Kamphund?

:tummenupp

Jag har haft hund hela livet (18år) och jag tror att de flesta som sitter här och argumenterar mot detta med hundar är sådana människor som alltingen inte har hund eller blivit biten som barn(?). Känner man sin hund och behandlar den väl från början av sin levnad så spelar det absolut ingen roll vad för ras det är.. Det funkar exakt som med människor, får man inte kärlek och ömhet som barn utan blir slagen av sina föräldrar (hussar?) så måste risken för att man hamnar på "fel bana" i livet vara överhängade..

Att sedan ta artiklar ur Aftonbladet måste jag säga är minst sagt patetiskt, det måste vara den mest partiska skvallerblaskan(ja, skvaller. inget nyhetsvärde överhuvudtaget, bara sälja lösnummer) som finns...

EDIT: Att införa körkort på hundar tror jag skulle vara bra då rötägg som inget hellre vill bussa sina hundar på små lekande barn och andra hundar inte kan ha dem.

Sedan så tycker jag att man borde ha körkort på sina barn med så att dom också får rätt behandling under sin uppväxt och inte blir våldtäktsmän och psykopater.

Kunde inte sagt det bättre ;) :tummenupp

:tummenupp

Jag har haft hund hela livet (18år) och jag tror att de flesta som sitter här och argumenterar mot detta med hundar är sådana människor som alltingen inte har hund eller blivit biten som barn(?). Känner man sin hund och behandlar den väl från början av sin levnad så spelar det absolut ingen roll vad för ras det är.. Det funkar exakt som med människor, får man inte kärlek och ömhet som barn utan blir slagen av sina föräldrar (hussar?) så måste risken för att man hamnar på "fel bana" i livet vara överhängade..

Att sedan ta artiklar ur Aftonbladet måste jag säga är minst sagt patetiskt, det måste vara den mest partiska skvallerblaskan(ja, skvaller. inget nyhetsvärde överhuvudtaget, bara sälja lösnummer) som finns...

EDIT: Att införa körkort på hundar tror jag skulle vara bra då rötägg som inget hellre vill bussa sina hundar på små lekande barn och andra hundar inte kan ha dem.

Sedan så tycker jag att man borde ha körkort på sina barn med så att dom också får rätt behandling under sin uppväxt och inte blir våldtäktsmän och psykopater.

Att jämföra hundar med människor är helt befängt. Kriterierna som har belönats i aveln när man tar fram en kamphund har framför allt varit s.k gameness som innefattar kamplust, låg rädsla, smärttålighet.
En sådan typ av avel finns inte hos människor. Därför är haltar jämförelsen hundar kontra människa.
Visst kan man påverka hundens beteende till viss del genom hur man behandlar den. Men du kan aldrig kela/gosa bort det genetiska arvet.
Innom vissa hundraser idag som infattas i kategorin "kamphundar" har uppfödarna försökt minska kamplusten i sitt avelsarbete. Men att dom helt fått bort dessa egenskaper är jag tveksam till.

Att jämföra hundar med människor är helt befängt. Kriterierna som har belönats i aveln när man tar fram en kamphund har framför allt varit s.k gameness som innefattar kamplust, låg rädsla, smärttålighet.
En sådan typ av avel finns inte hos människor. Därför är haltar jämförelsen hundar kontra människa.
Visst kan man påverka hundens beteende till viss del genom hur man behandlar den. Men du kan aldrig kela/gosa bort det genetiska arvet.
Innom vissa hundraser idag som infattas i kategorin "kamphundar" har uppfödarna försökt minska kamplusten i sitt avelsarbete. Men att dom helt fått bort dessa egenskaper är jag tveksam till.

Hur kommer det sig att "icke kamphundar" sliter ihjäl varandra? Händer bra många gånger att två icke kamphundar rycker ihop och slutar i död.
Uppfostran kan du jämföra med barn och hundar. I princip iaf. Som det nämndes. Våld mot ett barn är inte positivt inför framtiden. Likaså med våld mot hundvalp.

Bra skrivet. Men du talar för döva öron :kryckor

Självklart så har dessa hundar en stor kampvilja den som säger nåt annat vet inte vad han pratar om. När hundarna avlades fram så avlades det enbart på individer med stor gameness och hundar med aggresivitet plockades direkt ur avel likaså med hundar som visade nån form av agg mot människor.

Och där förlorade du all den respekt som jag hade för dig.. har gillat dina inlägg.........:( :gråta

Hade pmat dig men gick inte..

Förlåt :pannkyss

Edit: Drog ett jäng :öl igår.... tyckte det lät rätt så roligt just då :va :näsblod

Last edited:
Hur kommer det sig att "icke kamphundar" sliter ihjäl varandra? Händer bra många gånger att två icke kamphundar rycker ihop och slutar i död.
Uppfostran kan du jämföra med barn och hundar. I princip iaf. Som det nämndes. Våld mot ett barn är inte positivt inför framtiden. Likaså med våld mot hundvalp.

Hundar är att flockdjur med starkt behov av hierarki inom flocken. Att 2 hundar från olika flockar rycker ihop med dödsfall som resultat är tragiskt men inget konstigt. När tex vargar från olika flockar ryker ihop kan det resultera på samma sätt. Det har inget med kamphundsproblemet att göra.
Nej jag tycker inte man kan jämföra uppfostran av hundar och människor. En bra hunduppfostran kan ha stor betydelse för en hunds framtida beteende men det genetiska arvet kommer alltid finnas kvar. Det enda sättet är att avla bort det i flera generationer. Detta pågår på flera sk kamphudsraser men min personliga åsikt är att det inte är klart även om det kommit bra bit på vägen.

Tillräckligt stor för att veta vad som är A och B-sortering.

Det finns det fler som gör.

Jag träffade en (vanlig, mogen, jättetrevlig, fullt normal) kvinna med barn som hittat på en unghund som hon jättegärna ville ha... om den klarade hälsokollen/besiktningen jag gjorde. Hon hade mest hållt på med Springer Spaniel tidigare... men tyckte att det inte var så förfärligt att hunden hon kärat ned sig i är en KAMPHUND. :D

Hunden var så jäklans fin och trevlig att jag sa till henne att om det mot förmodan (jag tipsade dessutom om en mycket duktig hundinstruktör) inte skulle funka så kunde hunden bo hos mig... :kär

:tungan

Tillräckligt stor för att veta vad som är A och B-sortering.

Det är nog vad du själv tror.
Har vuxit upp med hundar sen liten, desstuom kompis med en hundskötare. Den informationen jag fått av henne, eftersom hon jobbat med det hela sitt liv. Tror jag mer på, än en här på SF som har kort på sig själv, om det nu är du. I bar överkropp.

Den enda som har lite att komma med verkar ju vara du.
Och här skriver du att du är tveksam.
Det du skriver är sant med det var ca 200år sedan man höll på med sånt.
Och det förekommer väl idag att oseriösa kennlar uppfostrar på hundar som har game.
Tillskillnad till dej så lever jag med en sk "kamphund" varje dag och sen har jag läst väldigt mkt om tex hundkamp.
Finns tex forum där ni kam gå in och läsa om hundkamp och ser hur dom tränar dem och so on.
Ganska vidrigt.

Hundar är att flockdjur med starkt behov av hierarki inom flocken. Att 2 hundar från olika flockar rycker ihop med dödsfall som resultat är tragiskt men inget konstigt. När tex vargar från olika flockar ryker ihop kan det resultera på samma sätt. Det har inget med kamphundsproblemet att göra.
Nej jag tycker inte man kan jämföra uppfostran av hundar och människor. En bra hunduppfostran kan ha stor betydelse för en hunds framtida beteende men det genetiska arvet kommer alltid finnas kvar. Det enda sättet är att avla bort det i flera generationer. Detta pågår på flera sk kamphudsraser men min personliga åsikt är att det inte är klart även om det kommit bra bit på vägen.

Hunduppfostran är A och O. Alla djur har en instinkt, det vet vi. Men med uppfostran kommer man längst. En Späckhuggare har grov instinkt på att döda. Men konstigt nog har vi lyckats fostra dem med att kunna bada med dem. Är det då omöjligt att kamphundar inte går att uppfostra? Skärpa. Du vet själv hur många snälla sådana det finns. Och det som inträffar har med dålig uppfostran, som i sin tur med hundens kraft utgör sån skada.
Tog jämförelsen med två olika djur, eftersom du inte ville inse likheterna med uppfostran på barn och hundvalpar.

Naturligtvis bidrar du till spridningen av kamphundar. Förvånad vore jag annars. Givetvis så tjänar du mycket troligt även pengar på saken.

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahaha... *tjippar efter andan* hahahaha.

Svar nej.

Lyckades att roa någon:pannkyss

Praktikant?
Tillförordnad. Leg.vet i vår.

Fast ska man vara petig så tjänar jag visst pengar på kamphundar. Människors tanklösa skitavel tar jag och andra veterinärer betalt för att reda upp konsekvenserna av... fast det är inte heller rasspecifikt eller ens ett blandrasproblem.:gnissla

Tillförordnad. Leg.vet i vår.

Fast ska man vara petig så tjänar jag visst pengar på kamphundar. Människors tanklösa skitavel tar jag och andra veterinärer betalt för att reda upp konsekvenserna av... fast det är inte heller rasspecifikt eller ens ett blandrasproblem.:gnissla

Du: Jag har en aluminiumspåna eller ett katthår (svårt att se) i trampdynan som värker helvetet...(inflammerat) kan jag komma till dig?
(jag går 10 ggr hellre till en vet. än en vanlig doktor av många anledningar)
En skalpell och lite jodopax borde räcka, jag kommer nämligen inte åt skiten själv, och jag låter INTE tjejen plocka ut den!

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!