Kallt ute-tråden!

Jag skrev också "kändes kallare"

Inte särskillt konstigt eftersom man klär sig sämre i skåne. Jag har t-shirt året, om i skåne, handskar har jag bara om jag ska cykla. Där uppe har man långkallingar under byxorna och på överkroppen har man en långärmad tröja över t-shirten och de kallaste dagarna kompletterar man med en fliströja eller liknande under jackan.

Tro f-n att temperaturen känns annorlunda då.

Du är verkligen en "man with a mission"!

Hur kan en vetenskaplig artikel slå hål på en personlig upplevelse?
Du hävdar alltså att folk har ingen aning om vad de upplever att de upplever, rätt?.

Det var just det som undersökningen behandlade *SUCK*

HUR FOLK UPPLEVER KYLA.

Men du vet säkert bättre än den undersökningen, för att du säger så...

Det där "jag känner minssan norrlnningar som..." var precis vad man ville komma undnan medd en stor undersökning baserat på fler personer än just du känner.

Men skitsamma, du vill leva i din lilla bubbla och tro det du vill, gör det då.

Inte särskillt konstigt eftersom man klär sig sämre i skåne. Jag har t-shirt året, om i skåne, handskar har jag bara om jag ska cykla. Där uppe har man långkallingar under byxorna och på överkroppen har man en långärmad tröja över t-shirten och de kallaste dagarna kompletterar man med en fliströja eller liknande under jackan.

Tro f-n att temperaturen känns annorlunda då.
Men på sommaren är det en del som går med stickad mössa.Kanske därför de upplever det varmare än det är då

Mohaha den tog mig fram till postlådan ...på mitt jobb;-)

Det där är ingen hemlighet, det står ju till och med i vissa bilars instruktionsbok att man inte får köra på RME för att det är ett dåligt vinterbränsle.

Har ägarna några alternativ? Jag har inte tittat på sistone på dieselpumpar på bensinmackarna. Ingen baktanke med frågan alltså.

Dieselägare har ni några kommentarer till den här artikeln? Aldrig ägt en dieselbil själv, utan har mest kommit i kontakt med dem via hyrbilar i betydligt varmare klimat än i Sverige vintertid.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6701457

Aldrig haft något problem själv, men man har ju hört mycket om lastbilsåkare som fått problem med torkande gummi packningar m.m

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?143540-Ny-diesel-f%F6rst%F6r-motorer-!

Har ägarna några alternativ? Jag har inte tittat på sistone på dieselpumpar på bensinmackarna. Ingen baktanke med frågan alltså.

Det vet jag faktiskt inte då jag inte har någon dieselbil själv, men tidigare år har vi i alla fall sluppit inbllandning, IAF vintertid, dessutom har vi ju fått diesel med låg paraffinhalt vi som bor lite kallare till.

Det är väl först på senare tid inblandningen har börjat?

Last edited:

Jag kör utan inblandning i båda bilarna (Ssang yong med mercedes 270 motor och Fiat med 1,9 sugdiesel).
Inga problem trots 23 minusgrader.
Har tidigare haft problem med rapsoljan på vintern, men det var på lastbilen.
Vet inte hur svartluten fungerar ("tallolja").

Jag kör utan inblandning i båda bilarna (Ssang yong med mercedes 270 motor och Fiat med 1,9 sugdiesel).
Inga problem trots 23 minusgrader.
Har tidigare haft problem med rapsoljan på vintern, men det var på lastbilen.
Vet inte hur svartluten fungerar ("tallolja").

Var hittar du citydiesel utan utspädning?

Dieselägare har ni några kommentarer till den här artikeln? Aldrig ägt en dieselbil själv, utan har mest kommit i kontakt med dem via hyrbilar i betydligt varmare klimat än i Sverige vintertid.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6701457

SKa du åka norrut? I Helsingborg behöver du i alla fall inte oroa dig.

Även ren diesel parafineras lätt vid extrem kyla och RME ska väl vara värre. Var gränsen går för vad som funkar får dock någon annan svara på. Dock går ju de flesta dieselbilarna problemfritt även där vissa lägger av så största problemet ligger kanske i bränslefiltret.

Finns det inte "vinterdiesel" längre? ens i "norrland"?
Det är ju något "alla" vet, det blir vax i filtret med vanlig diesel när det är riktigt kallt.
(och nä, jag har ingen diesel, så det är inget jag har haft koll på dom senare åren)

Back