om det bara skall vara att dra ut den :)
// Mayer

Kan vara så att avgasporten blivit skada = därför svår att få ut
 
Kan vara så att avgasporten blivit skada = därför svår att få ut

Hej igen! Efter en himla massa att göra med plugg o.s.v. så har jag tänkt fortsätta och skall skicka in cylindern till nikasilproffsen. Det enda problemet är att jag inte får loss den förbaskade avgasporten! :mad:
Den sitter helt fastkilad i öppet läge och går inte att rubba! Har det nånting att göra med hur den skall vara ställd elektriskt eller har den bara "jammat"? Hjälp tack!
// Mayer
 
Hej igen! Efter en himla massa att göra med plugg o.s.v. så har jag tänkt fortsätta och skall skicka in cylindern till nikasilproffsen. Det enda problemet är att jag inte får loss den förbaskade avgasporten! :mad:
Den sitter helt fastkilad i öppet läge och går inte att rubba! Har det nånting att göra med hur den skall vara ställd elektriskt eller har den bara "jammat"? Hjälp tack!
// Mayer

Avgasporten är ju elektrisk styrd av solonoiden som drar och släpper på wiren. När du hakap loss wiren och släppt på skruvarna ska det bara vara att dra ut porten. Annars får du hitta på något:rolleyes:
 
Avgasporten är ju elektrisk styrd av solonoiden som drar och släpper på wiren. När du hakap loss wiren och släppt på skruvarna ska det bara vara att dra ut porten. Annars får du hitta på något:rolleyes:
Statusrapport :)
Jaa det var inte så enkelt som det skulle vara det där med avgasporten men nu är det fixat och cylindern är inskickad till nikasilproffsen sedan två veckor tillbaka. Snackade med dem idag och han gissade på ca två veckor till innan den är klar. Har även fått hem en ny kolv, kolvringar och oljepump som är monterade och samtliga packningar ligger också och väntar på montering. Hoppas nu bara på att monteringen skall gå vägen och att hojen skall funka efter allt mek...:gnissla
En fråga också såklart: :tungan
Nu när jag har monterat på den nya kolven så kan den röra sig en del i "sidled", iaf lite mer än den gamla...Är detta något Fel eller problem? :va
Tacksam för svar!
// Mayer
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top