Ta en liten chiuahua eller hur det stavas. Skulle den varit större, kan jag lova att vi skulle även där se några fall av attacker då ägaren knappast skött den bra.
Japp, och hade Pitbullens tänder varit gjorda av ett mjukt material som gummi så skulle vi heller inte ha några problem med skador från dessa...
Men nu är inte chiuhua:n större än en hamster och pitbullen har tänder av emalj och inte gummi och därför står vi inför en verklighet där vissa hundraser orsakar opropertionellt mycket skador i förhållande till sitt antal..
Hojar är farliga men skada främst sina ägare och enbart dem..
Hundar skadar främst andra än sina ägare och inte sällan barn och då är självfallet risken för allvarliga men för livet i allra högsta grad något som måste tas med i beräkningen när man diskuterar en ras existensberättigande...
Själv har jag aldrig varit för ett förbud utan skulle hellre se en lagstiftning där hundägare åker dit för eventuella skador hunden orsakar i samma omfattning som om de hade orsakat skadan själva..
Om en hund tuggar på ett barn och orsakar skador för livet så skall alltså ägaren åka dit för grov misshandel som om de orsakat skadorna med vassa knivar och andra farliga föremål..
Då skulle folk bli mer benägna att välja ofarliga hundar för ett chihuahaubett skulle nog knappas ge mer än "ringa misshandel" sett till skadorna...
Ett annat alternativ är "hundkörkort" som jag gärna hade sett för alla hundägare. Dock är detta ganska tandlöst..
- Ajjsing bajsing... nu tuggade din amstaff-rottis bort ansiktet på en treåring så vi kommer dra in ditt hundtjörKort!