Kampsport - Officiell tråd

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Du har en poäng men frågan är om. Boxning Hur många gånger kan man gå i backen och få 10sek på sig att återhämta sig hur många gånger per match kan man bli så pass groggy att man går i backen? Tror verkligen inte det kan vara speciellt bra.

Helt korrekt, men du missar att jag inte främst pratar om vad som är mest skadligt rent "fysiskt och medicinskt", utan vad som är förkastligt ur ett moraliskt och etiskt perspektiv.

I övrigt helt sant att boxningen i en del undersökningar anses som mer skadlig än många andra kampsporter, vilka i gemene mans ögon ändock ses som "råare". Att boxningen anses som mer skadlig, beror på att man i större utsträckning har fokuserat våld mot just huvudet.

Att jämföra en sport där reglerna godkänner sparkar mot liggande med gatukickers som kickar knockade svenssons på backen gillar jag inte då det är så långt ifrån samma sak.

Inte alls, läs om, läs rätt. Du missar min poäng helt och hållet.

Jag förmodar att du tränar MMA-stil och därmed låter det faktum att din "stil" får kritik, gör att du går i försvarsställning. Låt inte det förblinda, läs igen.

Du låter nästan som någon som vill förbjuda road racing för att det inspirerar vissa muppar att rejsa på gatan. Ungefär som att dom inte skulle rejsat på gatan oavsett om det fanns road racing eller inte,

Inte alls, tvärtom, jag saknar själv roadracingen mer än något annat sedan jag själv slutade köra R600.

Skulle snarare vilja säga, förbjud gatåkat och få alla till att köra bana istället.

Se där, där fick du lite bensin på brasan... :tungan

Last edited:
men vilka signaler sänder det till dagens ungdomar, när det i de "hetaste" kampsportstävlingarna tillåts slag, sparkar och knän på en motståndare som ligger ner

Vilka signaler skickar det när Rossi och grabbarna håller full mutter på banan?

Nej, jag har aldrig tränat MMA, och det lockar mig inte heller.

Har tränat ett halvdussin olika Karatestilar, Jiujutsu, Judo, boxning...
Fastnade för en klassisk karatestil som var inriktad på självförsvar istället för tävling.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, med tanke på exemplen du ställer mot varandra.

Jag tror vi får nöja oss med att enas om att vi har olika åsikter.

Brittisk kampsport är det bästa.

Kanske inte bara på skoj. Tror det är ett land där självförsvar kanske får tillämpas lite oftare än i sverige... Träffade en gång en jiujutsu-tränare därifrån och det var ganska tydligt i hans inställning att han hade praktisk erfarenhet av självförsvar.
Och just jiujutsu är annars en stil där svenska utövarna snackar mycket självförsvar men det framstår oftast tydligt att både dom själva och deras tränare bara läst i böcker om självförsvar.

Var han inte därifrån han som spöade vakterna på Spy-bar också?

Var han inte därifrån han som spöade vakterna på Spy-bar också?

Nu kanske jag är helt ute och cyklar - men det vore ju inte första gången i den här tråden enligt dig - ;) men var inte det Bas Rutten och han är väl från Holland? (Om vi nu pratar om samma incident?)

Nu kanske jag är helt ute och cyklar - men det vore ju inte första gången i den här tråden enligt dig - ;) men var inte det Bas Rutten och han är väl från Holland? (Om vi nu pratar om samma incident?)

Nej det var jag som var ute cyklade angående hans nationalitet. Var ju dessutom en fråga.

Nej jag skulle väl inte säga att du var ute och cyklade, bara lite fördomsfull.

Jag hyser respekt för i stort sett all kampsport, såväl stående som liggande och har ett genuint intresse för många stilar, sporter och arter.

Dock med ett stort undantag och det är all MMA där man får slå och sparka på någon som ligger ner. Sedan om man tävlar i UFC, Pride, Vale Tudo och allt vad f*n det heter, det struntar jag högaktningsfullt i. Av någon outgrundlig anledning har det blivit det nya svarta inom kampsport och det är något som Alla [tm] tycker är så Fräckt [tm]. Det är väl som vanligt, vi apar efter USA, utan att tänka. Värre dynga finns inte, ur min synvinkel sett.

Kampsport har i alla tider varit synonymt med lite "tuffare tag" och haft samhällets ögon på sig och inte alltid setts med så blida sådana. Likväl har det ur min erfarenhet alltid funnits en sorts "heder".

Om man lämnar kampsporten för en stund och går ett antal tiotal år bakåt i tiden, långt före min tid, dvs när våra föräldrar var unga, så när det var slagsmål slogs man tills någon låg ner och sedan var det bra. Fick någon en snyting och gick i backen så var det bra. Det fanns en viss "heder och moral" även i gatuslagsmålen.

Men idag, man läser näst intill varje vecka i Aftonblaskan om någon som blivit överfallen på sta'n och man har slagit och sparkat på någon som ligger ner, tills denne varit slarvsylta.

Inte för att det någonsin är befogat att slåss på sta'n, jag har aldrig själv varit i ett bar- eller gatuslagsmål - jag håller mig till sparring-ringen, men vilka signaler sänder det till dagens ungdomar, när det i de "hetaste" kampsportstävlingarna tillåts slag, sparkar och knän på en motståndare som ligger ner?

Fy fan.

Antagligen börjar man bli gammal, för jag känner mig som en grinig gammal gubbe när man ens ska behöva ta upp sådant här till diskussion.

For the record, tränar själv kick- och thaiboxning (sedan 2003, har tidigare kört judo, någon termin på sent 80-tal), med stort fokus på det tidigare och självfallet har vi ett gäng youngsters på klubben som tycker MMA är intressant. Jag dömer självfallet ingen och alla får syssla med vad de vill. Tillika, de som fightas i MMA gör det helt på eget bevåg och egentligen är det helt ok med mig, då jag alltid är av åsikten att så länge två parter gör något med ömsesidig förståelse så är det helt ok, oavsett om de slätar av varandra i varsin grodmansdräkt eller om de slår skiten ur varandra med varsin stekpanna, men jag har svårt att se att det finns någon sorts "gentlemannaheder" kvar i denna s k "sport".

och som vanligt så kopplar folk ihop kampsport med våld och gatuslagsmål.....gatuvåldet hade sett exakt likadant ut utan mma, svt gör ett tillräckligt bra jobb med att hitta på massa skit för att smutskasta sporten

och som vanligt så kopplar folk ihop kampsport med våld och gatuslagsmål.....gatuvåldet hade sett exakt likadant ut utan mma, svt gör ett tillräckligt bra jobb med att hitta på massa skit för att smutskasta sporten
Det är samma sak med hojåkare. Det finns alltid den där mindre gruppen som åker på bakhjul och i för höga hastigheter vilket leder till debatt i media och det blir ett kollektivt straff mot alla. Likadant är det inom kamporterna. Är det någon snubbe som slår en annan och någon får nys om att han utövar thaiboxning drabbas all kampsport i smutskastningen.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, med tanke på exemplen du ställer mot varandra.

det låter ungefär lika vettigt som att jämföra gatuvåld med kampsport!

@ bettskena, du har uppenbarligen absolut ingen koll på kampsport så du borde hålla dig ifrån ämnet.

man tycker att hojåkare är också en av dom grupperna som får mycket kritik utan anledning och borde ha mer förståelse för andra grupper, att man inte börjar snacka skit om saker som man inte är insatt i och inte har det minsta koll på hur det funkar, men det här visar att många är precis lika blåsta som idioterna ni själva sitter och spyr galla över för att dom har sagt nånting illa om er som kör hoj!

kanske blev lite rörigt, men ni förstår nog vad jag vill få fram

nej nästa gång nån blir halvt ihjälslagen av ett basebollträ så ska jag starta en debatt om att förbjuda baseball med! /sarkasm

Man är rätt trög ifall man inte fattar att kampsport idag har blivit mer av "gladiatorspel"

Människor har i årtusenden fascinerats av detta. Boxning har haft sin era, nu är lite passé. Kickboxning/Thaiboxning hade sin grej. Men, stilarna är inte tillräckligt grymma show-mässigt. Ny stilar införs. Allt för showens bästa.

Back to basic är väl det bästa. Ett svärd och en sköld. Den som överlever vinner:Rockbanan

Programmet på SVT var tyvärr väldigt trångsynt och trist att se, precis som alla dessa människor som vill förbjuda motorcyklar.

Jag är ett fan av kampsport och vill absolut inte att dessa idrottsgrenar ska kopplas samman med gatuvåld, precis som mina trafikförsiktiga vänner på touringhojar får höra att de är kamikazepiloter som vill döda alla medmänniskor i trafiken.

Back to basic är väl det bästa. Ett svärd och en sköld. Den som överlever vinner:Rockbanan

Det är faktiskt inte en så dålig tanke. Ge mänskligheten 100 år till så kanske vi är där igen. Synd bara att man själv inte får vara med och se det, kanske litet dödsdömda fångar eller liknande som slåss. Det vore inte så illa... :tummenupp

Programmet på SVT var tyvärr väldigt trångsynt och trist att se, precis som alla dessa människor som vill förbjuda motorcyklar.
Så jävla trångsynt tyckte inte jag att programmet var. Jag hade förväntat mig något mycket värre.
Ge mänskligheten 100 år till så kanske vi är där igen. kanske litet dödsdömda fångar eller liknande som slåss. Det vore inte så illa... :tummenupp
Och vinnaren blir benådad! Jävlar vilken fight det skulle bli :yoparty

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...