Kan chefen tvinga mig??? Löne fråga!

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Hej. Vänder mig till den samlade kunskapen på sporthoj.com
Det är så att jag har ca 200 timmars övertid sen 2008.
Jag vill ta ut detta i lön men chefen säger att jag måste ta det i
kompledighet. Jag har pratat med Handels men eftersom jag bara är med i A-kassan vägrar de svara på frågan. :huvet :huvet

Stämmer detta att han kan tvinga mig att ta ut timmarna i ledighet eller jag kan själv välja och han måste lyda mig?

Jätte tacksam för svar.

har en bekant med samma problem men vi har inget fack i våran bransch,
men han fick hjälp av något allmännt fackförbund. kommer inte ihåg va det heter tyvärr

Ja, det är väl därför man är med i facket.
(Usch, sa jag verkligen det där?)
Har du någontyp av anställningsavtal?
Vad har ni kommit överens om innan du började jobbet?
Det brukar stå ganska mycket sådant på resp fack´s hemsidor.
Varför ska någon som betalar flera hundra i månaden för att vara medlem svara på dina frågor?
Det suger fett att vara medlem. Men det gör en ganska gnidig på samma gång.

Mats

Det är också ett problem. Känner ingen som är med i facket i min bransch. Någon här som vill kolla kanske.
Det rör sig om Handels.

är inte hundra men tror att så länge det inte står i ditt kontrakt/företagets policy kan dom inte tvinga dig att ta ledigt. men som sagt, inte hundra. ja hade semesterdagar över förra året och ville ha det i pengar. fick det den gången för dom hade ingen skriven policy på just d då.

Detta avtalas ofta i vid anställning. Jag har t ex inte rätt till pengar för övertid. Kolla om det står något i deitt avtal.

Vete fn hur det blir när du inte är med i facket - I Teknikavtalet IFMetall har iaf vi 200h mot pengar samt/eller 200h mot komp........enkelt förklarat.

Men nästa gång din chef frågar om du kan jobba övertid så kan du ju skratta lite lätt åt han/hon..........:huvet

Kolla handels kollektivavtal där står det i klartext. Går garanterat att beställa från handels hemsida. Om din firma inte har avtal med handels (eller något annat fack) kan företaget göra precis som de vill.

Gå med i facket. Värt varenda krona när något strular.

Hade aldrig jobbat över 200 timmar om det inte gick att få i rena pengar!
att ta kompledighet gör mig bara fattigare då jag bränner alldeles för mycket pengar på fritiden!
Visserligen kan man väl jobba ihop pengar på kompledigheten via svart/extraknäck men hur lockande är det :va

Folk verkar tro att om de står utanför facket så kommer det inte påverka någonting och att de sparar pengar.
Men verkligenheten är ju att ett svagt Fack = blir svaga avtal som gynnar
arbetsgivaren och inte du som jobbar.

Folk verkar tro att om de står utanför facket så kommer det inte påverka någonting och att de sparar pengar.
Men verkligenheten är ju att ett svagt Fack = blir svaga avtal som gynnar
arbetsgivaren och inte du som jobbar.

Kanske därför frågan ställs här:)

Till en början.. varför spara ihop 200 timmar i övertid om du inte har tänkt att du ska vara ledig?

Jobba inte över tills du får som du vill å dra ner på tempot på dagarna..

Nästan ALLTID när det gäller inarbetad tid och utbyte mot arbetsförkortning så är det INGET man ska SPARA på som en "bra att ha grejj i fall att jag ska" ut å resa eller va man nu kan tänkas göra, det kvittar vad firman har för jävla policy så räcker det med ett chefsbyte så e man rökt eller att dom har mens eller va faen som helst så står man där som en looser å allt bara suuuuuuger pung.:huvet

Genom åren som gått har man åkt dit på det så numera jobbar jag enbart för att få stålarna å ska jag göra nåt så får man vackert planera det med exakt den tid det krävs för ledighet istället för pengarna.. då slipper man sånt här jävla skit me deras jävla policy å hit..:mad:

Jag har en kompis som jobbar fackligt och jag vet han har kommit hem från möten å förhandlingar me arbetsgivaren där dom inte FATTAR att dom gör helt fel å bara suckar om att "men VI har som policy" blablabla osv.. Det finns chefer som e så jävla blåsta att dom inte backar fast dom snart står i domstol.. :puckon:rolleyes:

Sorry för det lite elaka vokabulärsvalet, men jag blir så förbannad på sånt här tjaffs som sker dagligen å folk får stå ut me bara för folk stället upp för sitt jobb å arbetsplats..:huvet

Hoppas det löser sig till det BÄSTA FÖR DIG..

/y

Hade aldrig jobbat över 200 timmar om det inte gick att få i rena pengar!
att ta kompledighet gör mig bara fattigare då jag bränner alldeles för mycket pengar på fritiden!
Visserligen kan man väl jobba ihop pengar på kompledigheten via svart/extraknäck men hur lockande är det :va

Ska kanske säga att jag inte jobbat alla 200h. Det mesta är ob-tillägg för helger och kvällar.

Inget i lagen reglerar hur mycket ersättning som ska utgå för arbete. Således regleras inte övertids ersättning heller. (Dock får du inte enligt lag arbeta övertid mer än 200 timmar per år).

Det är bara i kollektivavtalen eller anställningsavtalen som det regleras. Kolla först om du har kollektivavtal. Det spelar egentligen inte heller någon roll för du kommer ändå inte kunna driva frågan mot dem. Alltså är du körd. Som man bäddar får man ligga och allt sånt. Men du kan testa ringa 020 560056. Ring sen Handels och bli medlem.

Inget i lagen reglerar hur mycket ersättning som ska utgå för arbete. Således regleras inte övertids ersättning heller. (Dock får du inte enligt lag arbeta övertid mer än 200 timmar per år).

Det är bara i kollektivavtalen eller anställningsavtalen som det regleras. Kolla först om du har kollektivavtal. Det spelar egentligen inte heller någon roll för du kommer ändå inte kunna driva frågan mot dem. Alltså är du körd. Som man bäddar får man ligga och allt sånt. Men du kan testa ringa 020 560056. Ring sen Handels och bli medlem.

Klart man kan! är man bara beredd att bekosta och dra ett mål till AD själv så går det:)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti