Kan det vara min CDI-box som spökar?

Statusrapport :)
Jaa det var inte så enkelt som det skulle vara det där med avgasporten men nu är det fixat och cylindern är inskickad till nikasilproffsen sedan två veckor tillbaka. Snackade med dem idag och han gissade på ca två veckor till innan den är klar. Har även fått hem en ny kolv, kolvringar och oljepump som är monterade och samtliga packningar ligger också och väntar på montering. Hoppas nu bara på att monteringen skall gå vägen och att hojen skall funka efter allt mek...:gnissla
En fråga också såklart: :tungan
Nu när jag har monterat på den nya kolven så kan den röra sig en del i "sidled", iaf lite mer än den gamla...Är detta något Fel eller problem? :va
Tacksam för svar!
// Mayer

Hur kan du provat kolven i cylindern om du inte fått tillbaka den ännu?

Var det pumpen som dött? Hur har du fått reda på det?

Hur kan du provat kolven i cylindern om du inte fått tillbaka den ännu?

Var det pumpen som dött? Hur har du fått reda på det?

Nej jag har inte provat kolven i cylindern ännu men när kolven sitter fast på veven går den att röra i sidled mer än den gamla, den borde ju såklart inte kunna göra det sen men jag tänkte om det blir ojämt tryck/belastning på vevstaken om kolven går att röra i sidled, men så är det väl antagligen inte eftersom att cylindern borde hålla den i samma läge hela tiden.

Det var en spricka i pumpen som gjorde att det läckte ut lite olja så den fick inte tillräckligt mycket. Detta tar jag förgivet som problem, plus att kolven eller ringarna inte var bytta på länge heller. Vet du något annat som man borde kontrollera när man ändå har rivit allt och har tid på sig innan man kan plocka ihop den? Något annat som kan ha orsakat det t.ex.? :va
Tack!
// Mayer

Det finns många orsakar som kan orsaka havari i en två taktare, lackande pack boxar på veven, lackande innsugs gummi, igjen tappade forgasare, manglande olje tilførsel, sliten cylle, sliten kolv , lackande topppackning som lacker vatten in i cyllen ,pluss sakert mycket mera jag inte kommit på..

Nej jag har inte provat kolven i cylindern ännu men när kolven sitter fast på veven går den att röra i sidled mer än den gamla, den borde ju såklart inte kunna göra det sen men jag tänkte om det blir ojämt tryck/belastning på vevstaken om kolven går att röra i sidled, men så är det väl antagligen inte eftersom att cylindern borde hålla den i samma läge hela tiden.

Det var en spricka i pumpen som gjorde att det läckte ut lite olja så den fick inte tillräckligt mycket. Detta tar jag förgivet som problem, plus att kolven eller ringarna inte var bytta på länge heller. Vet du något annat som man borde kontrollera när man ändå har rivit allt och har tid på sig innan man kan plocka ihop den? Något annat som kan ha orsakat det t.ex.? :va
Tack!
// Mayer

Jo kolven ska ha spel i sidled på vevstaken. Vet dock inte hur mycket.

Låter ju som att pumpen kan ha orsakat det. Nej vet inte något mer du bör titta på mer än att avgasporten funkar som den ska kanske.

Lycka till //Alex

Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken