VBK
Mas.
ABS på grus![]()
![]()
[YOUTUBE-ID]OrD65i3FUcU[/YOUTUBE-ID]
Haha ja den skulle man inte velat sitta på

Men det är nog inte den problematiken en lagstiftning i Svedala prioriterar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ABS på grus![]()
![]()
[YOUTUBE-ID]OrD65i3FUcU[/YOUTUBE-ID]
I slutändan så drabbar det ju oss, kan producenterna sälja abs på alla fordon med samma vinstmarginal som på resten av fordonen och med samma volymer så jublar dom ju! Men det är ju bara deras utopi.Ok, om nu abs är bättre, är det endå rätt att tvinga producenterna att ha det?
Här är en annan grej som säkert har sina fördelar, ibland, men jag är skeptisk: http://www.dn.se/motor/autobromsen-kan-radda-65-liv-per-ar-1.1194456
Dels det, dels börjar folk lita alldeles för mycket på att bilen gör allt jobb istället. Olyckorna har ju inte direkt försvunnit när fler och fler bilar får antisladdsystem, folk kör helt enkelt lika fort/fortare så den extra säkerheten som systemen medför försvinner. Istället blir det högre hastighet när systemet inte heller mäktar med situationen längre.Tror säkert det kan rädda liv om man får det att fungera. En del tester med journalister har ju inte slutat så bra än så länge. Det får inte bli så att man litar blint på systemen. De är trots allt ett hjälpmedel i slutändan. Kan tänka mig en rad situationer där systemet är mindre bra. Kanske inte så vanligt att man råkar ut för ett bilrån, men jag vill inte riskera att bilen bromsar automatiskt i en hotfull situation om någon kastar något framför bilen som är tillräckligt för att systemet ska reagera eller rent av hoppa fram med flit om man nu kan ha sådan tillit att bilen bromsar automatiskt vid varje tillfälle. Skulle t ex inte vilja köra genom vissa områden i Sydafrika med en modern bil där systemet inte är urkopplingsbart.
Trist.
Oavsett ifall ABS är bra eller inte så är all denna babysitting ganska irriterande.
Påminner lite om helfordonsgodkännandet som gjort det omöjligt att turbofiera en -00 och nyare eller att köpa en ersättningsram på skroten från "fel" årsmodell även om modellerna är identiska.
---klipp---
Och vad är det som säger att tillverkarens ingenjörer gör ett bättre jobb än t.ex Schneberger i sitt garage? Ska det inte vara lika för alla?
Nja, det var en 250-kilos-hoj med gatdäck. Och nedför en så brant sandås får man väl säga att föraren gjorde ett riktigt bra jobb.ABS på grus![]()
![]()
![]()
Är säker på att ABS kommer att funka utmärkt på grus när tillverkarna har utvecklat sina system för just detta underlag. Jag menar, brukar inte all teknik utvecklas och anpassas för nya ändamål?! Eller hur tänker ni som är så anti?![]()
Jag skulle säga att på sporthojar skulle det va permanent. Ja väg hoj också men inte grus hojar![]()
Dels det, dels börjar folk lita alldeles för mycket på att bilen gör allt jobb istället. Olyckorna har ju inte direkt försvunnit när fler och fler bilar får antisladdsystem, folk kör helt enkelt lika fort/fortare så den extra säkerheten som systemen medför försvinner. Istället blir det högre hastighet när systemet inte heller mäktar med situationen längre.
Nja, det var en 250-kilos-hoj med gatdäck. Och nedför en så brant sandås får man väl säga att föraren gjorde ett riktigt bra jobb.
Är säker på att ABS kommer att funka utmärkt på grus när tillverkarna har utvecklat sina system för just detta underlag. Jag menar, brukar inte all teknik utvecklas och anpassas för nya ändamål?! Eller hur tänker ni som är så anti?![]()
Den där artikeln kan sammanfattas med: Ta bort all kontroll av fordonet från föraren, så uppnår vi nollvision. Utvecklingen verkar gå mot just detta...Här är en annan grej som säkert har sina fördelar, ibland, men jag är skeptisk: http://www.dn.se/motor/autobromsen-kan-radda-65-liv-per-ar-1.1194456
Han trafikforskningschefen tycker ju att det ska bli standard på alla bilar asap, med 20-30kkr i påslag!Det går säkert att bygga system och fordon så att trafikdöden blir 0, förutom dom som dör av tristess, men då kanske en lågbudgetbil kostar 3 mille och hela vägnätet måste byggas om för fantasisummor. Samt att fotgängare, cyklister, vilda djur, motorcyklar, vinterkörning, körning i regn mm förbjuds.
Jag litar inte på det där för fem öre, nej! Det krävs inte mycket för att ABS'en ska få hicka i snömodd tex när det kommer in skit så systemet blir förvirrat. Kan iofs bero på att jag kör med bredställ genom vissa korsningar, men ändåNej, olyckorna har inte försvunnit men det är väl fortfarande en minoritet av bilarna som har anti-sladd t.ex? Är lite skeptisk till att att folk skulle lita så mycket på bilens säkerhetssystem. Jag litar inte blint på dem, du gör det antagligen inte. Vad får dig att tro att andra gör det?
Vet inte hur statistiken ser ut längre bakåt i tiden men åtminstone dödsolyckorna har minskat med nästan 400 sedan 1990.
Bra att låsa bakdäcket? Jag har kört en hel del grus med olika slags hojar och att låsa bakhjulet brukar vara resultatet av ett misstag. Säkert bra (fast jag vet inte för vad) om man är semiproffs i cross eller enduro, men för oss andra är det ju bara för att kunna sladda som när man var liten grabb. Min erfarenhet.På grus kan det vara bra att låsa bakdäcket, det går aldrig med ABS, så hur tänkte du nu???½!½½???!![]()
![]()
Framför däcket? Hur kan det bildas en ”ås” framför däcket när man bromsar?När man bromsar en icke-ABS-hoj på grus bildas en liten grusås framför däcket som på så vis hjälper till att bromsa cykeln. Med ABS blir det ingen sån "ås" vilket resulterar i att man bara gliiiider.
Övertro på teknik är farligt.
Bra att låsa bakdäcket? Jag har kört en hel del grus med olika slags hojar och att låsa bakhjulet brukar vara resultatet av ett misstag. Säkert bra (fast jag vet inte för vad) om man är semiproffs i cross eller enduro, men för oss andra är det ju bara för att kunna sladda som när man var liten grabb. Min erfarenhet.
Framför däcket? Hur kan det bildas en ”ås”*framför däcket när man bromsar?
Finns det någonstans där jag kan läsa om hur denna ”grusås” ”hjälper till att bromsa cykeln”? Ursäkta, men jag tycket det låter som mumbo jumbo.![]()
Eller så anställer honda/yamaha etc. en bra ingenjör som programmerar en abs funktion som tar hänsyn till om greppet är väldigt dåligt som på grus.
Eller att man manuellt kan väja mellan asfalt/grus/regn. Precis som man kan välja olika effektkurvor på de nya insprutnings hojarna, för att de ska vara mer lättkörda i vått väglag t.ex.
Det finns många som har kört i decennier utan att veta hur man bromsar, motstyr osv också...Svårt att se att du kört "en hel del"..
Du bromsar ner däcket under grusytan, då blir det en "ås" framför däcket.
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|