Kan bli krav på permanent ABS på motorcyklar i framtiden

Svårt att se att du kört "en hel del"..

Du bromsar ner däcket under grusytan, då blir det en "ås" framför däcket.
Ok...

Och det är så bromsning på grus går till? Låsa hjulet. Det låter som att förklara för en bilist på väg till Ikea hur drifting kan vara ett effektivt sätt att ta sig ditt snabbare och effektivare. Kom igen! :D

Ok...

Och det är så bromsning på grus går till? Låsa hjulet. Det låter som att förklara för en bilist på väg till Ikea hur drifting kan vara ett effektivt sätt att ta sig ditt snabbare och effektivare. Kom igen! :D

Han har faktsikt rätt. Och så brukar man styra med att låsa bakhjulet ibland.

...så brukar man styra...ibland.
”Man” och ”ibland”. Säkert är det så. Men hur relevant är det? Det är ju precis som att kritisera ABS på sporthojar för att de gör att en minoritet inte kan sladda in kurvorna. Det har ju ingen relevans för säkerheten eller majoriteten av alla förare. Ju. :)

”Man” och ”ibland”. Säkert är det så. Men hur relevant är det? Det är ju precis som att kritisera ABS på sporthojar för att de gör att en minoritet inte kan sladda in kurvorna. Det har ju ingen relevans för säkerheten eller majoriteten av alla förare. Ju. :)

Sant. Tänkte inte på att vissa sporthojar FAKTISKT sladdar in i kurvan. Men kan det inte vara säkert att ha ABS fram och ON/OFF knapp till bak?

Fast alla hojar borde faktiskt ha ABS dock ON/OFF

Har haft ABS på mina två senaste hojar och kan bara säga att det är guld värt att ha. På min K1300s har jag både ABS och traction control men att jag skulle börja köra som en idiot eftersom jag har de två hjälpmedlen är naturligtvis bara båg och dumt att tro. ABS har dock hjälpt mig en gång på Essingeleden när en bilist bytte fil utan att blinka och utan att kolla i döda vinkeln. Jag stod max på frambromsen och hade jag gjort det på min första hoj (xj600 utan abs) så hade jag kört åt helvete. Nu gick det fint och jag klarade mig utan problem tack vare F800ans abs. Jag tackade gud för att jag hade ABS när jag stannade och bytte kallingar. Jag har över 10 års hojåkande med runt 2 till 3000 mil per år och räknar mig som rätt så erfaren, men det hade ändå inte räckt till i den här situationen om jag inte haft ABS.

Om någon verkligen tror att han/hon kan bromsa bättre med sin sporthoj utan abs kontra min touringgubbsläde på 250 kg så är det bara att hojta till så kan vi testa och jämföra. Gärna på blött underlag så får ni se vilken skillnad det är. Jag är djäkligt förvånad själv hur kraftiga bromsar det är på nyare hojar med abs. Och det intressanta är att jag bara behöver klubba fullt på bromsen och inte tänka så mycket mer vilket är det som händer i 98% av alla paniksituationer när nåt oväntat händer i trafiken. Jag använder aldrig ABSen i vanlig trafik och där har jag noll nytta utav det men i den paniksituationen där jag behövde den så var det grym hjälp och jag kommer aldrig att skaffa en hoj utan abs.

ABS har dock hjälpt mig en gång på Essingeleden när en bilist bytte fil utan att blinka och utan att kolla i döda vinkeln. Jag stod max på frambromsen och hade jag gjort det på min första hoj (xj600 utan abs) så hade jag kört åt helvete. Nu gick det fint och jag klarade mig utan problem tack vare F800ans abs.

Jag har varit med om en nästan identisk situation utan ABS, och ja, jag bromsade omkull mig. Bromsade utav bara helvete, försökte väja och drog omkull. Problemet är inte att jag inte "kan" bromsa, problemet är att i de där paniksituationerna så går det så sjukt fort så man hinner varken tänka eller reflektera över vad man ska göra, man bara "gör". Med ABS hade jag troligtvis inte ramlat..

Sen är det lite synd att i alla såna här trådar så försvinner poängen ganska fort då någon förklarar att de minsann kör bättre utan dessa system och drar upp jämförelser med hur det vid t ex gruskörning är normalt att köra med låsta hjul, och sen tar den diskussionen över hela tråden trots att det är ett fåtal som kör så samt att det knappast är vid gruskörning de flesta olyckorna/dödsolyckorna inträffar.

Jag skulle vilja påstå att 99,5% av alla gatåkare skulle ha nytta av låsningsfria bromsar vid en paniksituation, oavsett hur hög "förmåga" man anser sig ha.

Min nästa hoj kommer absolut att ha ABS. Inte för att jag behöver det vid min normala körning, men för att jag tror att det kommer att hjälpa mig den där dagen det oväntade händer..

Jag har tävlat en säsong med ABS (BMW S1000RR) och kan jag sätta personbästa på alla banor har jag svårt att se att det skulle begränsa körning i trafiken. Med tanke på hur mycket olyckor det ändå är tror jag att ABS är bra för alla som kör gata.

För min del får de gärna införa lag om ABS eftersom det skulle bespara samhället en massa kostnader utan att begränsa hojåkarnas upplevelse.
(På lekfordon som motarder och enduros vete fan om det gör någon nytta)

Sen är det lite synd att i alla såna här trådar så försvinner poängen ganska fort då någon förklarar att de minsann kör bättre utan dessa system och drar upp jämförelser med hur det vid t ex gruskörning är normalt att köra med låsta hjul, och sen tar den diskussionen över hela tråden trots att det är ett fåtal som kör så samt att det knappast är vid gruskörning de flesta olyckorna/dödsolyckorna inträffar.

Det tråkiga är väl att somliga glömmer bort att tråden handlar hurvida man ska kunna stänga av ABS eller inte?

Jag har tävlat en säsong med ABS (BMW S1000RR) och kan jag sätta personbästa på alla banor har jag svårt att se att det skulle begränsa körning i trafiken. Med tanke på hur mycket olyckor det ändå är tror jag att ABS är bra för alla som kör gata.

För min del får de gärna införa lag om ABS eftersom det skulle bespara samhället en massa kostnader utan att begränsa hojåkarnas upplevelse.
(På lekfordon som motarder och enduros vete fan om det gör någon nytta)
Hur ofta jobbar din ABS, och var gör den det, när du bromsar max rakt fram, eller i tex torparn?

Det tråkiga är väl att somliga glömmer bort att tråden handlar hurvida man ska kunna stänga av ABS eller inte?

Ok, jag lägger till att jag tycker inte att man ska kunna stänga av den om man har systemet.

Sen kanske man kan undanta t ex enduro från krav på att ha ABS ö ht, men generellt bör det finnas på alla hojar som är gatreggade då det är ett hjälpmedel och inte en begränsning för de allra flesta förarna.

Jag har varit med om en nästan identisk situation utan ABS, och ja, jag bromsade omkull mig. Bromsade utav bara helvete, försökte väja och drog omkull. Problemet är inte att jag inte "kan" bromsa, problemet är att i de där paniksituationerna så går det så sjukt fort så man hinner varken tänka eller reflektera över vad man ska göra, man bara "gör". Med ABS hade jag troligtvis inte ramlat..

Öka marginalerna är dagens goda råd :)

Ok, jag lägger till att jag tycker inte att man ska kunna stänga av den om man har systemet.

Sen kanske man kan undanta t ex enduro från krav på att ha ABS ö ht, men generellt bör det finnas på alla hojar som är gatreggade då det är ett hjälpmedel och inte en begränsning för de allra flesta förarna.
Finnas på alla gatreggade hojar? :näsblod Så alla hojar måste byggas om med ABS? Dvs förstöra veteranhojar, och det är knappast enkelt på nyare hojar med helfordonsgodkännande. Alla snyter nog inte fram 10-30kkr för ett eftermarknadsabssystem heller... Må ingen beslutsfattare komma på den idén :gnissla

Finnas på alla gatreggade hojar? :näsblod Så alla hojar måste byggas om med ABS? Dvs förstöra veteranhojar, och det är knappast enkelt på nyare hojar med helfordonsgodkännande. Alla snyter nog inte fram 10-30kkr för ett eftermarknadsabssystem heller... Må ingen beslutsfattare komma på den idén :gnissla

Fatta vad jag menar istället..

Alla hojar som säljs för gatåkning i framtiden,, inte imorn, inte om 1 månad.. men inom en hyfsatt snar framtid.. hur många bilar säljs idag utan abs? då menar jag inte veteranbilar, beggade bilar, men hyfsat nya...

Återigen:

OM nu ABS är så olycksbesparande som man tror/vet så borde FÖRSÄKRINGSBOLAGENS PREMIER göra att cyklar med ABS säljs i större skala.

I så fall behövs ingen LAG som reglerar detta.

För hel"#¤e, snart vill ni väl ha licens för att köra gräsklippare också?
Eller körkort på sjön?

Skärpning!
Mer anarki vore bra, det främjar fritänkande.

Det är en jäkla skillnad på att Kunna köra och sen få hjälpmedel kontra att lära sig köra med hjälpmedel.

Det tar inte lika lång tid att bli snabb och för många så går det inget bra när man går över gränsen som blivit framflyttad rätt ordentligt och tidigt tack vare hjälpmedlen.

ABS och TC i all ära,att kunna köra och ha tekniken som en sista utpost är en aning bättre än att upptäcka att det finns en fysisk gräns för hur mycket grepp det finns även med elektroniken,eller att även fast jag kan bromsa fullt utan släpp så måste jag trots det göra det i tid.

Jag har sett bägge,ABS piloten som vågade bromsa fullt tack vare teknikhjälpen men Var man ska bromsa är ju inte helt lätt att avgöra,dock så blev det snabbt väldigt sent......TC förare som upptäcker att även fast elektroniken förhindrar hjulspinn så släpper däcket när man går över greppgränsen,den nåddes väldigt snabbt dock.

Tror nog att det skulle gått en anning bättre utan hjälpen för en del,de skulle skynda lite långsammare istället för att bromsa,lägg ner och gasa för tekniken sköter resten.

Alltså,tror hjälpmedlen gör att en del kan öka sitt tempo betydligt snabbare än de klarar av tack vare att det blir så odramatiskt att göra fel ända tills det går För fort,när det gör det har de inte erfarenheten att hantera det lika bra som om de hade långsamt ökat tempot och lärt sig var gränsen går på ett naturlig sätt.

Som det stod i instruktionsboken till en gammal bil jag hade.."...men inte ens vi kan motverka de fysiska lagarna så tänk på det när du kör" som avslutning när de förklarade hur hjulupphängningen gav optimalt grepp i kurvor.

Bara min tanke om det hela,gärna hjälpmedel men börja med att lära dig köra.

Henrik

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...