Kamkedjespännare Yamaha R6 -99

Steffo78

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Hoj
1999 Yamaha yzf r6
Hej jag undrar om det finns någon som vet hur man byter en kedjespännare på en r6-99
Rasslar lite vid varm tomgång och efter gasning när den går ner i varv,fått för mig att det är den som är orsaken?!
Skall man prova och byta själv?
Gillar och prova och klara saker på egen hand;)
Finns det risk att man gör fel och orsakar annan skada,så vet jag att det är verkstaden som gäller till slut!

Råd och tips välkommnas
Mvh

Last edited:
Tänk på innan du demonterar kamkedjesträckaren att motorn MÅSTE stå i TDC och man får inte dra runt motorn utan sträckaren i. Annars riskerar du att kedjan kuggar över med en hel del jobb som följd.

Tänk på innan du demonterar kamkedjesträckaren att motorn MÅSTE stå i TDC och man får inte dra runt motorn utan sträckaren i. Annars riskerar du att kedjan kuggar över med en hel del jobb som följd.
Fast varför skulle han dra runt motorn?
Byter han bara ut sträckaren och ser till att den nya fjädrar ut som den ska så går det alldeles utmärkt att byta den utan den står i TDC.

Vilken manual menar du då?
Har du gjort det? gick det smidigt?
Sen är det just det jag blir lite orolig för att man drar runt på något sätt så kedjan blir fel! Det är därför jag tvekar lite,och inte hoppar in i det.
Hur lång tid tar det ungefär?någon som gjort det själv?
Tänka på! Vill ju inte att det blir fel så det blir dyrare än lämna in!

Last edited:
Hej Steffo78, om du vill få en rubrik redigerad så klicka på "Rapportera inlägget" så fixar en moderator detta.
This one is done now.

Vilken manual menar du då?
Han menar troligtvis den jag klistrade in bilderna ifrån. Dvs. servicemanualen för R6.

Dra runt motorn kommer du ju inte göra såvida du inte:
1. försöker starta hojen utan spännaren på plats
2. rullar runt hojen i garaget med växel i
3. lyfter upp bakhjulet och snurrar det med växel i
4. drar runt motorn med hylsa på veven

Undviker du att göra ovanstående så kommer det att gå alldeles utmärkt.
Men, visst är du osäker så köp en spännare och lämna in den på en verkstad. Borde inte vara ett allt för stort jobb då man kommer åt spännare ganska enkelt från sidan efter att man plockat loss sidokåpan och eventuellt underkåpan.

Jag bytte på min förra utan att ens veta om det där med tdc. Gick bra men kanske hade tur

Man kanske skall prova själv då!!?
Finns det en manual på svenska;);)
Var får man ta i en sträckare billigast?

Är det nå mer man bör tänka på?
Tack för svar alla!!!

En sträckare i Sverige kostar 1800 från Yamaha om jag inte minns fel. Jag köpte till tjejens hoj för runt 500ingen från USA. Där är det bara att välja och vraka bland OEM-handlarna. Tror att jag valde boats.net tillsut.

Fast varför skulle han dra runt motorn?
Byter han bara ut sträckaren och ser till att den nya fjädrar ut som den ska så går det alldeles utmärkt att byta den utan den står i TDC.

Finns ingen anledning att dra runt motorn, men det är ju information som kan vara bra att veta så man slipper dyra kostnader. Folk gör rätt konstiga saker ska du veta.

En sträckare i Sverige kostar 1800 från Yamaha om jag inte minns fel. Jag köpte till tjejens hoj för runt 500ingen från USA. Där är det bara att välja och vraka bland OEM-handlarna. Tror att jag valde boats.net tillsut.
1800:- i Sverige...va fan!
Här tänkte jag passa på att byta den i förebyggande syfte strax då jag ändå pillade runt med hojen min. Har bara inte orkat ta mig in till Mc Varuhuset för att beställa en ännu.

Inge bra tips på någon vettig i EU?

Var ute en sväng nu!
Rasslar bara ibland!
Tyst vid kall motortills den blir varm,då rasslar det ett tag!
Efter en 4 mil och kommer in i garaget så låter det ingenting!
Har det med konsistensen på oljan att göra?
Blir lite fundersam!
Går det att spänna en automatisk kamkedjesträckare lite så det blir tyst,
El är det byte av den med en gång?
Är det farligt att köra med sån motor?

:tummenupp

Nu skall jag lägga in en liten varning här att INTE pillar med kamkedjesträckaren medans motorn är igång.

Men för att få en liten uppfattning om ljudet på en dålig kamkedjesträckare så bifogar jag denna video från Youtube.
När han vrider skruvmejseln mot kameran så är kamkedjespännaren inte längre ordentligt spänd och kamkedjerassel uppstår.

1800:- i Sverige...va fan!
Här tänkte jag passa på att byta den i förebyggande syfte strax då jag ändå pillade runt med hojen min. Har bara inte orkat ta mig in till Mc Varuhuset för att beställa en ännu.

Inge bra tips på någon vettig i EU?

Jag tror att det va 1800, kan ha varit 1600 också. Sjukt dyrt hur som.

Varför inte beställa från USA? Tar inte många dagar att få grejerna. Annars finns det ju OEM-sidor ute i Europa också, men priserna är inte lika fördelaktiga.

Var ute en sväng nu!
Rasslar bara ibland!
Tyst vid kall motortills den blir varm,då rasslar det ett tag!
Efter en 4 mil och kommer in i garaget så låter det ingenting!
Har det med konsistensen på oljan att göra?
Blir lite fundersam!
Går det att spänna en automatisk kamkedjesträckare lite så det blir tyst,
El är det byte av den med en gång?
Är det farligt att köra med sån motor?

:tummenupp

Tjejens lät också bara ibland. Lite lätt på tomgång, inget alls på höga varv och rasslade satan vid hårda påslag på låga varv.
Men är du säker på att det är kamkedjan som rasslar? Utsläppt obelastad koppling kan rassla rätt duktigt på R6orna också.

En automatisk går inte att spänna mer än vad den spänner sig själv. Därav namnet automatisk.

Ja, det kan vara farligt att köra. Det kan möjligen vara så att den inte är tillräckligt slapp just nu för kunna kugga över, men kedjan blir ju längre och längre ju mer du kör. Tillslut så kommer den komma till den punkten då den kuggar över. Om det händer imorgon eller till nästa säsong kan nog ingen svara på.

Jag hade tagit det säkra före det osäkra och bytt den.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna