Framgaffel ABC

Finns inget intervall i manualen, enbart en volym om 668ml per ben.
Att mäta höjden med cartridgen och fjädern i blir väl fel?
 
Gaffeln upplevs hård vid "snabba" ojämnheter men i övrigt mjukt satt dvs. lågfarten är mjuk.

Ja, det är ju en liten annan beskrivning än den första beskrivningen som talade om en framgaffel som aldrig bottnar.

Om framgaffeln upplevs som hård och stötig över skarpa ojämnheter så ökar ju sannolikheten att något är överdämpat. Sannolikt i kompressionsriktningen, men returriktningen kan inte heller uteslutas då något som packar ihop sig lätt kan ge en känsla som är förvillande lik en hård kompressionsdämpning.

Du har ju fortfarande justermån åt båda håll i returriktningen och i alla fall åt det ena hållet i kompressionsriktningen. Använd dessa för att skaffa dig själv lite mer information. Blir något bättre om du öppnar returjusteringen några klick...? Blir något ännu sämre om du stänger kompressionsjusteringen några klick...? Om kompressionsjusteringen är en klassisk "bleedjustering" (läckflödesjustering på svenska, eller "nål-i-munstycke") så har den effekt över hela hasighetsområdet, dock större procentuell effekt vid lägre hastighet.
 
Ja exakt, nål som öppnar eller stryper hela flödet.
Testat att både öppna och stänga returen i steg över hela intervallet, mer öppet ger ett oroligt beteende, speciellt snabba ojämnheter i sväng, mer stängt (ett gäng klick till) så packar den vid upprepade ojämnheter.

Men då stämmer kanske min tes? Tunnare olja i kompressions benet för att kunna stänga kompressionen mer (helt öppen nu), uppnår då (förhoppningsvis) samma dämpning på lågfarten samtidigt som högfarten blir mjukare pga den tunnare oljan som trots samma flöde inte "begränsas" lika mycket av shimsen?
 
Gjort samma med kompressionen, från ena ytterläget till det andra, fullt öppet ger i mitt tycke bäst egenskaper.
Skulle jag köra uteslutande fin asfalt med små ojämnheter skulle jag kunna stänga kompressionen 12 klick.
 
Har du pratat med rg3 om dina symptom?
Nej, de erbjuder ju dock hjälp med inställning mot en kostnad.
Jag är dock i ett läge där jag vill lära mig hur grejerna fungerar och hur de modifieras för att passa min körning.
När/om jag når vägs ände kommer jag kontakta RG3 :)
Såg en bild på original Teneree 700 ventil jämfört med en 20mm eftermarknads - T7ans såg ut som en leksak - undrar om det är samma på släden... Sånt vill jg ta reda på :)
 
Nej, de erbjuder ju dock hjälp med inställning mot en kostnad.
Jag är dock i ett läge där jag vill lära mig hur grejerna fungerar och hur de modifieras för att passa min körning.
När/om jag når vägs ände kommer jag kontakta RG3 :)
Såg en bild på original Teneree 700 ventil jämfört med en 20mm eftermarknads - T7ans såg ut som en leksak - undrar om det är samma på släden... Sånt vill jg ta reda på :)

Ok, jag visste inte vilken service som ingick i dealen, därav min fråga.
 
@Alatalo - Tog till mig av ditt råd, skruvade tillbaks allt till grundinställning igen. Man är ju bra dum i huvudet ibland... Skruvar - kör, upplever en förbättring, skruvar lite mer ,- upplever en "förbättring" osv. Det hela slutar med att jag skruvat bort mig helt 🤣
Nu har jag i alla fall utgått ifrån grund och analyserat beteendet.
Den är hård i dämpningen, men - med lagfarten så öppen som jag hade den så dämpade den ingeting innan högfarten började arbeta. Nu upplever jag att den är betydligt "jämnare" i dämpningen men fortfarande onödigt hård för det jag använder den till.
Jämförde med en V-strom 1000 idag, min hoj har mycket bättre kontroll på hjulen och är mycket mindre orolig i ojämna svängar = bra. Men provturen verifierade även att framförallt min kompression i gaffeln är väldigt hård.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top