Kameraövervakning av butik?

Göteborg är inte så hemskt som det låter, det är faktiskt väldigt trevligt bortset från dom här två I*******

Sen är jag nog lite sån att är det någon som frågar vad jag tycker så svarar jag ärligt, så vill man inte höra svaret så bör man inte fråga. Och jag tar fighten om det är så, men i det här fallet så vill jag hellre ha kvar min kollega än att slåss mot någon som inte är värd det.

Men du kan nog komma hit i lugn och ro ska du se ;)

Nu vill ju inte min kollega ha med bråk med honom och hon är rädd för vad han kan göra för att hämnas. Hon har haft liknande situationer på sitt förra jobb och hon tycker inte det är värt det pga man får offra mycket av sin frihet och va "rädd" hela tiden.

Jag hade anmält direkt annars, men han är inte värd det. Då har jag hellre kvar min kollega och flyttar på företaget. Kunderna följer ändå med oss.

Nu är han bitter för att en kund kom in till mig igår och frågade om jag hade tid att tvätta hennes hår, vilket jag hade -så jag gjorde det. Sen gick hon in till honom och avbokade en tid som hon tydligen hade där... och så va kriget igång.
Han rusade ut efter henne och skällde och hade sig. Sen kom han in till oss och hotade oss....

Är det inte det ena så är det det andra!
Jag är rätt less på det här nu... :(

Men ring polisen, säg att en väldigt aggressiv man just trängt sig in i butiken och hotat er. Sen är det 2 vittnen mot 1 gärningsman ni kan i princip bre på lite extra för att sätta dit han ordentligt. :banana

Nu är han bitter för att en kund kom in till mig igår och frågade om jag hade tid att tvätta hennes hår, vilket jag hade -så jag gjorde det. Sen gick hon in till honom och avbokade en tid som hon tydligen hade där... och så va kriget igång.
Han rusade ut efter henne och skällde och hade sig. Sen kom han in till oss och hotade oss....

Är det inte det ena så är det det andra!
Jag är rätt less på det här nu... :(

Men ni har alltså konkurrerande verksamhet och han tjänar pengar på att ni försvinner därifrån, då är det ju faktiskt en helt annan grej dessutom varför han beter sig som han gör mot er.

Sedan är det en annan grej med detta med "övervakning", om du filmar med en vanlig filmkamera när han gör något så är det helt lagligt.

Det är få som ställer sig och jävlas om du bara tar upp kameran och börjar filma honom och lugnt säger "Kan du vara vänlig och lämna lokalen, du stör den allmänna ordningen" om och om igen samtidigt som man filmar honom.
om inte annat så skall ju hans beteende polisanmälas för att han just stör den allmänna ordningen med sitt beteende, och om nu hyresbolaget som ni båda hyr utrymme från vill b li av med honom så borde det räcka med en polisanmälan, och tja en polisanmälan för en sådan grej behöver ju inte vara från er osv.

Men ni har alltså konkurrerande verksamhet och han tjänar pengar på att ni försvinner därifrån, då är det ju faktiskt en helt annan grej dessutom varför han beter sig som han gör mot er.

Aha. det begrep jag inte. Men då ska ni definitivt inte låta honom vinna striden. Hur kommer det sig att ni placerar två konkurrerande verksamheten så nära varandra från första början? Som upplagt för bråk. :gnissla

Aha. det begrep jag inte. Men då ska ni definitivt inte låta honom vinna striden. Hur kommer det sig att ni placerar två konkurrerande verksamheten så nära varandra från första början? Som upplagt för bråk. :gnissla

Från början hade vårt företag inte samma verksamhet som han har, och det va inte heller tanken när vi la om verksamheten.

Han driver en renodlad frisörsalong med två verksamma frisörer.
Vi driver en skönhetsalong, där vi iof har en frisör nu - jag. Jag äger företaget och jag ser det därför som en tillgång att ha mig arbetande däri.

Jag förstår självklart honom också, och vi har vart och pratat med honom om det mm. Och han har till och med skrivit under papper på att det är ok att vi finns här, papper från Wallenstam.

Vi har helt olika typer av salonger, och vi arbetar inte efter samma mål och vi håller inte heller samma standard och kvalite som varandra.
Han driver sin salong och har bara frisörverksamhet, han har tydligen haft annan verksamhet innan också, men det är inte kvar idag. jag säger inget om varför...

Vi har 1 frisör, och kommer inte att ha någon mer heller som det ser ut i dagsläget. Kanske om 4-5 år? vem vet.
Vi har vår tyngdpunkt på helhet innom skönhetsvård och tjänar därför inget på att ta in massor med frisörer -eftersom det inte är vårt mål.

Vi har två lokaler, varav den ena ligger mitt emot hans -i den bedriver vi ingen frisörverksamhet av hänsyn till honom. Däri har vi istället lagt nagelteknologen, fransförlängning, pedikyr, vaxning, tandblekning massage och bröllopskoordinator.
Vår andralokal ligger ca 20 meter därifrån och där har vi som sagt en frisörstol, men vi har även 2 hudterapeuter, vaxning och Spraytan.

Jag har mina kunder och han har sina, och dom är uppenbarligen nöjda med det så jag gör INGET för att ta hans kunder. Vi har inte ens en skylt på husets byggnad med vår logga.

Vi jobbar utifrån olika priser och servicenivåer. Mina kunder betalar för att få håret tvättat -det ingår i mitt pris. Hans kunder betalar mindre och får håret sprayat med vattenflaska. Vi jobbar olika och våra kunder är olika. I say no more....

Och han tycker dom 20 metrarna är för lite... hade han varit på vilken annan gata som helst så hade han förmodligen haft en frisör 1 butik bort eller vägg i vägg, tyvärr. Dessutom så har han Panache 50 meter ifrån sig, som troligtvis plockar fler kunder än vad jag gör som drop in!
Jag försvarar mig inte med det, men det är ett faktum som bör vägas in.

Hur går det då?

Är din kollega kvar eller är hon fortfarande rädd och vill inte jobba? Ska ni stanna eller flytta?

Sätta upp kameror?

Om jag vore du så skulle jag fundera på att hyra in en väktare som motar bort den här personen om han närmar sig er butik.
Det är ju faktiskt så att han inte har nånting att säga till om konkurrenssituationen då det gäller fri företagsamhet i vårat land.
Jag förstår att det inte är någon angenäm situation precis då det verkar vara en "bullrig" person, men jag hade inte vikt en tum.

Angående kamerasituationen så kan ni sätta upp en webkamera som filmar efter att butiken har stängt. Då räknas det inte längre som allmän plats och det är alltså lagligt att filma. Men jag vet inte riktigt vad du tänkt att ni ska ha filmerna till?

Om jag vore du så skulle jag fundera på att hyra in en väktare som motar bort den här personen om han närmar sig er butik.
Det är ju faktiskt så att han inte har nånting att säga till om konkurrenssituationen då det gäller fri företagsamhet i vårat land.
Jag förstår att det inte är någon angenäm situation precis då det verkar vara en "bullrig" person, men jag hade inte vikt en tum.

Angående kamerasituationen så kan ni sätta upp en webkamera som filmar efter att butiken har stängt. Då räknas det inte längre som allmän plats och det är alltså lagligt att filma. Men jag vet inte riktigt vad du tänkt att ni ska ha filmerna till?
Jag vill inte heller vika en tum... men jag gör hellre det än står ensam med ett stort företag. :/

För att svara på lite frågor iallafall, som det ser ut nu så kollar vi lite efter en annan lokal, men vi har satt våra kriteriet högt och risken att vi hittar en lokal som matchar det idag är nog ganska liten. Så vi blir kvar iallafall ett halvår - ett år i de lokaler som vi har idag.

Min kollega är kvar, och jag tror att hon stannar ändå, men ibland märker man på henne att hon tycker att det är jätte jobbigt, och det känns hårt att se henne nere. Hon är en supertjej och jag avskyr att han får henne till att må så här :(

Vi kommer ansöka om tillstånd för kamera i vår butik som det ser ut idag. Idag åt personen ifråga lunch med en terapeut som vi hade hos oss tidigare. Anledningen till att terapeuten inte är kvar idag är att hon inte betala hyra utan bara stack. Därefter har det skett massor med otrevligheter mellan henne och oss, och till slut skickade jag henne till kronofogden. Vilket fogden va nöjd med för hon pysslade visst med saker hon inte hade lov till... :)
Dom två kokar iallafall ihop någonting nu, men jag vet inte vad. Därför sätter vi upp atrapper i väntan på tillstånd från länstyrelsen.

Vi skall prata med vår advokat på tisdag, men som det ser ut nu så har grannen inget att komma med mot oss, vill han ta striden så är det mot wallenstam han får göra det. Och jag hoppas innerligt att Wallenstam inser att det är mer värt att behålla hyresgäster som dels betalar med än 3 ggr så mycket i hyra än vad den andre gör, och dels fixar bra grejer till gallerian.
Vi har fixat massor med saker som ingen annan i Gallerian lyckats få Wallenstam att gå med på + att dom dessutom bekostat det vi lobbat för. Saker som gynnar ALLA i gallerian, men som grannen givetvis tycker är dåligt efter som -vi har gjort det....

Går inte detta över snart så får jag väl ringa min idol Aschberg och hoppas på lite programtid :hihi

over and out / Blomman -I rättvisans namn :rolleyes:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...