Dör om man gasar fullt från tomgång.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag ingen förgasare expert men så rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar.

Tycker det låter ut som du borrat för stort hål men det är svårt att säga utan att höra hur motorn låter och beter sig, börjar den bluddra och "fyrtakta" så får den för mycket soppa. Jag skulle testa byta huvudmunstycket till ett något mindre motsvarande det som du själv borrat upp och sen eventuellt höja trottelnålen nåt snäpp. Man bör väl med google kunna hitta vad 1.5 mm motsvarar på ett Mikuni munstycke och sen köper nån eller några storlekar mindre och testar.

Annars maila bra i gasen och förklara ditt problem och hur du har borrat ditt huvudmunstycke så kan han säkert guida dig till hyfsat rätt huvudmunstycke, kostar lite att köpa munstycken där men värt det då man får bra support.

Man kan väl säga grovt säga att lågfartmunstycket påverkar från 0 till 1/4 gas, trottelnålen från 1/4 till 3/4 och huvudmunstycket från 3/4 till fullt.

Håll koll på tändstiftet om det blir gråvitt så får motorn för lite bränsle, tvåtaktaren är ju känslig om den går för snålt och kan skära då.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nä, orkar inte - och är pissed på allt och inget. Min semester blev avbruten idag då chefen ringde in mig för att supporta en EMS'are i Slovakien - ett tvåveckors jobb. Inge hojåka, då blir Anders sur och tvär. Allt är Bernoullis fel!

Och stackars trottelförgasare får ta all skit:krama
 

Jonaslatt

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2019
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha
Jo eller hur dra den om rödluvan också:crash Eller är du hästjockey?

Jo en 1,5 mm borr kanske var att ta i en smula:3freak Men kul att den går bra iaf:banana

Förstår inte riktigt.
Okej. Den reste sig på 1 och 2an utan att jag försökte. Bara genom att gasa på. Mer än så kan jag inte säga för jag körde bara en stund för att prova allt.

Som sagt. Tack alla för hjälpen. Nu går den betydligt bättre än igår.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo eller hur dra den om rödluvan också:crash Eller är du hästjockey?

Jo en 1,5 mm borr kanske var att ta i en smula:3freak Men kul att den går bra iaf:banana

Såna upplevelser är ganska subjektiva. Jag minns när jag som tonåring planade toppen på min FS1 som i övrigt var original. Eller den var väl drevad och lite modifierad ljuddämpare.

Första provturen var en sån hiskelig känsla av acceleration som jag upplevde det. Men det tog ju inte lång tid innan man behövde starkare droger. Och jag undrar om jag idag ens skulle känna skillnaden av en planad topp.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Såna upplevelser är ganska subjektiva. Jag minns när jag som tonåring planade toppen på min FS1 som i övrigt var original. Eller den var väl drevad och lite modifierad ljuddämpare.

Första provturen var en sån hiskelig känsla av acceleration som jag upplevde det. Men det tog ju inte lång tid innan man behövde starkare droger. Och jag undrar om jag idag ens skulle känna skillnaden av en planad topp.

Minns samma sak då jag hade drevet en eller två kugg fram och bytt ljuddämpare på min Puch Montana, vilken fart upplevelse att gå från ca 35 km/h till 38 km/h. Som du säger det höll inte den fartupplevelsen i sig länge utan ganska fort satt det 60 cc cylindrar, 17 mm förgasare mm på moppen och på slutet efter fin lir på en 15-årings niva gick den nånstans runt 90 km/h enligt mätaren.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Idag fick jag ut hojen på lite landsvägar, skogsvägar.

Nu kan man dra fullt på gasen och den hänger med hela vägen upp.
Men går orent på fullgas. Alltså inte på vägen upp utan när jag ligger på fullgas så bluddrar sen. Detta hade jag inte ont av för jag va livrädd ändå. Helvete satan vilket as.

Trimmad 125cc och jag va livrädd.
Startar alltid på första kicken.
Ville resa sig hela tiden.

Men om man nu vill få ordning på sista skiten.
Hur kan man veta om den får för möe soppa nu eller förlite. Rök lite ifrån avgassystemet. Men samtidigt är det första gången den i princip köras på 15år. Blandar eget 2%.

Kanske borra jag lite för mycket. Eller lite för lite. ????

Den får för mycket bränsle om den surgurglar på full gas,, gå ner 0,1mm åt gången från ditt borrhål på 1,5mm dvs 1,4mm borr eller ett äkta mikuni 140 munstycket. Lambdamätare som rek av iceice är såklart bäst och enklast men de går kolla på stiftfärgen också.
Jag borrar alltid om munstycken och när de blir för stora löder man bara igen dem och börjar om. Man löder igen dem men vanligt lödtenn och värmer munstycket med butan eller gasollåga alt stooor lödkolv. De duger oftast med de 10 tiondelars mm stora steg vanliga borrar ligger på och borrar är rel billiga samt håller för evigt om man bara borrar munstycken.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den får för mycket bränsle om den surgurglar på full gas,, gå ner 0,1mm åt gången från ditt borrhål på 1,5mm dvs 1,4mm borr eller ett äkta mikuni 140 munstycket. Lambdamätare som rek av iceice är såklart bäst och enklast men de går kolla på stiftfärgen också.
Jag borrar alltid om munstycken och när de blir för stora löder man bara igen dem och börjar om. Man löder igen dem men vanligt lödtenn och värmer munstycket med butan eller gasollåga alt stooor lödkolv. De duger oftast med de 10 tiondelars mm stora steg vanliga borrar ligger på och borrar är rel billiga samt håller för evigt om man bara borrar munstycken.

Du som har koll, är det så logiskt att Mikuni anger diametern på hålet i munstycket i hundradelar? Har alltså ett 150 munstycke 1,5 mm diameter på hålet och ett 100 munstycke har då 1 mm?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Du som har koll, är det så logiskt att Mikuni anger diametern på hålet i munstycket i hundradelar? Har alltså ett 150 munstycke 1,5 mm diameter på hålet och ett 100 munstycke har då 1 mm?

Inte på dom sexkantiga iallafall.
 

Jonaslatt

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2019
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha


Så ser min ut. Läste någon stans att 1mm inte motsvarade 100 munstycke. För det mättes i flötes och inte mm. Men kanske e fel?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är inte helt trivialt med munstycken - att storlek 100 är "100".

View attachment 449762

Då man kollar på bilden misstänker jag att Amal har munstycken graderade efter diameter för då bör flödet öka mer och mer ju större diameter munstycket har, Mikuni och Reverse är då graderade efter flödet (vad är Reverse för nåt?) och blir mer linjära.

Är Mikuni och Keihin relativt linjära så om man ökar från 100 till 110 har man ökar bränslemängden med 10%?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kehin org munstycken är på hundradelar ex ett 170" munstycke är 1,7mm Mikuini är inte millimeterhål. Jag löder och borrar både Kehin och Mikuni då vet man alltid vilken storlek man har. Jag graverar in storleken på munstyckena med smalspetsig diamantstrift på dremmel ,,biltemas lilla diamantstiftslåda duger. De är lätt att slipa bort gravyren och gravera in nya siffror godset. Godset i munstycket är ju så tjockt att de räcker till många omgravyrer.
Löda munstycken är bara kul när man fått the hang of it.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kehin org munstycken är på hundradelar ex ett 170" munstycke är 1,7mm Mikuini är inte millimeterhål. Jag löder och borrar både Kehin och Mikuni då vet man alltid vilken storlek man har. Jag graverar in storleken på munstyckena med smalspetsig diamantstrift på dremmel ,,biltemas lilla diamantstiftslåda duger. De är lätt att slipa bort gravyren och gravera in nya siffror godset. Godset i munstycket är ju så tjockt att de räcker till många omgravyrer.
Löda munstycken är bara kul när man fått the hang of it.

Utan att vara nån större expert på flöden så borde väl Keihin munstycken vara mer logaritmiskta och ge mindre och mindre ökning av bränslet ju större munstycken man har? Arena på hålet ökar väl mer om man går från 0.40 mm till 0.45 mm än från 1.5 mm till 1.55 mm. Ökar arena procentuellt mer vilket borde öka flödet mer mellan 40 till 45 än om man från 150 till 150, ju större hål man har borde ju ge mindre skillnad i strypningen genom munstycket tycker jag i alla fall.
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top