Kamaxel Honda VF1000F, 1984

tobbo166

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
spekulant
Hej!

MCn knackade ljudligt så öppnade ventillkåporna på denna V4 motor.

Kamaxel: insugs- bakre är slut. Se bilder:

Cylinder_3_bad_edge.jpg


se även:
Cylinder_3_B.jpg

Skrovlig, ojämn och med fransiga kanter.

Svårare att bedöma är de två stycken främre kammarna. En liten yta 2x3 mm är lite gropig på båda två vid cylinder 2 (vänster fram), kanterna är EJ fransiga:
Cylinder_2_C_little_scratch.jpg

Byter helst inte främre cylinderkammarna. Kan tänka mig justera ventilerna för att kompensera i det fallet. Går det?

Det jag vill göra är att byta den. Någon som har det till salu förresten? Även intresserad av de tunna rören som olja åker i, kanske inte går göra rent, gammal olja är ju som klister. Det får duga med bättre beg. kam, slät o fin. Alla rekommenderar Oil Mod. 2 problem med det:
1. Finns flera varianter, vilken ska man ta?
2. Kostar pengar, vill inte spendera för mycket på bågen.

Om det visar sig att de tunna oljerören är tilltäppta mot just den kamaxel som är skadad. Då vill jag helst blåsa rent eller byta rören och montera ny kam. Duger det? Alltså istället för att köpa Oil Mod. Om rören ej är tilltäppta och detta ändå uppstått (varför är utblås kammen ok på samma cylindrar i så fall!?), kanske jag köper Oil Mod?

Det svåra här är: vissa säger att detta uppstår pga illa skött service, tidigare ägare ej bytt olja mm. Vissa säger att det är ett "medfött" problem på MCn. Vad är sanningen?
 
Last edited:
Tyvärr ett vanligt fel på hondas gamla VF-modeller. Även väl skötta exemplar.
 
Det går tyvärr inte att justera ventilerna för att kompensera slitaget på nocken. Justeringen har bara att göra med stängd ventil.

Det är inte så lyckat med en nock som ska öppna två ventiler, det blir lite för hög belastning. Samt att vipparmen är utformad på så vis att ventilen lyfter mer än nocken. Gör att belastningen blir ännu högre.

Ett surt problem. Följ dom rekomendationer som finns från andra Hondaåkare som har gjort samma reparationer tidigare.

Mats
 
Som redan skrivit ,,var ett std. fel på dessa modellar,,
Ville bara berätta att om du bytar till en beg. kamaxel,,så få även med vipparmerna till samma kam och till rätt nock,,,,,
Vid byte till ny kam,,så bör du absolut även byta vipparmerne till nya,,annars sliter de bara upp din nya kam relativt snabbt.
Modden hjälper ju i det långa loppet,,men det har också lite att göra med hur man varmkör,,eller inte als. ;-)
Frostie.
 
Som redan skrivit ,,var ett std. fel på dessa modellar,,
Ville bara berätta att om du bytar till en beg. kamaxel,,så få även med vipparmerna till samma kam och till rätt nock,,,,,
Vid byte till ny kam,,så bör du absolut även byta vipparmerne till nya,,annars sliter de bara upp din nya kam relativt snabbt.
Modden hjälper ju i det långa loppet,,men det har också lite att göra med hur man varmkör,,eller inte als. ;-)
Frostie.

Tyvärr!

Jag kan bara stämma in i kören. Ett välkänt/ökänt problem med dessa hojar. Har haft en själv. VF 1000 F2 -84
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top