Kan chefen tvinga mig??? Löne fråga!

På tal om facket skulle jag vilja berätta om vad som hände en kompis nyligen.

Han jobbar på ett företag där de varslade för ett tag sedan. Han är relativt nyanställd och skulle därför få gå först, men fick vara kvar därför att hans chefer jobbade för detta. Detta eftersom de ansåg att han hade en viktig roll i företaget och att han visat sig så pass duktig att det skulle bli svårt att klara sig utan honom.

När det blivit klart att han får stanna ringer facket upp honom och säger att om han inte blir medlem kommer de att kämpa för att han kommer bli avskedad trots allt, så att någon av deras medlemmar kan få vara kvar istället.

Bra sätt att sänka ett företag genom att se till att de som behövs blir sparkade och de som inte kommer ha något att göra i fortsättningen kan gå runt där och lulla. Jag skulle aldrig stödja en organisation som använder sig av sådana metoder.

Shiiit hade fackat ur totalt!!

Jag tror inte riktigt du förstod mitt tidigare inlägg. Facket jobbar för sina medlemmars existens inte andra, om det ska varslas folk så blir det förhandling mellan arbetsgivare och fackförening, tror du verkligen facket jobbar för en som inte är medlem?
Skrev j inte heller.
Vad jag menar är att dom inte ska medverka till att han blir sparkad.
Det är trots allt en förening och i sverige har vi den rättigheten att få vara med el slippa vara med i en förening utan repressalier.
Föreningsrätten tror j den lagen heter

Så du menar alltså att om någon vägrar att låta dig eller någon annan att åka snålskjuts på medlemmarna som betalar för samma hjälp så är den personen egoist? :dummer

Med det resonemanget antar jag att du skenförsäkrar också eftersom du tycker att det är rätt att åka snålskjuts? :rolleyes:

Ja, för det är ju olagligt att åka snålskjuts alla torra fackmedlemmar :rolleyes:

En arbetsgivare har ingen laglig rätt i att undanhålla information som du har rätt till att veta som arbetstagare.
Att folk är med i facket är många gånger för att de är tröttmössor som inte orkar tänka/bry sig om vad de har för rättigheter och skyldigheter, utan låter då facket tänka åt dom.
På en strulig arbetsplats är det dock givetvis en fördel att vara med :)

Själv gick jag ur för lite över två år sedan (vilket tar sex månader om man inte straffar ut sig...)
Blir billigare för mig att vara med i a-kassan, ha egen hemförsäkring och en personförsäkring/olycksfallsförsäkring än att vara med i facket.

Nä tror heller inte dom har nån laglig rätt att undanhålla information men dom berättar inte det du har rätt till att veta heller. Genom att gå med i facket har jag fått reda på massa nyttig information. Mina arbetsgivare har rätt ut sagt lurat mig, vilket inte kommer hända fler gånger. Precis som trådskaparen så är det svårt att göra något utan att veta vilka rättigheter man har och inte har. Jag går inte in i en diskution med arbetsgivaren utan att veta att det jag säger är rätt. Och arbetsgivaren brukar oftast veta alla lagar och rättigheter och gör oftast allt för att undvika dom så att jag tjänar så lite som möjligt på det och dom så mycket som möjligt. Det är min erfarenhet, sen är ju inte alla lika. :tummenupp

Finns egentligen ingen tanke bakom. Som jag skrev tidigare så är det mesta
ob-timmar. På helger så har vi dubbel lön. Så jobbar jag en lördag mellan 10:00 och 15:00 så jobbar jag 5h men ska ha dubbel lön för sista timmen då den räknas som obekväm så totalt ska jag ha betalt för 6h. På detta vis kommer man inte upp i 200h men jobbar man en helg med inventering och börjar 08:00 på en söndag och håller på till 22:00 så kan ni själva räkna ut att det fort blir timmar av det. Bara en sådan helg rör det sig om 28 timmar som jag ska ha betalt för. Det som ställer till det är att vi inte haft detta system förräns i mitten av 08. Så jag får tillgodo göra mig en massa timmar retroaktivt för 07 och 08.

ok.. helt snurrigt iaf.. men av det jag läser mellan raderna så låter det som företaget försöker komma undan LAGSTADGAD löneutbetalning pga det "nya" systemet som du skriver.. hur många e ni där? hur gammal e du? jobbar länge? vilken banch? inget du behöver svara på in public om du inte vill pm'a om du vill,jag va bra nyfiken i fall man kunde komma med nåt konkret råd som leder till nåt vettigt för din del.

:sova

Ja du har rätt. Det är inte övertid jag vill ha betalt för utan det är en massa OB-tillägg som jag inte får ut pengar för.
Same same but different.

Och det här med att jobba 14h en söndag om året är den överenskommelse vi har gjort på jobbet så det är inget att hänga upp sig på. Men det var för att förklara var alla timmar kommer ifrån.

Ska kolla om han kan redovisa för om det finns något kollektiv-avtal eller lokal överenskommelse imorgon. Annars får man väl gå med i facket.

Tack för alla svar.

Har arbetsgivaren inte tecknat kollektivavtal så spelar det inte så stor roll om du går med i facket eller ej.

Har arbetsgivaren inte tecknat kollektivavtal så spelar det inte så stor roll om du går med i facket eller ej.

Jodå det är det visst. Är du medlem så får du hjälp i tvister oavsett om företaget har kollektivavtal eller ej. Nästan bättre i vissa fall då företaget inte har nån förhandlingspart när man vill göra avsteg från de regler som alla anställda går undert, tex turordningsregler mm.

Jodå det är det visst. Är du medlem så får du hjälp i tvister oavsett om företaget har kollektivavtal eller ej. Nästan bättre i vissa fall då företaget inte har nån förhandlingspart när man vill göra avsteg från de regler som alla anställda går undert, tex turordningsregler mm.

Jo, men det är svårt att hänvisa till ett kollektivavtals regler då inte arbetsgivaren skrivit under på det.

WTF, ta 5 veckor och stick iväg till Idonesien, här är det ju ändå bara skitväder.

Även om du har lätt för att bränna pengar så är det så billigt där att pengarna räcker ändå:tummenupp

WTF, ta 5 veckor och stick iväg till Idonesien, här är det ju ändå bara skitväder.

Även om du har lätt för att bränna pengar så är det så billigt där att pengarna räcker ändå:tummenupp

JA det hade varit skönt men blev varslad igår så nu ska jag verkligen gå med i facket då jag är den som varit på firman längst.

tryck upp f*ttan mot väggen och hota att döda familjen eller nåt och rista in ett hakkors i nacken på chefen så är denne nog inte så kaxig längre.

• Gilla
Reaktioner: VBK
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP