Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vill minnas jag hade mellan 7-9 på biltemas mätare (kostar typ 100kr)
Jahopp, idag vart jag iväg till biltema och inhandlade en komp-mätare. Jag kopplade in skiten och den gav fasen knappt utslag när jag körde på starten! Kom inte ens upp till första markeringen som är 3 kg/cm3...Man skulle ha ett fulladdat batteri och mitt var laddat men kanske inte heelt fullt, inte för att jag tror att det kan göra sån enorm skillnad men jag skall iaf ladda det tills imorn och testa igen. Men det lutar väl tyvärr åt att åtminstone lyfta topplock och cylinder så får vi se om jag märker nåt redan där.
Nu när jag ändå skriver, jag tror inte att det skall vara nåt problem att ta av toppen och cyllen men det sitter en slang från kylaren ner i topplocket med kylarvatten (i persume). Hur skall jag lättast göra med denna? Måste jag tömma kylaren eller finns det nåt enkelt sätt?
Tackar för hjälp!![]()
// Mayer
Jahopp, idag vart jag iväg till biltema och inhandlade en komp-mätare. Jag kopplade in skiten och den gav fasen knappt utslag när jag körde på starten! Kom inte ens upp till första markeringen som är 3 kg/cm3...Man skulle ha ett fulladdat batteri och mitt var laddat men kanske inte heelt fullt, inte för att jag tror att det kan göra sån enorm skillnad men jag skall iaf ladda det tills imorn och testa igen. Men det lutar väl tyvärr åt att åtminstone lyfta topplock och cylinder så får vi se om jag märker nåt redan där.
Nu när jag ändå skriver, jag tror inte att det skall vara nåt problem att ta av toppen och cyllen men det sitter en slang från kylaren ner i topplocket med kylarvatten (i persume). Hur skall jag lättast göra med denna? Måste jag tömma kylaren eller finns det nåt enkelt sätt?
Tackar för hjälp!![]()
// Mayer
Jupp, jag kunde idag konstatera (redan innan jag fått av cylindern) att det finns en repa i kolven och en repa i cylindern vilket gör att jag kommer få byta kolv och nicasila eller byta cylinder beroende på hur den ser ut när jag får ut motorn och av med cylindern så jag kan kolla noggrant. Jag funderar på att dra igång ett litet "uppfräshningsprojekt" med hela hojen när jag ändå plockar ner i princip hela skiten och då kan jag lika gärna passa på att slipa och lacka om kåpor och kanske köpa nya dekaler och dyligt eftersom att lacken är ganska sliten.
Skulle tro du kommer få:
Nicasila cylindern och köp ny kolv,Kolvbult,nållager och kolvringar
Kolv i tyskland med kolvringar ~800kr
Kolv i sverige med kolvringar ~2500kr
Nicasil till cylindern ~1500kr i både sverige och tyskland (i sverige tror jag det finns en firma som heter nicasilproffsen)
Jag har kollat runt lite på priser över cylindrar och kolvar och så vidare. Ett snabbt och väldigt enkelt alternativ hade varit att köpa detta kit från ebay för 175£, med frakt och sånt lär det sluta på strax över 2k. Jag tycker det känns som ett ganska bra pris för en helt ny cylinder, kolv, kolvringar, kolvbult, packningar o.s.v.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320089599113&ssPageName=MERC_VI_RSCC_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT&refitem=320090717896&itemcount=4&refwidgetloc=active_view_item&usedrule1=StoreCatToStoreCat&usedrule2=UpSell_LogicX&refwidgettype=cross_promot_widget
Vad tycker ni?
Vad menas med att det står "please note our kit comes with a small end bearing"? Vad är det för kullager, och vad gör det för skillnad att det är "litet"?![]()
// Mayer
Har inte hört allt för bra ryckte om det märket.
Försök få ordning på din orginal cylinder är mitt tips (har erfaranhet)
Inga problem att laga allt utan att lyfta ur motorn sålänge staken har klarat sig vilket jag antar den borde ha gjort.
Okej, skall titta lite på olika ställen att få cyllen fixad!
Men det där med att kunna göra det utan att lyfta ut motorn, är du verkligen säker på det? Staget som håller motorn högst upp vid cylindern gör det ju omöjligt att lyfta bort cylindern?
Slänger med en kass bild där staget är med på den nedre bilden...
// Mayer
samma sak har hänt åt mej och då visade det sig att choke viren hade brustit! kaniske värt att kolla!![]()
Jag det går att göra det utan att lyfta ur, de är ju en racingmaskin!
Det staget sitter med fyra insex in i ramen och en genomgånde i bakkant av cylindern.
Bara att ta bort!
En fråga också såklart, hur skall jag få loss avgasporten från cylindern? Jag har lästdetta men kan inte göra som dom skriver och rotera fästet till porten 180grader eftersom att utloppet från cylindern är ivägen...Några tips?
Choke viren? Men den verkar funka som den skall, och utan den hade väl ändå hojen haft komp? Och sugit i sig den bensinen den får?![]()
Avgasporten sitter med två insex sen är det bara att dra den rakt ut ifrån cylindern. Hade du kollat så hade du sett det väldigt enkelt. Den kan vara bra att göra ren ordentligt sen också. Ibland kan man fy byta själva porten också om den fått sig någon skada.
ca 2500kr är ju helt okey![]()
Jag har kollat och de två insexarna har jag lossat och porten går att dra ut ca 5mm men sen tar det stopp, så du menar att det bara är att slita då? jag har dragit ganska rejält men jag vill ju inte dra sönder något, men jag försöker väl igen då om det bara skall vara att dra ut den![]()
// Mayer
Kan vara så att avgasporten blivit skada = därför svår att få ut
Hej igen! Efter en himla massa att göra med plugg o.s.v. så har jag tänkt fortsätta och skall skicka in cylindern till nikasilproffsen. Det enda problemet är att jag inte får loss den förbaskade avgasporten!![]()
Den sitter helt fastkilad i öppet läge och går inte att rubba! Har det nånting att göra med hur den skall vara ställd elektriskt eller har den bara "jammat"? Hjälp tack!
// Mayer
StatusrapportAvgasporten är ju elektrisk styrd av solonoiden som drar och släpper på wiren. När du hakap loss wiren och släppt på skruvarna ska det bara vara att dra ut porten. Annars får du hitta på något![]()
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |