Kan chefen tvinga mig??? Löne fråga!

Om företaget du jobbar för har tecknat kollektivavtal med handels så ska det finnas ett kollektivavtal på arbetsplatsen som du kan läsa.

Om du hade 200 övertidstimmar 2008 så är det ett nytt år, så nollställs det vid 1 Januari. Däremot om du menar att du vill ta ut sparade komptimmar i pengar? Jag är medlem i IFMETALL, på min arbetsplats så har jag själv tagit ut komptimmar i pengar. Vill du ha ett svar från Handels så tycker jag absolut du bör gå med, att du inte får ett svar från facket är inte så konstigt för dom ser bara till sina medlemmars intressen.

Fast så jävla svårt ska det väl inte vara att få tag på någon som är med i facket!? Inte ska man väl behöva gå med i facket bara för att få svar på det, eller är det bara tomtar med i facket som tycker det är rätt åt folk om de inte är med?
Eller så går du med, ser till att få svar på frågan och sen går du ut efter en månad igen...

Fast så jävla svårt ska det väl inte vara att få tag på någon som är med i facket!? Inte ska man väl behöva gå med i facket bara för att få svar på det, eller är det bara tomtar med i facket som tycker det är rätt åt folk om de inte är med?

Alla har ju ett val att gå med i facket, men du tycker alltså att folk som inte vill vara med i facket ska kunna åka snålskjuts på andra? Som medlem i facket har du rätt till hjälp med sådant, men dom ser faktiskt till sina egna intressen och varför ska dom då hjälpa folk med problem som inte vill vara med? Det är faktiskt därför man har fackförbund så att alla ska kunna vara med och bestämma. (gixxertina sammanfattade det hela rätt bra i ett tidigare inlägg)

Syftade inte på att FACKET ska hjälpa honom utan en icke-egoistisk person som är med i facket.
Och åka snålskjuts är aldrig fel, jag har gjort det i 7 år och sover lika gott ändå. Facket klarar sig säkerligen utan min hjälp och behöver jag hjälp så frågar jag någon som är med.

Jag var inte med i facket innan men blev medlem nu i julas just för att dom strula på jobb. Arbetsgivaren undanhåller massvis med information som du har rätt till att veta. Samtidigt ger medlemskapet i facket ett litet maktskifte där arbetsgivaren helst inte vill hamna i nån konflikt. Har man facket i ryggen kan man åstadskomma mycket.

Kan lugnt säga att det definitvt är värt att gå med där. Dom hjälper dig med väldigt mycket till din fördel. Så tänk på det och gå med. :tummenupp

Du kan bli medlem på nätet och sen ringer du dit i morgon och säger att du skrivit in dig via deras sida. Så ska dom nog kunna hjälpa dig. Du har ett fackligt ombud för din butik, det kan du ringa facket och fråga vem det är. Sen ringer du personen och pratar med dom.

Lycka till!

På tal om facket skulle jag vilja berätta om vad som hände en kompis nyligen.

Han jobbar på ett företag där de varslade för ett tag sedan. Han är relativt nyanställd och skulle därför få gå först, men fick vara kvar därför att hans chefer jobbade för detta. Detta eftersom de ansåg att han hade en viktig roll i företaget och att han visat sig så pass duktig att det skulle bli svårt att klara sig utan honom.

När det blivit klart att han får stanna ringer facket upp honom och säger att om han inte blir medlem kommer de att kämpa för att han kommer bli avskedad trots allt, så att någon av deras medlemmar kan få vara kvar istället.

Bra sätt att sänka ett företag genom att se till att de som behövs blir sparkade och de som inte kommer ha något att göra i fortsättningen kan gå runt där och lulla. Jag skulle aldrig stödja en organisation som använder sig av sådana metoder.

.

:näsblod Tyvärr så är det så som du säger,Din chef har rätt att tvinga dig att ta kompledigt. Hade ni från början varit överens om att ni skulle ta ut dessa timmar i pengar så är det en annan sak. Arbetsgivar har alltid den rätten när det blir för många komp timmar att ge dig ledighet med full betalning för det blir billigare för arbetsgivarn samt att redovisningen arbetade timmar i statistiken blir högre! Hur detta fungerer vet jag inte med det fick jag förklarat. Men om arbetgivarn beordrar dig övertid är det alltid bättre för dig för då finns detta på papper! Och du till nästa gång se till att ni kommer överens innan du arbetar övertid!! 200 timmar faan det är ju nästan en heltid kanske lite fel i planeringen eller????:huvet

Jag har precis pluggat detta och slog upp i min studiebok. Först och främst hänvisar man till det kollektiva avtalet och sedan säger boken att det är upp till arbetsgivaren. I avtalet regleras även OM man har betalt övertid eller inte, vilket många inom vissa branscher inte ens har idag. Sen när det gäller att arbeta övertid så räcker det inte med att säga max 200 tim per år, för det finns EU regler som träder in också.48 timmar per fyra veckors period (eller 50 tim per månad), men fler å fler fackförbund följer Eu direktiv om max 32 tim per månad.
Jag skulle börja kolla om företaget är fackanslutet överhuvudtaget, som nr 1. Då kan du utgå från kollektivavtalet. OCH du har samma rättigheter i kollektivavtalet som fackansluten eller inte!
Sen ska man veta att i nästan alla frågor har arbetsgivaren rättigheterna på sin sina, det är därför det är så viktigt att allt sånthär framgår i anställningsavtalet (om inte kollektivavtal finns).

Last edited:
Syftade inte på att FACKET ska hjälpa honom utan en icke-egoistisk person som är med i facket.

Så du menar alltså att om någon vägrar att låta dig eller någon annan att åka snålskjuts på medlemmarna som betalar för samma hjälp så är den personen egoist? :dummer

Och åka snålskjuts är aldrig fel, jag har gjort det i 7 år och sover lika gott ändå. Facket klarar sig säkerligen utan min hjälp och behöver jag hjälp så frågar jag någon som är med.

Med det resonemanget antar jag att du skenförsäkrar också eftersom du tycker att det är rätt att åka snålskjuts? :rolleyes:

Kan du förklara hela tanken med det upplägget då?

Finns egentligen ingen tanke bakom. Som jag skrev tidigare så är det mesta
ob-timmar. På helger så har vi dubbel lön. Så jobbar jag en lördag mellan 10:00 och 15:00 så jobbar jag 5h men ska ha dubbel lön för sista timmen då den räknas som obekväm så totalt ska jag ha betalt för 6h. På detta vis kommer man inte upp i 200h men jobbar man en helg med inventering och börjar 08:00 på en söndag och håller på till 22:00 så kan ni själva räkna ut att det fort blir timmar av det. Bara en sådan helg rör det sig om 28 timmar som jag ska ha betalt för. Det som ställer till det är att vi inte haft detta system förräns i mitten av 08. Så jag får tillgodo göra mig en massa timmar retroaktivt för 07 och 08.

ob-timmar. På helger så har vi dubbel lön. Så jobbar jag en lördag mellan 10:00 och 15:00 så jobbar jag 5h men ska ha dubbel lön för sista timmen då den räknas som obekväm så totalt ska jag ha betalt för 6h. På detta vis kommer man inte upp i 200h men jobbar man en helg med inventering och börjar 08:00 på en söndag och håller på till 22:00 så kan ni själva räkna ut att det fort blir timmar av det. Bara en sådan helg rör det sig om 28 timmar som jag ska ha betalt för. Det som ställer till det är att vi inte haft detta system förräns i mitten av 08. Så jag får tillgodo göra mig en massa timmar retroaktivt för 07 och 08.

Nu har du blandat ihop begreppen. OB-tilläg och övertid är två helt skilda saker.
Hela texten verkar ju soppa. Övertid är något du jobbar utöver din ordinarie arbetstid och OB-tillägg får man för att man jobbar på "obekväma tider" och det ska betalas ut på nästkommande lön. Sen om det är ett litet företag utan avtal då är risken fetstor att du är rök eller om en lokal överenskommelse är gjord men då ska det finnas papper på det. Sen kan man ju dividera om det är rätt med ett 14-pass

Last edited:
På tal om facket skulle jag vilja berätta om vad som hände en kompis nyligen.

Han jobbar på ett företag där de varslade för ett tag sedan. Han är relativt nyanställd och skulle därför få gå först, men fick vara kvar därför att hans chefer jobbade för detta. Detta eftersom de ansåg att han hade en viktig roll i företaget och att han visat sig så pass duktig att det skulle bli svårt att klara sig utan honom.

När det blivit klart att han får stanna ringer facket upp honom och säger att om han inte blir medlem kommer de att kämpa för att han kommer bli avskedad trots allt, så att någon av deras medlemmar kan få vara kvar istället.

Bra sätt att sänka ett företag genom att se till att de som behövs blir sparkade och de som inte kommer ha något att göra i fortsättningen kan gå runt där och lulla. Jag skulle aldrig stödja en organisation som använder sig av sådana metoder.

Jag tycker personligen inte det verkar konstigt bara helt normalt. När varslet kommer så tar ju självklart facket och kollar upp vilka som inte är medlemmar, då börjar dom jobba vilka är det vi ska jobba för att ha kvar? då kollar dom sin lista och hittar ett antal namn, som dom sen lämnar till ledningen och säger dom är inte medlemmar dom tycker vi kan gå först. Sådana saker brukar dom få igenom, men om hans chefer vill ha kvar han förstår jag inte varför han inte går med? Då vill ju både facket och cheferna ha kvar han?

Jag var inte med i facket innan men blev medlem nu i julas just för att dom strula på jobb. Arbetsgivaren undanhåller massvis med information som du har rätt till att veta. Samtidigt ger medlemskapet i facket ett litet maktskifte där arbetsgivaren helst inte vill hamna i nån konflikt. Har man facket i ryggen kan man åstadskomma mycket.

Kan lugnt säga att det definitvt är värt att gå med där. Dom hjälper dig med väldigt mycket till din fördel. Så tänk på det och gå med. :tummenupp

Du kan bli medlem på nätet och sen ringer du dit i morgon och säger att du skrivit in dig via deras sida. Så ska dom nog kunna hjälpa dig. Du har ett fackligt ombud för din butik, det kan du ringa facket och fråga vem det är. Sen ringer du personen och pratar med dom.

Lycka till!

En arbetsgivare har ingen laglig rätt i att undanhålla information som du har rätt till att veta som arbetstagare.
Att folk är med i facket är många gånger för att de är tröttmössor som inte orkar tänka/bry sig om vad de har för rättigheter och skyldigheter, utan låter då facket tänka åt dom.
På en strulig arbetsplats är det dock givetvis en fördel att vara med :)

Själv gick jag ur för lite över två år sedan (vilket tar sex månader om man inte straffar ut sig...)
Blir billigare för mig att vara med i a-kassan, ha egen hemförsäkring och en personförsäkring/olycksfallsförsäkring än att vara med i facket.

Men har du övertid så får du ingen OB.
Edit stevoooo var före

Last edited:
Nu har du blandat ihop begreppen. OB-tilläg och övertid är två helt skilda saker.
Hela texten verkar ju soppa. Övertid är något du jobbar utöver din ordinarie arbetstid och OB-tillägg får man för att man jobbar på "obekväma tider" och det ska betalas ut på nästkommande lön. Sen om det är ett litet företag utan avtal då är risken fetstor att du är rök eller om en lokal överenskommelse är gjord men då ska det finnas papper på det. Sen kan man ju dividera om det är rätt med ett 14-pass

Japp. Jobbar man över får man övertidsersättning reglerat efter vad som står i kollektivavtalet. Du kan dock aldrig få ob utbetalt om du jobbat över.
Så är det övertid du har jobbat så ska du ha övertidsersättning. Något som man kan få i pengar om eller komptid. Vilket man får regleras också av kollektivavtalet.

Jag tycker personligen inte det verkar konstigt bara helt normalt. När varslet kommer så tar ju självklart facket och kollar upp vilka som inte är medlemmar, då börjar dom jobba vilka är det vi ska jobba för att ha kvar? då kollar dom sin lista och hittar ett antal namn, som dom sen lämnar till ledningen och säger dom är inte medlemmar dom tycker vi kan gå först. Sådana saker brukar dom få igenom, men om hans chefer vill ha kvar han förstår jag inte varför han inte går med? Då vill ju både facket och cheferna ha kvar han?

Fucket är ingen myndighet.Fucket har inga rättigheter att medverka så att han blir uppsagd.
OT.Har blivit snuvad på över 50 000kr i granskningsarvode av både kommunal o byggnads trots jag inte varit medlem.
Har fått tillbaks en del men fattas runt 20 000kr för att jag inte sparat mina deklarationer för ett antal år tillbax.:huvet
Tillsammans utan fucket är vi starka

Ja du har rätt. Det är inte övertid jag vill ha betalt för utan det är en massa OB-tillägg som jag inte får ut pengar för.
Same same but different.

Och det här med att jobba 14h en söndag om året är den överenskommelse vi har gjort på jobbet så det är inget att hänga upp sig på. Men det var för att förklara var alla timmar kommer ifrån.

Ska kolla om han kan redovisa för om det finns något kollektiv-avtal eller lokal överenskommelse imorgon. Annars får man väl gå med i facket.

Tack för alla svar.

Fucket är ingen myndighet.Fucket har inga rättigheter att medverka så att han blir uppsagd.

Jag tror inte riktigt du förstod mitt tidigare inlägg. Facket jobbar för sina medlemmars existens inte andra, om det ska varslas folk så blir det förhandling mellan arbetsgivare och fackförening, tror du verkligen facket jobbar för en som inte är medlem?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti