Kan bli krav på permanent ABS på motorcyklar i framtiden

Eller så anställer honda/yamaha etc. en bra ingenjör som programmerar en abs funktion som tar hänsyn till om greppet är väldigt dåligt som på grus.

Eller att man manuellt kan väja mellan asfalt/grus/regn. Precis som man kan välja olika effektkurvor på de nya insprutnings hojarna, för att de ska vara mer lättkörda i vått väglag t.ex.

Informera en oinvigd i alla nackdelar med ABS.

ABS ökar bromssträckan på hala underlag i strävan efter att ej låsa hjulen.

ABS omöjliggör framhjulskörning (stoppie) då det bygger just på låsning av framhjulet.

ABS gör att även om du enbart bromsar med frambromsen så skickas bromskraft till bakbromsen och viceversa, det påminner om en bils broms där en pedal styr alla fyra bromsar. Nackdel framförallt vid körning på hala underlag då det är en fördel att kunna välja själv vilken broms man ska ta samt hur mycket kraft det skall vara på båda.

ABS verkar ha en livslängd på cirkus 20 år för bilar, då denna teknik är krånglig att greja med själv samt dyr att fixa brukar dom kopplas bort på äldre bilar.

ABS omöjliggör framhjulskörning (stoppie) då det bygger just på låsning av framhjulet.

ABS gör att även om du enbart bromsar med frambromsen så skickas bromskraft till bakbromsen och viceversa, det påminner om en bils broms där en pedal styr alla fyra bromsar. Nackdel framförallt vid körning på hala underlag då det är en fördel att kunna välja själv vilken broms man ska ta samt hur mycket kraft det skall vara på båda.

ABS verkar ha en livslängd på cirkus 20 år för bilar, då denna teknik är krånglig att greja med själv samt dyr att fixa brukar dom kopplas bort på äldre bilar.
Jag vet inte hur du gör stoppies, men dom flesta brukar inte låsa framhjulet då... :rolleyes: S1000RR går det väl alldeles utmärkt att göra stoppies med?

ABS har inget med kombibromsar att göra.

Och den myten har vem lurat i dig? :va

Senast jag tog del av en undersökning i ämnet minskade ABS bromsträckan på samtliga underlag och för samtliga förartyper (touring, tävlingsförare, pendlaren, nybörjaren) förutom på ett underlag och med en förartyp...

Den enda gången i det testet som någon spöade ABS:en var när rejsputten bromsade på torr asfalt.

Vid alla övriga kombinationer var bromssträckan kortare med ABS.

(blöt asfalt, grus osv osv)..

[/I]
Ska se om jag kan hitta undersökningen igen. Den undersökningen har f.ö. ett par år på nacken så ABS lär ha blivit ännu bättre nu.

Edit:
Här är ett annat test från "United States Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration"
http://www.msf-usa.org/imsc/proceedings/a-green-comparisonofstoppingdistance.pdf

"The results indicate that ABS generally improved stopping distance performance under most test conditions"

Edit2:
Här är ett gammalt test från -99:
http://www.ibmwr.org/prodreview/abstests.html

Figure 2. Comparative Braking Distances by Motorcycle
(Average of Five Passes on Dry Pavement)
Expert rider, all distances from 60 mph

BMW (non-ABS model) 153 ft
Full ABS Control 162 ft
ABS disabled
155 ft

Honda (non-ABS model) 149 ft
Full ABS Control 156 ft
ABS disabled
150 ft

Yamaha (non-ABS model) 148 ft
Full ABS Control 152 ft
ABS disabled 148 ft

Figure 3. Dry Pavement Braking over Sewer Cover *
(All measurements recorded with Yamaha FJ1200) **

Racer non-ABS 158 ft
w/ ABS 163 ft
Full ABS Control 166 ft

Mileman non-ABS 181 ft
w/ ABS 172 ft
Full ABS Control 167 ft

Road Rider non-ABS 160 ft
w/ ABS 165 ft
Full ABS Control 162 ft

Tourer non-ABS 186 ft
w/ ABS 167 ft
Full ABS Control 166 ft

Mechanic non-ABS 199 ft
w/ ABS 171 ft
Full ABS Control 169 ft

Newguy non-ABS 180ft
w/ ABS 168 ft
Full ABS Control 166 ft

Figure 4. Wet Pavement Braking over Sewer Cover *

Racer non-ABS 298 ft
w/ ABS 211 ft
Full ABS Control 193 ft

Mileman non-ABS 326 ft
w/ ABS 240 ft
Full ABS Control 201 ft

Road Rider non-ABS 278 ft
w/ ABS 202 ft
Full ABS Control 197 ft

Tourer non-ABS 350+ ft
w/ ABS 236 ft
Full ABS Control 210 ft

Mechanic non-ABS 350+ ft
w/ ABS 252 ft
Full ABS Control 209 ft

Newguy non-ABS 350+ ft
w/ ABS 215 ft
Full ABS Control 210 ft

Last edited:
Kan man trimma motorn med ett chip, så ska man väl med ett chip kunna trimma Bromsarna också. Ge det ett par år så kan man bromsa både på grus och gräs med ABS.....

Mats

Jag fattar inte det här. Ni ska hela tiden ha det senaste när det gäller årsmodeller och hkr.
Men ABS är inget bra, hur många kör sporthoj på grus?
Inse att en hoj med ABS, bromsar bättre än
vad 99% av alla förare här klarar:mad:

Jag fattar inte det här. Ni ska hela tiden ha det senaste när det gäller årsmodeller och hkr.Men ABS är inget bra, hur många kör sporthoj på grus?Inse att en hoj med ABS, bromsar bättre än
vad 99% av alla förare här klarar:mad:

Har en snart 13årig hoj, med mycket mindre hkr än det senaste.

Kör några hundra mil grus per säsong iaf :gnissla

Vill ha valet helt enkelt..

Jag har iofs inte kört mc med ABS på grus själv, men sett en del filmer på nätet, där folk glömt koppla ur ABSen innan de kör grus, och i de fallen blir den faktiska bromsverkan väldigt dålig. Framförallt nedförsbackar verkar problematiska.

T.ex. jag som åker 125:a på grus har inte jag tillräckligt med kraft att styra ut den med spinnande bakdäck i kurvor. Därför styr jag med att jag låser bakhjulet och styr den så sätt när jag kommer för fort i en skarp kurva.

"In 1958 a Royal Enfield Super Meteor motorcycle was used by the Road Research Laboratory to test the Maxaret anti-lock brake.[4] The experiments demonstrated that anti-lock brakes could be of great value on motorcycles, where skidding is involved in a high proportion of accidents. Stopping distances were reduced in almost all the tests compared with locked wheel braking, but particularly on slippery surfaces, where the improvement could be as much as 30 percent. Enfield's technical director at the time, Tony Wilson-Jones, saw little future in the system, however, and it was not put into production by the company."

Undra vad som hänt om man börjat utveckla systemen redan på den tiden istället för att lägga ner? Var det kostnadshänseende, allmän vidskepelse likt den vi ser idag hos kunderna eller rent av andra ställningstaganden som gjorde att man gav upp försöken trots positiva tester. Möjligt att systemen var klumpiga på den tiden vad vet jag.

Bilindustrin införde ju inte ABS förrän på 90- talet. Jag trodde att Mercedes S klass var en av de första bilarna med ABS i slutet på 70- talet, men såg att det faktiskt var Chrysler och Nissan som var före.

Flygplansindustrin började utveckla ABS redan på 30 talet och att det infördes på 50 talet. Tekniken de använde på 50 talet används fortfarande på vissa flygplanstyper.

Frågar mig nästan om det inte är så att vi motorcyklister är lite misstänksam mot ny teknologi som kan rädda våra liv. Verkar vara en enda lång kamp att få folk att tänka på säkerheten. När ryggskydden först introducerades tror jag inte att folk var särskilt snabba att köpa dem. Hjälm var säkert också något som folk ifrågasatte i början likt HA och Bandidos medlemmarna som skaffar särskilda läkarintyg för att slippa det i somliga fall.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system

Trist.
Oavsett ifall ABS är bra eller inte så är all denna babysitting ganska irriterande.
Påminner lite om helfordonsgodkännandet som gjort det omöjligt att turbofiera en -00 och nyare eller att köpa en ersättningsram på skroten från "fel" årsmodell även om modellerna är identiska.

Om jag som konsument vill ha ett wobbelstaket med trumbromsar borde ingen annan än jag ha med det att göra.

Försäkringsbolagen gör ju redan ett utmärkt jobb att styra in oss i produktfållor via premierna. Lagar ska reglera buller, ljus och utsläpp. Inget annat IMHO

Och vad är det som säger att tillverkarens ingenjörer gör ett bättre jobb än t.ex Schneberger i sitt garage? Ska det inte vara lika för alla?

Och den myten har vem lurat i dig? :va

...

Edit:
Här är ett annat test från "United States Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration"
http://www.msf-usa.org/imsc/proceedings/a-green-comparisonofstoppingdistance.pdf

"The results indicate that ABS generally improved stopping distance performance under most test conditions"

Edit2:
Här är ett gammalt test från -99:
http://www.ibmwr.org/prodreview/abstests.html

Figure 2. Comparative Braking Distances by Motorcycle
(Average of Five Passes on Dry Pavement)
Expert rider, all distances from 60 mph

BMW (non-ABS model) 153 ft
Full ABS Control 162 ft
ABS disabled
155 ft

Honda (non-ABS model) 149 ft
Full ABS Control 156 ft
ABS disabled
150 ft

Yamaha (non-ABS model) 148 ft
Full ABS Control 152 ft
ABS disabled 148 ft

ABS fick pisk sofar ;)

För min far skulle ABS vara kanon, han har en förmåga att bromsa paniskt(?) även vid sväng, ovan vid starka sporthojsbromsar.

Själv vill jag inte betala extra för något jag inte känner att jag får valuta för, låser man framhjulet rakt fram så låser iaf jag upp bromsen på rutin, skulle jag av någon anledning panikbromsa i en kurva kanske det skulle vara bra, men finns det några som helst tester på hoj med ABS i kurva? :va

Förövrigt verkar ju alla testresultat skilja på några ft i resultat, kräver en jävulsk tur att just den ft räddar livet.

ABS på grus :rofl :rofl :rofl

[YOUTUBE-ID]OrD65i3FUcU[/YOUTUBE-ID]

Fan va läskigt! :gnissla

Last edited:
Tror inte BMW skulle släppa ut en motorcykel på marknaden om det vore så dåligt. Finns det inte olika inställningar av ABS systemet på BMW givet underlaget man kör på?

ABS funkar utmärkt i de flesta lägen, men brant nedför på grus med full packning och slicks är ingen höjdare. Handhavandefel skulle jag vilja kalla det :)

ABS fick pisk sofar ;)
Ja, av "Expert Rider" på "Dry Pavement"... Och då pratar vi ett par fot i skillnad...

Lägger man till lite väta blir det desto intressantare:

igure 4. Wet Pavement Braking over Sewer Cover *

Racer non-ABS 298 ft
w/ ABS 211 ft
Full ABS Control 193 ft

Experten har nästan 50% längre stoppsträcka utan ABS jämfört med.

Mileman non-ABS 326 ft
w/ ABS 240 ft
Full ABS Control 201 ft

"Mångmilaren" har mer än 60% längre stoppsträcka..

Road Rider non-ABS 278 ft
w/ ABS 202 ft
Full ABS Control 197 ft

...Återigen ca 50% längre stoppsträckautan ABS..

Tourer non-ABS 350+ ft
w/ ABS 236 ft
Full ABS Control 210 ft

"+" betyder att testbanan inte räckte till. Gissningsvis dubbla stoppsträckan..

Mechanic non-ABS 350+ ft
w/ ABS 252 ft
Full ABS Control 209 ft

Same same..

Newguy non-ABS 350+ ft
w/ ABS 215 ft
Full ABS Control 210 ft

Same..

Ja, av "Expert Rider" på "Dry Pavement"... Och då pratar vi ett par fot i skillnad...

Lägger man till lite väta blir det desto intressantare:

igure 4. Wet Pavement Braking over Sewer Cover *

Racer non-ABS 298 ft
w/ ABS 211 ft
Full ABS Control 193 ft
Ok, om nu abs är bättre, är det endå rätt att tvinga producenterna att ha det?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph