tobbo166
Ny medlem
Hej!
MCn knackade ljudligt så öppnade ventillkåporna på denna V4 motor.
Kamaxel: insugs- bakre är slut. Se bilder:
se även:
Skrovlig, ojämn och med fransiga kanter.
Svårare att bedöma är de två stycken främre kammarna. En liten yta 2x3 mm är lite gropig på båda två vid cylinder 2 (vänster fram), kanterna är EJ fransiga:
Byter helst inte främre cylinderkammarna. Kan tänka mig justera ventilerna för att kompensera i det fallet. Går det?
Det jag vill göra är att byta den. Någon som har det till salu förresten? Även intresserad av de tunna rören som olja åker i, kanske inte går göra rent, gammal olja är ju som klister. Det får duga med bättre beg. kam, slät o fin. Alla rekommenderar Oil Mod. 2 problem med det:
1. Finns flera varianter, vilken ska man ta?
2. Kostar pengar, vill inte spendera för mycket på bågen.
Om det visar sig att de tunna oljerören är tilltäppta mot just den kamaxel som är skadad. Då vill jag helst blåsa rent eller byta rören och montera ny kam. Duger det? Alltså istället för att köpa Oil Mod. Om rören ej är tilltäppta och detta ändå uppstått (varför är utblås kammen ok på samma cylindrar i så fall!?), kanske jag köper Oil Mod?
Det svåra här är: vissa säger att detta uppstår pga illa skött service, tidigare ägare ej bytt olja mm. Vissa säger att det är ett "medfött" problem på MCn. Vad är sanningen?
MCn knackade ljudligt så öppnade ventillkåporna på denna V4 motor.
Kamaxel: insugs- bakre är slut. Se bilder:

se även:

Skrovlig, ojämn och med fransiga kanter.
Svårare att bedöma är de två stycken främre kammarna. En liten yta 2x3 mm är lite gropig på båda två vid cylinder 2 (vänster fram), kanterna är EJ fransiga:

Byter helst inte främre cylinderkammarna. Kan tänka mig justera ventilerna för att kompensera i det fallet. Går det?
Det jag vill göra är att byta den. Någon som har det till salu förresten? Även intresserad av de tunna rören som olja åker i, kanske inte går göra rent, gammal olja är ju som klister. Det får duga med bättre beg. kam, slät o fin. Alla rekommenderar Oil Mod. 2 problem med det:
1. Finns flera varianter, vilken ska man ta?
2. Kostar pengar, vill inte spendera för mycket på bågen.
Om det visar sig att de tunna oljerören är tilltäppta mot just den kamaxel som är skadad. Då vill jag helst blåsa rent eller byta rören och montera ny kam. Duger det? Alltså istället för att köpa Oil Mod. Om rören ej är tilltäppta och detta ändå uppstått (varför är utblås kammen ok på samma cylindrar i så fall!?), kanske jag köper Oil Mod?
Det svåra här är: vissa säger att detta uppstår pga illa skött service, tidigare ägare ej bytt olja mm. Vissa säger att det är ett "medfött" problem på MCn. Vad är sanningen?
Last edited: