Kan bli krav på permanent ABS på motorcyklar i framtiden

...tror hjälpmedlen gör att en del kan öka sitt tempo betydligt snabbare än de klarar av...
Det är ju bara att se vad som har hänt på bilsidan. ABS på bilar: har det bidragit till fler eller färre krockar? Så sent som igår fick jag själv hjälp av mina ABS när en kvinna stannade framför mig istället för att köra (hon hade företräde, inte väjningsplikt) och mina hjul låste sig (till att börja med). Jag tror inte det är många som hade velat åka omkring i bilar utan ABS för att värna om det personliga ansvaret att anpassa avstånd och hastighet efter förhållandena. Eller? Det blir lätt absurt att vara konsekvent i en sådan hållning: är många mediciner förkastliga eftersom de övertar det individuella ansvaret att tillfriskna när människor har levt medvetet ohälsosamt? Jag gissar att värderingen måste göras såhär: blir kollektivets vinster större än vissa individers förluster?

Det är ju bara att se vad som har hänt på bilsidan. ABS på bilar: har det bidragit till fler eller färre krockar? Så sent som igår fick jag själv hjälp av mina ABS när en kvinna stannade framför mig istället för att köra (hon hade företräde, inte väjningsplikt) och mina hjul låste sig (till att börja med). Jag tror inte det är många som hade velat åka omkring i bilar utan ABS för att värna om det personliga ansvaret att anpassa avstånd och hastighet efter förhållandena. Eller? Det blir lätt absurt att vara konsekvent i en sådan hållning: är många mediciner förkastliga eftersom de övertar det individuella ansvaret att tillfriskna när människor har levt medvetet ohälsosamt? Jag gissar att värderingen måste göras såhär: blir kollektivets vinster större än vissa individers förluster?

Lite det jag menar här,på bilsidan där det är ett nyttofordon så behövs det då vem som kör för att man ska någonstans,avskärmad och ointresserad av att köra därför helt okunnig om hur man ska hantera annat än att ta sig fram.

På hojsidan som är en hobby är det större risk att de som kör,som gör det för att det är kul och ett intresse,använder tekniken till att flytta fram gränsen istället för att öka säkerheten..

Därför säger jag "lär dig köra först,sen hjälpmedel" ,den kollektiva nyttan av hjälpen överstiger inte behovet av körkunskap på hoj enligt mig.

Henrik

Lite det jag menar här,på bilsidan där det är ett nyttofordon så behövs det då vem som kör för att man ska någonstans,avskärmad och ointresserad av att köra därför helt okunnig om hur man ska hantera annat än att ta sig fram.

På hojsidan som är en hobby är det större risk att de som kör,som gör det för att det är kul och ett intresse,använder tekniken till att flytta fram gränsen istället för att öka säkerheten..

Därför säger jag "lär dig köra först,sen hjälpmedel" ,den kollektiva nyttan av hjälpen överstiger inte behovet av körkunskap på hoj enligt mig.

Henrik
Precis! Jag tror inte att abs löser allt om man hänger i styret med spikraka armar eller gör något annat knas när man bromsar, eller håller en för situationen åt skogen för hög hastighet tex.

Med retoriken som många har så skulle ju folk ha dött som flugor på 70-talet, innan abs var stort, innan det fanns airbags, bälteskrav, krav på dubbdäck, antisladdsystem mm. Ja, dödsolyckorna har ca halverats per 100 000 fordon sen 1975 då bälteskrav i framsätet och hjälmkrav för mc infördes, men jag har svårt att tänka mig att antalet olyckor har minskat. Fast SCB har bara statistik på dödsolyckor. Att dödsolyckorna minskar tror jag mer handlar om högre grad av passiv säkerhet, säkrare vägar mm.

Du har såklart en poäng att det är vettigt att "kunna" köra..

Men det räcker ju med att läsa körkortstrådarna för att inse att viljan att "lära sig" sträcker sig till att på så få som möjligt (helst inga) lektioner klara lappen.

Och att palla sig iväg till en bandag eller ens en 200:- knixkurs för att öka på sina kunskaper är ofta oxå ointressant.

Så att hoppas att folk, bara för att de inte har elektroniska hjälpmedel, ska lära sig köra är nog att hoppas på för mkt.

Sen så vidhåller jag att ABS gör absolut störst nytta i de där oväntade, plötsliga paniksituationerna, och där hävdar jag att nyttan vida överväger eventuella nackdelar och att ABS i de lägena gör nytta för i princip alla hojåkare oavsett hur många bandagar eller års efarenhet man har.

Att folk skulle testa gränserna mer och fortare om de har t ex TC eller ABS... på bana, kanske.. men på gata är jag tveksam..

Last edited:
Men det räcker ju med att läsa körkortstrådarna för att inse att viljan att "lära sig" sträcker sig till att på så få som möjligt (helst inga) lektioner klara lappen.

Och att palla sig iväg till en bandag eller ens en 200:- knixkurs för att öka på sina kunskaper är ofta oxå ointressant.

Så att hoppas att folk, bara för att de inte har elektroniska hjälpmedel, ska lära sig köra är nog att hoppas på för mkt.
Men vi kan ju inte bygga fordon som man kan åka runt med i trafiken utan någon som helst utbildning, sånt finns det kollektivtrafik för. Inför hårdare krav för att få körkortet istället, med mer fokus på bromsteknik, motstyrning mm istället för balansövningar runt konor.

Man kan ju dra parallellen med skjutvapen. Skulle det vara ok om alla gick runt å sköt lite som dom kände för om dom det var lag på att alla hade skyddsväst och hjälm utomhus?

Sen att folk skulle testa gränserna mer och fortare om de har t ex TC eller ABS... på bana, kanske.. men på gata är jag tveksam..
Det är inte jag! Du kan ju inte påstå att folk inte försöker utnyttja maxprestanda (iaf effekt) på gata? Skulle tex alla vurpor på bulten försvinna om alla hade abs? Det är jag tveksam till...

Sen så vidhåller jag att ABS gör absolut störst nytta i de där oväntade, plötsliga paniksituationerna, och där hävdar jag att nyttan vida överväger eventuella nackdelar och att ABS i de lägena gör nytta för i princip alla hojåkare oavsett hur många bandagar eller års efarenhet man har.

Medhålles fullständigt,nästan alla har hjälp av systemet då.

Att folk skulle testa gränserna mer och fortare om de har t ex TC eller ABS... på bana, kanske.. men på gata är jag tveksam..

Inte testa,köra fortare,dels pga. tryggheten i Att ha systemen och dels för att det är så bedrägligt lätt att odramatiskt öka påslaget eller bromsa senare.

Det är inte jag! Du kan ju inte påstå att folk inte försöker utnyttja maxprestanda (iaf effekt) på gata? Skulle tex alla vurpor på bulten försvinna om alla hade abs? Det är jag tveksam till...

Är övertygad att du har rätt här,"hopp hej di,hålla igen för det kan va lite grus? Fan,har ju ABS!"

Henrik

Last edited:
Därför säger jag "lär dig köra först"...
Det säger alla andra också. :)

...vi kan ju inte bygga fordon som man kan åka runt med i trafiken utan någon som helst utbildning...
Har du läst att körkortskravet skulle slopas för hojar med ABS?! :confused:

Jag tror inte att abs löser allt om man hänger i styret med spikraka armar eller...
Ingen har väl skrivit att förarens input inte spelar någon roll med ABS?

Ännu farligare är övertro på sin egen förmåga..

Jaha :va men ABS:en då????? En engelsk trafikforskare sa att om man tar bort ABS, Airbags Antispinn och istället monterade en stor kniv mitt i ratten så skulle folk köra försiktigare, och lite så tycker jag med och därför litar jag mer på mig själv än ABS på en 2-hjuling.

Kör bana om du inte litar på din förmåga.:tummenupp

Det säger alla andra också. :)

Inte alla,har sett och hört en del frågeställningar om ny hoj där ett krav är ABS för man inte är så bra på att bromsa,mao. "ingen idé att lära sig,köper hjälp istället"

Tycker jag är lite fel väg att gå.....

Köp ABS När du lärt dig att bromsa istället,då flerfaldigas chanserna att klara sig bra.

Henrik

Har du läst att körkortskravet skulle slopas för hojar med ABS?! :confused:
Ja, har du missat det? :tungan
Läs Peter1980s inlägg en bit upp, att dom flesta vill ha kortet så enkelt som möjligt, insikten om att kunskapen är tämligen viktig finns inte. Att då bygga fordon som alla klarar av, så att man går runt folks bristande förmåga att framföra fordon på ett säkert sätt, känns som fel väg att gå. Att ha ett körkort är ingen rättighet, det är ett privilegium :fakta Tom jag fick lära mig att pumpbromsa och släppa bromsen när jag skulle styra, det funkar rätt hyggligt det också...

Ingen har väl skrivit att förarens input inte spelar någon roll med ABS?
Nej, men jag är fullkomligt övertygad om att folk kommer att tro att elektroniken gör jobbet, har man abs kan man bromsa å svänga samtidigt, det har basunerats ut sen abs uppfanns! Den trenden finns ju hos bilisterna idag, eftersom bilen har stabilitetssystem så får dom dels inga varningar om att det kan vara halt (för 1dm snömodd har man väl i princip alltid bra fäste i?) och kör som vanligt, dels litar man på att bilen ska göra jobbet, få vet nog ens vad dom ska göra om det släpper.

Som sagt, jag tror att ABS är ett bra komplement till korrekt kör och bromsteknik.
För vid en panikbromsning smäller man på allt som finns utan att tänka...

Sen är det nog enklare att köra med ABS om man vill köra på vintern :)

Det allra bästa vore kanske att förbjuda alla hjälpsystem och låta naturen sortera ut dåliga och oansvariga förare... Eller?

Krav på permanent ABS på motorcyklar? Darwin vrider sig i graven :huvet

Det är intressant att de flesta som tycker att det ska vara krav på ABS, som inte är urkopplingsbar, på alla nya cyklar, argumenterar för säkerhetsaspekter; "ingen bromsar bättre utan ABS", olyckstal, panikbromsningar och annat.
Hojen är väl för fan inget nyttofordon? Om jag vill köra en hoj utan ABS, så vill jag kunna välja det själv. Varför ska jag tvingas ha ABS för att det blir mindre riskabelt? Får jag inte välja mina egna risker? Jag kör inte hoj för att det är tryggt och riskfritt, utan för att det är roligt och om du vill ha ABS så köp en hoj med ABS! Varför måste jag tvingas till det? Oavsett hur bra, säkra, utvecklade och anpassade ABS-systemen blir, så vill jag kunna välja själv. Jag har inga illusioner om att jag bromsar bättre själv, det vet jag att jag inte gör, jag skulle gärna ha ABS på min hoj om den gick att koppla ur.
Tänk på detta: Vad jag vet så finns det inga krav på att biltillverkarna måste bygga bilar med ABS och om det finns så är det relativt nya krav. Det började med att biltillverkarna erbjöd ABS som tillval på sina toppmodeller, se'n har tekniken förfinats, utvecklats och blivit billigare. Efterhand fick fler och fler modeller ABS och nu är det en de facto standard på nya bilar. Biltillverkarna utvecklade sina system på frivillig basis i konkurrens om kunderna och så borde det bli med hojar också. Om ABS bör finnas på alla nya hojar, så blir det så av sig själv efter 10-15 år.
Argumenten för påtvingad ABS är sunda, men allt i livet är inte logiskt.

Varför ska jag tvingas ha ABS för att det blir mindre riskabelt? Får jag inte välja mina egna risker?
Du ligger både samhället och försäkringskollektivet till last när du skadas allvarligt och behöver både intensivvård och långvarig rehabilitering. Det besvarar nog din fråga. :)

Du ligger både samhället och försäkringskollektivet till last när du skadas allvarligt och behöver både intensivvård och långvarig rehabilitering. Det besvarar nog din fråga. :)

Med tanke på din profilbild så kanske du inte är rätt person till att leka redigpelle?

Skall bli roligt att ta del av den konsekvensutreding som behövs för dom att ta det beslutet, tillsammans med underlaget för olyckor direkt orsakade av omkullbromsningar.

Jag har haft hojar med abs fram, men dom var då rätt gamla förstås:yoparty

Kan man special beställa sin hoj utan bromsar?

Sen åker man till ISR i tumba och ber honom sätta dit riktiga grejor!

För helvete hur kan EU-idioterna hitta på något så dumt som att dom ska lagstifta dig det är ABS-skräpet på alla cyklar?

OK, om man väljer det som tillval på sin touring cykel, då är det ändå upp till ägaren som sagt...

:mad:

Visst, men det är ju hela tanken med att ha ett försäkringskollektiv! Dessutom är ju försäkringsbolagen bra på att ta betalt och allt utgår ifrån statistiska risker. Jag betalar 3900 för halvförsäkring/helår, har haft tre större hojar och några mindre sedan jag var 11 bast. Totalt har jag vurpat två gånger och första gången var med nyfådda crossen när jag var 11 och andra gången med RD125an när jag var 14-15. En av hojarna hade jag abs på (CBF 600SA -06) och visst var det trevligt att bara kunna nypa, men nå'n hejare på att bromsa effektivt och med känsla blev jag inte.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra