Kan bli krav på permanent ABS på motorcyklar i framtiden

Ok, om nu abs är bättre, är det endå rätt att tvinga producenterna att ha det?
I slutändan så drabbar det ju oss, kan producenterna sälja abs på alla fordon med samma vinstmarginal som på resten av fordonen och med samma volymer så jublar dom ju! Men det är ju bara deras utopi.

Här är en annan grej som säkert har sina fördelar, ibland, men jag är skeptisk: http://www.dn.se/motor/autobromsen-kan-radda-65-liv-per-ar-1.1194456
Han trafikforskningschefen tycker ju att det ska bli standard på alla bilar asap, med 20-30kkr i påslag! :näsblod Det går säkert att bygga system och fordon så att trafikdöden blir 0, förutom dom som dör av tristess, men då kanske en lågbudgetbil kostar 3 mille och hela vägnätet måste byggas om för fantasisummor. Samt att fotgängare, cyklister, vilda djur, motorcyklar, vinterkörning, körning i regn mm förbjuds.
 
Här är en annan grej som säkert har sina fördelar, ibland, men jag är skeptisk: http://www.dn.se/motor/autobromsen-kan-radda-65-liv-per-ar-1.1194456

Tror säkert det kan rädda liv om man får det att fungera. En del tester med journalister har ju inte slutat så bra än så länge. Det får inte bli så att man litar blint på systemen. De är trots allt ett hjälpmedel i slutändan. Kan tänka mig en rad situationer där systemet är mindre bra. Kanske inte så vanligt att man råkar ut för ett bilrån, men jag vill inte riskera att bilen bromsar automatiskt i en hotfull situation om någon kastar något framför bilen som är tillräckligt för att systemet ska reagera eller rent av hoppa fram med flit om man nu kan ha sådan tillit att bilen bromsar automatiskt vid varje tillfälle. Skulle t ex inte vilja köra genom vissa områden i Sydafrika med en modern bil där systemet inte är urkopplingsbart.
 
Tror säkert det kan rädda liv om man får det att fungera. En del tester med journalister har ju inte slutat så bra än så länge. Det får inte bli så att man litar blint på systemen. De är trots allt ett hjälpmedel i slutändan. Kan tänka mig en rad situationer där systemet är mindre bra. Kanske inte så vanligt att man råkar ut för ett bilrån, men jag vill inte riskera att bilen bromsar automatiskt i en hotfull situation om någon kastar något framför bilen som är tillräckligt för att systemet ska reagera eller rent av hoppa fram med flit om man nu kan ha sådan tillit att bilen bromsar automatiskt vid varje tillfälle. Skulle t ex inte vilja köra genom vissa områden i Sydafrika med en modern bil där systemet inte är urkopplingsbart.
Dels det, dels börjar folk lita alldeles för mycket på att bilen gör allt jobb istället. Olyckorna har ju inte direkt försvunnit när fler och fler bilar får antisladdsystem, folk kör helt enkelt lika fort/fortare så den extra säkerheten som systemen medför försvinner. Istället blir det högre hastighet när systemet inte heller mäktar med situationen längre.
 
Trist.
Oavsett ifall ABS är bra eller inte så är all denna babysitting ganska irriterande.
Påminner lite om helfordonsgodkännandet som gjort det omöjligt att turbofiera en -00 och nyare eller att köpa en ersättningsram på skroten från "fel" årsmodell även om modellerna är identiska.

---klipp---

Och vad är det som säger att tillverkarens ingenjörer gör ett bättre jobb än t.ex Schneberger i sitt garage? Ska det inte vara lika för alla?

Just den biten kan eventuellt bli lite bättre än nuläget i det eu-kommissionens förslag innebär att enskilda exemplar eller små serier (upp till 100) ska kunna undantas från reglerna, just för att kunna tillåta ombyggnation för hemmabyggare. Hur det blir i praktiken återstår att se, speciellt för oss svenska som trots allt har ganska generösa regler för ombyggnad i nuläget
 
Nja, det var en 250-kilos-hoj med gatdäck. Och nedför en så brant sandås får man väl säga att föraren gjorde ett riktigt bra jobb.

Är säker på att ABS kommer att funka utmärkt på grus när tillverkarna har utvecklat sina system för just detta underlag. Jag menar, brukar inte all teknik utvecklas och anpassas för nya ändamål?! Eller hur tänker ni som är så anti? :confused:
 
Är säker på att ABS kommer att funka utmärkt på grus när tillverkarna har utvecklat sina system för just detta underlag. Jag menar, brukar inte all teknik utvecklas och anpassas för nya ändamål?! Eller hur tänker ni som är så anti? :confused:

På grus kan det vara bra att låsa bakdäcket, det går aldrig med ABS, så hur tänkte du nu???½!½½???! :krama :mad:
 
Jag skulle säga att på sporthojar skulle det va permanent. Ja väg hoj också men inte grus hojar :va
 
Jag skulle säga att på sporthojar skulle det va permanent. Ja väg hoj också men inte grus hojar :va

Jag kör en hel del grus med min sporthoj, jag vill inte ha det :tungan

Men iof kommer det ta 30år innan jag börjar köra 2012or etc :D
 
Dels det, dels börjar folk lita alldeles för mycket på att bilen gör allt jobb istället. Olyckorna har ju inte direkt försvunnit när fler och fler bilar får antisladdsystem, folk kör helt enkelt lika fort/fortare så den extra säkerheten som systemen medför försvinner. Istället blir det högre hastighet när systemet inte heller mäktar med situationen längre.

Nej, olyckorna har inte försvunnit men det är väl fortfarande en minoritet av bilarna som har anti-sladd t.ex? Är lite skeptisk till att att folk skulle lita så mycket på bilens säkerhetssystem. Jag litar inte blint på dem, du gör det antagligen inte. Vad får dig att tro att andra gör det?

Vet inte hur statistiken ser ut längre bakåt i tiden men åtminstone dödsolyckorna har minskat med nästan 400 sedan 1990.

OnT: Hur funkar bil-ABS på grus? Skulle man få samma effekt nedför en så brant backe som i klippet som Starstriker länkar till?
 
Nja, det var en 250-kilos-hoj med gatdäck. Och nedför en så brant sandås får man väl säga att föraren gjorde ett riktigt bra jobb.

Är säker på att ABS kommer att funka utmärkt på grus när tillverkarna har utvecklat sina system för just detta underlag. Jag menar, brukar inte all teknik utvecklas och anpassas för nya ändamål?! Eller hur tänker ni som är så anti? :confused:

När man bromsar en icke-ABS-hoj på grus bildas en liten grusås framför däcket som på så vis hjälper till att bromsa cykeln. Med ABS blir det ingen sån "ås" vilket resulterar i att man bara gliiiider.
 
ABS på 2-hjulingar, helt onödigt. Bromsar du för hårt i nerlägg motverkar då ABS:en sidokraft då? Nej det gör den inte och då kommer ju folk som tror att ABS är guld att stå på öronen i allafall.

ABS kom ju till på bilar för att man skall kunna svänga undan under full broms och det kan enligt mig omöligt funka på en motorcykel. Ungefär lika korkat som att fräsa spår i mitten på vägen och tro att vi inte skall köra om, alltså en produkt av byråkrater på gamla Vägverket (vad fan det heter nu).

Och dessutom kan det ibland vara bra att t,ex kunna låsa bakhjul för att kunna ställa upp hojen (ställa upp=sladda).

Övertro på teknik är farligt.
 
Last edited:
Här är en annan grej som säkert har sina fördelar, ibland, men jag är skeptisk: http://www.dn.se/motor/autobromsen-kan-radda-65-liv-per-ar-1.1194456
Han trafikforskningschefen tycker ju att det ska bli standard på alla bilar asap, med 20-30kkr i påslag! :näsblod Det går säkert att bygga system och fordon så att trafikdöden blir 0, förutom dom som dör av tristess, men då kanske en lågbudgetbil kostar 3 mille och hela vägnätet måste byggas om för fantasisummor. Samt att fotgängare, cyklister, vilda djur, motorcyklar, vinterkörning, körning i regn mm förbjuds.
Den där artikeln kan sammanfattas med: Ta bort all kontroll av fordonet från föraren, så uppnår vi nollvision. Utvecklingen verkar gå mot just detta...
 
Nej, olyckorna har inte försvunnit men det är väl fortfarande en minoritet av bilarna som har anti-sladd t.ex? Är lite skeptisk till att att folk skulle lita så mycket på bilens säkerhetssystem. Jag litar inte blint på dem, du gör det antagligen inte. Vad får dig att tro att andra gör det?

Vet inte hur statistiken ser ut längre bakåt i tiden men åtminstone dödsolyckorna har minskat med nästan 400 sedan 1990.
Jag litar inte på det där för fem öre, nej! Det krävs inte mycket för att ABS'en ska få hicka i snömodd tex när det kommer in skit så systemet blir förvirrat. Kan iofs bero på att jag kör med bredställ genom vissa korsningar, men ändå :hihi Men med tanke på lobbyismen från både tillverkarna och vissa motorskribenter så är jag fullkomligt övertygad om att den stora massan litar fullt ut på säkerhetssystemen. Framförallt tror många att bilar som inte har dom är totalt livsfarliga. Eller alla som köper fyrkrafsbilar för att dom är säkrare på vintern, ja, möjligen i kraftiga uppförsbackar, annars så sitter det ju i föraren, eller hjälpsystemen som kan flytta runt drivkraften. Va de inte Robert Colin som skrev att fyrkrafsbilar var bättre vinterbilar pga kortare bromssträcka tom? :va

Nej, antisladd finns inte hos majoriteten av alla bilar, men jag ser ofta bilar med just sånt som står på tvärn nånstans. När man pratar med folk som har såna bilar så säger dom dessutom att systemen gör bilen mycket stabilare, så att man kan hålla samma tempo som på sommaren. Så länge folk inte använder dom nya säkerhetsfinesserna för att höja marginalerna så är dom ju meningslösa. Stannar bilen framför för fort så är det ju sak samma om det kändes stabilt i halkan när man ändå inte kan bromsa, för inget antisladd/stabilitets-system i världen kan korta bromssträckan vid halka.

Ja, antalet dödade i trafiken minskar, men beror det verkligen på färre olyckor? Beror inte det snarare på bilar med bättre passiv säkerhet, större och tyngre bilar, bättre airbag-system mm och bättre/snabbare sjukvård?
 
Man kan ju konstatera att anti-sladd system, fyrhjulsdrift och ABS vaggar in sina förare i en falsk trygghet. Så länge allt fungerar och man håller sig inom fysikens gränser är allt frid och fröjd.

Med anti-spinn och anti-sladd inkopplat kan man köra en slalombana med dubbfria vinterdäck med full gas runt en slalombana med en framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven bil utan att röra bromsen. Viktfördelningen saknar också betydelse. Spelar alltså ingen roll om motorn sitter bak, fram eller i mitten. Koppla ur alla systemen och testa köra bilarna runt slalombanan igen och se hur det går och inse hur stor tilltro till systemen folk faktiskt har. Jag är rätt övertygad om att folk kör fortare än vad man borde och att säkerhetsmarginalerna minskat istället för ökat tack vare hjälpsystemen.

För ett par år sedan körde jag min farfars gamla Honda Civic från -86 med gamla vinterdäck som säkert sett sina bästa år. Slogs över hur bra kontroll man hade i snömodden och hur bra bilen faktiskt bromsade trots avsaknad av ABS etc. Antagligen vikten som gjorde att bilen upplevdes på det viset i kombination med de smala vinterdäcken. På de flesta moderna bilar idag är det lågprofil som gäller även på vinterdäcken. Minst 205 profil ska det vara. Huvudsaken är att alu-fälgarna ser snygga ut och att bilens sportiga utseende behålls intakt...
 
På grus kan det vara bra att låsa bakdäcket, det går aldrig med ABS, så hur tänkte du nu???½!½½???! :krama :mad:
Bra att låsa bakdäcket? Jag har kört en hel del grus med olika slags hojar och att låsa bakhjulet brukar vara resultatet av ett misstag. Säkert bra (fast jag vet inte för vad) om man är semiproffs i cross eller enduro, men för oss andra är det ju bara för att kunna sladda som när man var liten grabb. Min erfarenhet. :)

När man bromsar en icke-ABS-hoj på grus bildas en liten grusås framför däcket som på så vis hjälper till att bromsa cykeln. Med ABS blir det ingen sån "ås" vilket resulterar i att man bara gliiiider.
Framför däcket? Hur kan det bildas en ”ås” framför däcket när man bromsar?

Finns det någonstans där jag kan läsa om hur denna ”grusås” ”hjälper till att bromsa cykeln”? Ursäkta, men jag tycket det låter som mumbo jumbo. ;)
 
Last edited:
Bra att låsa bakdäcket? Jag har kört en hel del grus med olika slags hojar och att låsa bakhjulet brukar vara resultatet av ett misstag. Säkert bra (fast jag vet inte för vad) om man är semiproffs i cross eller enduro, men för oss andra är det ju bara för att kunna sladda som när man var liten grabb. Min erfarenhet. :)

Framför däcket? Hur kan det bildas en ”ås”*framför däcket när man bromsar?

Finns det någonstans där jag kan läsa om hur denna ”grusås” ”hjälper till att bromsa cykeln”? Ursäkta, men jag tycket det låter som mumbo jumbo. ;)

Svårt att se att du kört "en hel del"..

Du bromsar ner däcket under grusytan, då blir det en "ås" framför däcket.
 
Eller så anställer honda/yamaha etc. en bra ingenjör som programmerar en abs funktion som tar hänsyn till om greppet är väldigt dåligt som på grus.

Eller att man manuellt kan väja mellan asfalt/grus/regn. Precis som man kan välja olika effektkurvor på de nya insprutnings hojarna, för att de ska vara mer lättkörda i vått väglag t.ex.

What he said! :tummenupp
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top