Kampsport - Officiell tråd

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
varför heter det just 'kampsport'?

hur kan det vara 'sport' att sparka på nån som ligger ned tex?

är det inte mer korrekt att det skulle heta 'en lördagkväll på stureplan' tex?

Vad är det som får dig att tro att man inte kan utföra kampsport när man ligger ner?
Eller om man är i vatten, på en hästrygg, i luften, på en sandstrand, knästående eller på andra ställen.

Det är bara folks okunnighet och fördommar som spelar in.

Att säga som du gör är det samma som att säga att en ishokeymålvakt inte kan vakta målet när han ligger ner. Självklart kan man det. Det är bara svårare och kräver annan teknik.

Man kan ju lixom inte bryta ishokeymatchen och tilldömma det ena laget mål bara för att målisen slängt sig och räddat ett skott, och sen inte hinner upp på skridskorna igen.

Abstruse: Det där du nämner om gentlemannaheder kan jag hålla med om. Om någon får in en bra träff på sin motståndare och denna faller till marken så tycker jag inte att fightern ska behöva fortsätta slagen på någon som nästan är helt utslagen. Man räknar ju poäng också liksom.

Nja. Som du vet så tappar man ju ibland balansen om motståndaren får in en lyckoträff.
Uniefär som när man kör irlänskfylla och springer runt en stång för att sen springa tillbaka till sitt lag.

Då är man ju lite snurrig bara och kanske ramlar. Och det försvinner ju efter några sekunder.
Klarar man att försvara sig under den snurriga tiden så vill man ju inte ha förlorat bara för att man varit snurrig. Så det är ju dåligt av domaren att bryta för en sån sak.

Och det medför ju att den attakerande måste fortsätta och fullföja sin attack även om motståndaren ligger ner.

Men är man snurrigare än att man inte kan försvara sig, så syns ju det direkt och domaren bryter.

Last edited:
Vad är det som får dig att tro att man inte kan utföra kampsport när man ligger ner?
Eller om man är i vatten, på en hästrygg, i luften, på en sandstrand, knästående eller på andra ställen.

Det är bara folks okunnighet och fördommar som spelar in.

Att säga som du gör är det samma som att säga att en ishokeymålvakt inte kan vakta målet när han ligger ner. Självklart kan man det. Det är bara svårare och kräver annan teknik.

Man kan ju lixom inte bryta ishokeymatchen och tilldömma det ena laget mål bara för att målisen slängt sig och räddat ett skott, och sen inte hinner upp på skridskorna igen.

Varför, varför, varför varför ska folk dra liknelser till andra sporter? Jag antar att ni tror det hjälper en att förstå på ett bättre sätt hur man menar, men det som stjälper är att det blir så många andra faktorer som spelar in som inte har ett endaste jävla skit med varran att göra och diskussionen har förlorat sitt värde.

Så varför dra liknelser? kan man inte diskutera saken i sig utan att dra paraleller så ska man inte ge sig in och diskutera överhuvudtaget.

Varför, varför, varför varför ska folk dra liknelser till andra sporter? Jag antar att ni tror det hjälper en att förstå på ett bättre sätt hur man menar, men det som stjälper är att det blir så många andra faktorer som spelar in som inte har ett endaste jävla skit med varran att göra och diskussionen har förlorat sitt värde.

Så varför dra liknelser? kan man inte diskutera saken i sig utan att dra paraleller så ska man inte ge sig in och diskutera överhuvudtaget.

säg det till idioten som började dra in gatuvåld i diskutionen..
och jag tycker inte heller en match ska stoppas för att nån ramlar så länge han kan försvara sig på ett bra sätt..
många jobbar bra från ryggen och har inga problem att vända den situationen heller, så det behöver inte vara så stort underläge som många tror att ligga på rygg i en mma match..

ang etik frågan...hur kan det vara dålig etik och moral om 2 fighters går in frivilligt mot varandra på lika villkor och förutsättningar?
skillnaden mot kampsporter med endast stående fight är att du har fler valmöjligheter..
om en fighter får väldigt mycekt stryk stående så har han valmöjligheten att få ner fighten på marken, vilket gynnar honom istället för att fortsätta stå upp och fortsätta ta emot smällar tills han blir knockad..
då låter det värre om han är tvingad till att stå upp och fortsätta boxas..
problemet är som sagt att folk inte vet ett skit om sporten egentligen, men ändå ska det fan gnällas...
dom vet inte hur många svep, submissions eller escapes det finns att använda underifrån, och tar därför förgivet att han är helt hjälplös

Last edited:
säg det till idioten som började dra in gatuvåld i diskutionen..
och jag tycker inte heller en match ska stoppas för att nån ralmar så länge han kan försvara sig på ett bra sätt..
många jobbar bra från ryggen och har inga problem att vända den situationen heller, så det behöver inte vara så stort underläge som många tror att ligga på rygg i en mma match

Sluta kalla folk för idioter och lär dig stava korrekt om du vill bli respekterad.

Oförsvarligt våld skulle jag vilja se problemet som.

Eskilsson skrev att det syns direkt när nån blir knockad och bryter direkt.
Det syns direkt, men domaren hinner inte alltid bryta och det fångas upp av snuskigt bra kameror när den medvetslösa som ligger ner får massa smällar efteråt. Hur snyggt är det? sen ställer sig folk undrande till kritiken inom MMA.

På Eurosport visas det när huvuden åker omkring lealöst, det kan vara blod i hela ringen. Folk stryps osv. Det ser inte så jävla bra ut för den oinsatte. Men alla som själva håller på med MMA försvarar ju givetvis allt med en dåres envishet. Jo, vi vet att ni är tränade för saken och har en helt annan syn på saken. Folk måste få göra vad dom vill - jag har inget emot dom som tränar MMA, däremot har jag nåt emot endel matcher som visas på TV (och över internet såklart.) pga om det nu finns nåt som kallas dåliga signaler så är det väl fan det.

Det har att göra med retorik.
Många personer har lättare att sätta sig in i en annan persons åsikt om man får problematiken omformulerad till en händelse där man är mera insatt.

Om någon skulle försöka förklara för mig hur man tänker när man utsätts för tex krig eller svält, så kan jag ha svårt att sätta mig in i det och förstå hur jag själv skulle reagera i en viss situation. Men översätter man det och liknar det med något som finns i min vardag så kan det bli lättare för mig att förstå.

Att en liknelsen aldrig blir exakt samma och kan ha andra variabler än den man försöker likna förstår ju vilket pucko som helst och det tar man hänsyn till. Vad var det som du inte förstod med liknelsen :va

Sluta kalla folk för idioter och lär dig stava korrekt om du vill bli respekterad.

Det syns direkt, men domaren hinner inte alltid bryta och det fångas upp av snuskigt bra kameror när den medvetslösa som ligger ner får massa smällar efteråt. Hur snyggt är det? sen ställer sig folk undrande till kritiken inom MMA.

På Eurosport visas det när huvuden åker omkring lealöst, det kan vara blod i hela ringen. Folk stryps osv. Det ser inte så jävla bra ut för den oinsatte. Men alla som själva håller på med MMA försvarar ju givetvis allt med en dåres envishet. Jo, vi vet att ni är tränade för saken och har en helt annan syn på saken. Folk måste få göra vad dom vill - jag har inget emot dom som tränar MMA, däremot har jag nåt emot endel matcher som visas på TV (och över internet såklart.) pga om det nu finns nåt som kallas dåliga signaler så är det väl fan det.

Du tycker alltså att "blod" är tecken på att någon fått mycket stryk?
Det visar bara hur oinsatt du är. Gå och skriv i "schack tråden i stället.

Och att gnälla på folks stavning är bara ett tecken på att man är mupp.
Sånt gör bara glasögonprydda töntar som fick som enda positiva egenskap här i livet, att kunna stava bra. Sen att dom har liten kuk och taskig fysik syns inte på ett forum.

Last edited:
För att denna tråden inte ska stängas ner inom kort för att det är sånt jävla snack om att kampsport är bu och bä så kan ju de personerna läsa andra trådar istället.
Vi andra som däremot tycker om sporterna berättar gärna om matcher, fighters och annat som har med kampsport att göra här.

jag är jävligt trött och förbannad på folk som snackar om saker dom inte vet nånting om, så då blir det lätt så..och du gnällde på att nån drog in andra sporter, men det är ok att dra paraleller mellan gatuvåld och kampsport?

folk stryps, ja, och därför KLAPPAR DOM UT, alltså dom ger upp för att slippa bli medvetslös.. det händer VÄLDIGT sällan att nån inte klappar och verkligen somnar, och då är det upp till den som sitter i låset att inse det..man är aldrig hjälplös, du är aldrig tvingad till att utstå något som du fått nog av, du har ALLTID möjlighet att ge upp om det blir för mycket

och blod är inte farligt, det är i stort sett bara skinn som gått upp runt ögonen..

jaa man kan få nåt extra slag efter man blivit knockad, men domaren är alltid nära inpå och bryter vid minsta tecken på det..det är det här som är det löjligaste som kommer upp i varje diskution...
en mma fighter kan få 2-3 extra slag, i en gammal hederlig boxningsmatch kan du bli knockad (dvs en rejäl hjärnskakning) och kan du resa på dig inom 10 sekunder igen så får du fortsätta köra klart matchen, det är där dom riktiga hjärnskadorna kommer in..
om folk hade brytt sig om att ta reda på fakta innan man ska gnälla så hade det nog blivit mer liv om boxningen, men nej sånt är överskattat..

jaja sorry till ts, jag lägger ner det här nu...skicka pm om nån vill nåt mer

Last edited:
Skulle folk se hur det kan se ut när jag blöder näsblod skulle de tro att någon har skjutits i huvudet. Inte fan har jag vart i slagsmål, skulle ju bara snyta mig :näsblod

Nej och det har jag inte skrivit heller, läs igen - det var inte min personliga åsikt jag ville få fram, utan mer ge en förklaring till varför det finns kritik, men jag var nog rätt otydlig med det.

...tillbaka till ämnet, var det någon mer som var lite besviken på Machidas senaste match i UFC104?

En av mina favoritfighters, men han var blek...mycket pga Shoguns eviga bensparkande (effektivt, men trist som fan då det dödade matchen).

/J

jag är jävligt trött och förbannad på folk som snackar om saker dom inte vet nånting om, så då blir det lätt så..och du gnällde på att nån drog in andra sporter, men det är ok att dra paraleller mellan gatuvåld och kampsport?

Ja alltså grejen är att folk har ingen aning om hur MMA fungerar, jag är helt och hållet med dig. Men se det från deras synsätt också, det var det jag ville förklara med att folk bara ser blod, strypningar, slag mot redan knockade personer på TV etc. Klart det finns kritik mot sporten även om tex jag själv har stor respekt för Tor Troeng, tycker han är en bra frontfigur för sporten här i stan.

Ang gatuvåld, det får du ta med han som skrev det. Min poäng var en helt annan.

För att denna tråden inte ska stängas ner inom kort för att det är sånt jävla snack om att kampsport är bu och bä så kan ju de personerna läsa andra trådar istället.
Vi andra som däremot tycker om sporterna berättar gärna om matcher, fighters och annat som har med kampsport att göra här.

"Såg även nyss Uppdrag Granskning på SVT1 där jag inte de gjorde ett alltför bra jobb med att vinkla MMA-sporten till det mer positiva med den."

Du la faktiskt upp den på strafflinjen själv där :)

Last edited:
...tillbaka till ämnet, var det någon mer som var lite besviken på Machidas senaste match i UFC104?

En av mina favoritfighters, men han var blek...mycket pga Shoguns eviga bensparkande (effektivt, men trist som fan då det dödade matchen).

/J

matchen var jävligt kul att se tyckte jag iaf, shogun överraskade helt klart i den matchen..jag hade tippat på machida i första eller andra ronden, och hade bettat pengar på honom med....tur för mig att domslutet blev åt helvete, shogun vann matchen helt klart tycker jag

/J

Kanske det som är det rätta vapnet mot honom, han mötte en som var minst lika bra.

Han var överlägset bra mot Evans, den fighten kan man se flera gånger förstå.
Amerikanska fighters oftast är övervärderade.

/J

Jo, litegrann faktiskt. Jag tyckte ändå att Shogun skulle få titeln den matchen då han faktiskt var den bättre av dem.
UFC 100 ser jag fortfarande som den bästa galan då alla matcher var ruggugt underhållande.
En fighter jag skulle vilja se mer av är Todd Duffee som knockade sin motståndare på 7 sekunder i första ronden. 23 år, 191cm och 118 kilo muskler.
http://uk.ufc.com/ToddDuffee

Last edited:
Vilken stil utövar ni o vilken klubb tillhör ni??

Själv så är det Thaiboxning. klubb, Örebro MMA center

jag kör mest submission wrestling och mma på västerås kampsport center. siktar på att gå några shootfighting matcher så snart som möjligt, bara jag får ordning på mitt stående också

Jag har tränat i ca. 15 år. La ner för ca. 3 år sedan.
Shaolin
Okinawa-Guju Ryu(karate)
Aikido
JuJutsu
Ed Parker Kempo Karate
Goshindo
Shorinjo Kempo
Krav Maga

Skulle jag börja igen, så är det Krav Maga, Shootfighting eller MMA som lockar mest

Varför skulle det inte vara en sport för att man slår och sparkar på liggande person?
Som allt annat här i världen vill man ta det till nästa nivå, och göra allt mer invecklat och krävande - precis som med mma. Det är den mest avancerade kampsporten då den är så bred.. Personligen är det min favoritkampsport då det är svårt att tröttna på den. Sparka och slå kan bli lite enformigt, likså att ligga och kramas på golvet i timmar.. Variation är kul

Vill man inte titta kan man ju slå av tv´n..Båda parter i ringen är där frivilligt

Jag förstår inte riktigt varför armbåge mot liggande person är förbjudet i sverige.. Visst det spräcks några ögonbryn och näsben, men det är ju småskador om man jämför mot en välplacerad hälspark/huvudspark/krok/whatever kan åstadkomma
Det gör marktfighterna lite tråkiga

Last edited:
Kan hålla med om att K-1 har blivit lite tråkigare dom senaste åren, men tycker att det är bra mycket roligare med K-1 max. Det är enligt mig mycket högre tempo(eftersom det är lägre viktklasser) och roligare fighters, Andy Souwer är min favorit bland dom i K-1 max, han är kanske inte den bästa teknikern men vilket fighterjärta. Kan inte så mycket om mma och dyl, såg en live match för att par år sen på fryshuset med bla Musse hasselvall och Bobby Rehman, det var skitkul.:tummenupp

Det tråkiga med kampsport är den förvrängda bilden samhället har av de.
Knappt så min familj vet vad det handlar om. Att vissa Cagefighter på tv´n kanske inte är det smartaste draget. Då folk i allmänhet tror att det är så en match går till och vad sporten handlar om.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti