Kampsport - Officiell tråd

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Vilken stil utövar ni o vilken klubb tillhör ni??

Själv så är det Thaiboxning. klubb, Örebro MMA center

Tränar thaiboxning på Friends Gym, Kristianstad.

Ska kanske gå min första match den 12/12.
Nån som har lite tips på hur man ska förbereda sig?

Kondition, uthållighet, kondition, uthållighet, sen trænar du kondition och uthållighet lite till!

Løptræning i sprinthastighet, gærna backar.. Du kanske kan ragga med nån polare och hitta på nåt intervallprogram

Och sjælvfallet hård sparring

Kan hålla med om att K-1 har blivit lite tråkigare dom senaste åren, men tycker att det är bra mycket roligare med K-1 max. Det är enligt mig mycket högre tempo(eftersom det är lägre viktklasser) och roligare fighters, Andy Souwer är min favorit bland dom i K-1 max, han är kanske inte den bästa teknikern men vilket fighterjärta.

Medhåll, K-1 Max är oftast betydligt roligare att se på. Visst, finns många K1-fighters som är kul att se på, men är oftast bättre matcher rent tekniskt i K-1 Max.

Personliga favoriten är fortfarande Buakaw, även om hans sparkar inte är vad de var för några år sedan.

Vilken stil utövar ni o vilken klubb tillhör ni??

Tränade judo någon termin i Vara runt '87-'88.

Tränar sedan 2003 kick- och thaiboxning i Herrljunga, med fokus på kickboxning. Har kört tre pass i veckan varav två är teknikträning och ett pass är ett rent sparringpass. Så här tränade jag så länge jag bodde i Herrljunga och Falköping. Numer bor man i Ekedalen sedan 1 år tillbaks och har 14 mil tur och retur till Herrljunga, så jag har dragit ner med ett pass i veckan där, p g a allt resande och sedan ett halvår tillbaka kör jag ett pass kickboxning i Tidaholm i veckan på boxningsklubben där och ett pass kickboxning per vecka i Herrljunga, samt cirka 2 pass sparring i månaden i Herrljunga.

Ska försöka komplettera med mer enskild boxningsträning i Tidaholm för egen del också, då händerna är min svaga sida.

Finns inget att tänka på 1 matchen.
Träna så hårt du kan innnan. Men allt du gör under matchen speglar dina tekniker du KAN. Under match sker allt som sitter i ryggraden, inte övningarna du gör innan match för att va Tuff inför motståndaren när du värmer upp.

Men förberedelser innan match kan vara att äta och dricka mycket. Man glömmer lätt bort de. Sen även att alltid ha på dig kläder så du håller dig varm och behåller energi. Gå inte barfota. ta av strumpor innan du går upp i ring.

Konditionen spelar ingen större roll så länge du inte har tvärrkass kondis. Då du ändå kommer spänna dig så mycket att du flåsar innan domaren ens startat matchen.

Första matchen är "lite tips på hur man ska förbereda sig" :fakta

Som att svära i kyrkan i denna tråd kanske?....men min favorit kampsport är Grek/romersk brottning..:tummenupp

Kondition och uthållighet som någon tidigare i tråden tipsade om har du förhoppningsvis redan skaffat dig så här en månad innan match. Mitt tips är att inte träna thaiboxning alls de sista tre dagarna innan match. Det funkade för mig, man går upp i ringen hungrig som fan.

Har så tråkigt missat 3 tränings tillfällen nu pga av sprickor i foten när vågar man börja köra igen?
ibland känns det bra men sen trampar man till lite konstigt o det gör ont som F*N

Har så tråkigt missat 3 tränings tillfällen nu pga av sprickor i foten när vågar man börja köra igen?
ibland känns det bra men sen trampar man till lite konstigt o det gör ont som F*N

Gör inte uppehåll för då tappar du både rutiner och fysik.

Snacka med din tränare så han vet att du är skadad och måste byta ut många övningar. Och så gör du armhävningar när dom andra sparkar osv.

Ingen som såg UFC 105 då? Tycker att det var en bra gala. Bisping gjorde bra ifrån sig i matchen mot Kang. Den matchen var mest underhållande tycker jag.
Svenska Alexander Gustavsson fightades också.

Nu sänds nästa gala, UFC 106, live natten mellan lördag och söndag klockan 04.00 på TV4 Sport. Ska bli kul att se Ortiz komma tillbaka efter ett längre uppehåll och han möter en av mina favoriter, Forrest Griffin.

Last edited:
håller med, the maulers match var klockren haha^^
men couture vs vera var en riktig besvikelse, tråkigaste matchen på galan

Å fan. Eurosport visar varken fotboll eller hästhoppning nu. Fight Club med K-1 WorldMax som visas fram till 01.15.

varför heter det just 'kampsport'?

hur kan det vara 'sport' att sparka på nån som ligger ned tex?

Hur kan något heta sportbil eller frågesport? Eller varför klassas dart, bastubad, kärringkånk etc för sport. Finns säkert en förklaring till allt. Gällande kampsport...

"Kampsport är den mest vedertagna termen för sporter, idrotter eller utövningar som innehåller eller förbereder för någon form av närstrid. Fokus i träningen kan ligga på självförsvar, personlig utveckling, tävling eller ligga närmast på ett konstnärligt plan."

Själva tävlingsmomentet är det som gör det till sport, vilket är då inte helt okänt för just begreppet "sport"

För övrigt, nån som kan tipsa om en kanal som visar mycket kampsport, rent generellt? Funtar på att skaffa en ny box...

Hur kan något heta sportbil eller frågesport? Eller varför klassas dart, bastubad, kärringkånk etc för sport. Finns säkert en förklaring till allt. Gällande kampsport...

"Kampsport är den mest vedertagna termen för sporter, idrotter eller utövningar som innehåller eller förbereder för någon form av närstrid. Fokus i träningen kan ligga på självförsvar, personlig utveckling, tävling eller ligga närmast på ett konstnärligt plan."

Själva tävlingsmomentet är det som gör det till sport, vilket är då inte helt okänt för just begreppet "sport"

För övrigt, nån som kan tipsa om en kanal som visar mycket kampsport, rent generellt? Funtar på att skaffa en ny box...

Viasat sport? http://www.viasat.se/node/59
Vet inte hur mycke dom visar dock... Kanske kan kolla igenom tablåerna...

tv4 sport brukar visa mma varje dag

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...