Det är intressant att de flesta som tycker att det ska vara krav på ABS, som inte är urkopplingsbar, på alla nya cyklar, argumenterar för säkerhetsaspekter; "ingen bromsar bättre utan ABS", olyckstal, panikbromsningar och annat.
Hojen är väl för fan inget nyttofordon? Om jag vill köra en hoj utan ABS, så vill jag kunna välja det själv. Varför ska jag tvingas ha ABS för att det blir mindre riskabelt? Får jag inte välja mina egna risker? Jag kör inte hoj för att det är tryggt och riskfritt, utan för att det är roligt och om du vill ha ABS så köp en hoj med ABS! Varför måste jag tvingas till det? Oavsett hur bra, säkra, utvecklade och anpassade ABS-systemen blir, så vill jag kunna välja själv. Jag har inga illusioner om att jag bromsar bättre själv, det vet jag att jag inte gör, jag skulle gärna ha ABS på min hoj om den gick att koppla ur.
Tänk på detta: Vad jag vet så finns det inga krav på att biltillverkarna måste bygga bilar med ABS och om det finns så är det relativt nya krav. Det började med att biltillverkarna erbjöd ABS som tillval på sina toppmodeller, se'n har tekniken förfinats, utvecklats och blivit billigare. Efterhand fick fler och fler modeller ABS och nu är det en de facto standard på nya bilar. Biltillverkarna utvecklade sina system på frivillig basis i konkurrens om kunderna och så borde det bli med hojar också. Om ABS bör finnas på alla nya hojar, så blir det så av sig själv efter 10-15 år.
Argumenten för påtvingad ABS är sunda, men allt i livet är inte logiskt.