Kallt ute-tråden!

Norrlänningar kan det här med infrastuktur är det gäller motorvärmare. Bodde i Skellefteå för många år sedan. Lägenheten hade egen carport, och brytaren till motorvärmaren satt inne i lägenheten! :) Behövde aldrig ut och ställa om timer. Det första jag gjorde när jag gick upp på morgonen var att trycka på knappen. :) På jobbet hade alla parkeringplatser eluttag, och var jag hemma hos kompis med hus så hade de extralång sladd som nådde till besökande bil. :) Min egen värmarsladd brukade vara lindad om extraljusen när den inte var inkopplad. Funderade på stöldrisk, men fick kommentaren: "Varför skulle någon ta din? De har ju en egen." :hihi Parkerade på stan och konstaterade att alla bilarna bredvid min mycket riktigt hade sina sladdar lindade runt extraljusen. :lol

Det skiljer mer på några mil inom samma gränser än man tror.
Jag har aldrig sett ett motorvärmaruttag här nere (Småland) som är på annat än 16 ampere, eller en traditionell kylvattenvärmare monterad på en bil nyare än tjugo år.
Fabriksmonterat motorvärmare på Volvo sitter på kylvattnet till oljekylet, bakkant av motorn.
Traditionell blockvärmare finns det inte möjlighet till

-35 hade varit kul att få känna på. För några vintrar sen tror jag att vi hade -18 eller nåt här nere och då var jag helt övertygad om det var Ragnarök i faggorna!

-35 hade varit kul att få känna på. För några vintrar sen tror jag att vi hade -18 eller nåt här nere och då var jag helt övertygad om det var Ragnarök i faggorna!

Över - 30 grader är det kallt. Håller sig temperaturen runt - 20 uppe i Norrland kan det faktiskt kännas mycket kallare här nere trots mildare temperaturer. Det har med luftfuktighet och vind att göra. - 18 här nere och lite vind kan göra det jäkligt kallt.

Norrlänningar kan det här med infrastuktur är det gäller motorvärmare. Bodde i Skellefteå för många år sedan. Lägenheten hade egen carport, och brytaren till motorvärmaren satt inne i lägenheten! :) Behövde aldrig ut och ställa om timer. Det första jag gjorde när jag gick upp på morgonen var att trycka på knappen. :) På jobbet hade alla parkeringplatser eluttag, och var jag hemma hos kompis med hus så hade de extralång sladd som nådde till besökande bil. :) Min egen värmarsladd brukade vara lindad om extraljusen när den inte var inkopplad. Funderade på stöldrisk, men fick kommentaren: "Varför skulle någon ta din? De har ju en egen." :hihi Parkerade på stan och konstaterade att alla bilarna bredvid min mycket riktigt hade sina sladdar lindade runt extraljusen. :lol

Många parkeringshus har motorvärmaruttag också, det ingår.

Lindar man sladden runt extraljusen rätt så skymmer den dessutom regskylten fram för fartkameror :)

Över - 30 grader är det kallt. Håller sig temperaturen runt - 20 uppe i Norrland kan det faktiskt kännas mycket kallare här nere trots mildare temperaturer. Det har med luftfuktighet och vind att göra. - 18 här nere och lite vind kan göra det jäkligt kallt.

I fjol tror jag det var, uppstod diskutionen om huruvidare det kändes kallare osv...

Jag länkade då till en vetenskaplig artikel som en gång för alla slog hål på den myten.

Men vi säger väl att det är så, i år igen...

I fjol tror jag det var, uppstod diskutionen om huruvidare det kändes kallare osv...

Jag länkade då till en vetenskaplig artikel som en gång för alla slog hål på den myten.

Jag minns den diskussionen. Jag skrev känns kallare och det är så många uppfattar skillnaden. Hur man sedan i vetenskapliga artiklar förklarar hur det verkligen ligger till. Det är en annan diskussion.

Främsta anledningen till att söringer fryser vid -10 är bristen på kläder ;)
Jag kan garantera att -30, öppet vatten och vind är kallt även för en "norrlänning"

Har själv gjort det misstaget när jag flyttade till sverige, i mina hemtrakter är det inte ovanligt med -30 eller lägre.
Så när jag flyttade ner på senvintern kollade jag vädret på tv och tyckte att det inte var någon anledning till att ta med vinterkläderna, gbg på vintern ÄR bläsigt i jeansjacka :D

Vi har en stammis på jobbet, norrman, som alltid kommer in och beklagar sig över hur jävla kallt det är. När man ifrågasätter honom och frågar "men är inte du van vid kyla, du som kommer norrifrån?" så blir han helt till sig och klagar på luftfuktighet, blåst och fan vet vad vilket enligt honom gör att det upplevs mycket kallare här nere:D Jag har också hört det där om att vissa skillnader kan göra att det upplevs kallare och blahablaha, men jag tror inte nämnvärt på det. Liksom GuW har jag läst om hur den myten rent vetenskapligt punkterats på ett flertal olika plan, och jag har själv upplevt norrlandskyla. Kallare är kallare helt enkelt, jag fryser fan så mycket mer i norrländska -30 än i skånska -15:fakta

Ena faktor till att det upplevs som kallare här nere är att folk går runt i trendig scarf, popjeans och duffel och ojjar sig
medan de som är vana vid frysgrader sätter på sig en oälsmössa, långjalingar och graningekängor.

Förra vintern var det -37 när vi skulle åka bräda i Åre. Då bet det i kinderna. Samtliga bilar på parkeringen brakade ihop
och slutligen även min Tüska "kvalitetskombi" som fick bärgas till BMW i Östersund. Aldrig mer en elektronikbil.

Jag minns den diskussionen. Jag skrev känns kallare och det är så många uppfattar skillnaden. Hur man sedan i vetenskapliga artiklar förklarar hur det verkligen ligger till. Det är en annan diskussion.

Jag skrev också "kändes kallare" och hela den vetenskapliga undersökningen byggde på hur det kändes, att det faktiskt ÄR kallare vid minus 30 i norrland än vid +2 och snålblåst i göteborg vet vi redan.

Det var även roligt att se när dom intervjuade folk på stan och frågade hur kallt dom trodde det var och norrlänningarna snittade ett par grader varmare än vad det var med sina gissningar (givetvis med spridning åt båda hållen) medans folk boende söderut snittgissade kallare än vad det var.

Någon (det kan ha varit Paris Hilton på besök) gissade att det var "Tie minus" när det var 5+ och dom stod vid en vattenpöl som inte hade frusit :huvet , men det var väl en sån där dag då det blåste

Ena faktor till att det upplevs som kallare här nere är att folk går runt i trendig scarf, popjeans och duffel och ojjar sig medan de som är vana vid frysgrader sätter på sig en oälsmössa, långjalingar och graningekängor.

Det där kan jag skriva under på. Många söderut köper ett par trendiga vinterkängor som ser jäkligt ändamålsmässiga ut. Som gjorde för en "vintage" polarexpedition till utseendet, men sedan är de inte tillräckligt isolerade någonstans. Sätt foten i Norrland en kall vinter och personen i fråga kommer att frysa fötterna av sig på långpromenaden hur många sockar han än får på sig.

Du är verkligen en "man with a mission"!

Hur kan en vetenskaplig artikel slå hål på en personlig upplevelse?
Du hävdar alltså att folk har ingen aning om vad de upplever att de upplever, rätt?

Upprepar att jag har hyfsat gott om norrlänningar i min närmiljö och de klagar absolut mest över "kylan" här nere. Någon har en jacka som; "är den enda som klarar värma henne" i den malmöitiska vintern. Jag tror på norrlänningarna som hävdar att samma gradtal upplevs kallare här. Har mest varit norröver på vintrarna eftresom muterade mygg och raksträckor inte attraherar. Då har det oftast varit betydligt lägre temperaturer än vad vi, annat än i undantagsfall, har här och jag kan tänka mig att jag skulle uppleva -5-10 som kallare här då jag inte störs nämnvärt av temperaturer bra under det däruppe. Skall tillägga att jag går i stort sett samma mundering vintern igenom.

Kul med norrlänningar som prompt måste tala om att de aldrig klagar, jämt och ständigt talar de om och om igen att de aldrig klagar......och att de fryser mer i Malmö än i köldhålet de kommer ifrån.

Vad kör du för väderstation för att få så fina siffror? Får du även diagram mm?

En sån här .
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=167399209

Med Cumulus programvara, man han få statistik prexis som man vill och även möjlighet exportera till excell.
Man kan lägga upp den på webben med en webkamera men så långt har jag inte kommit än.

Det enda som jag måste åtgärda ser jag nu är att den sitter monterad på ett lite för klent rör som rör sig i vinden och får vippan i regnmätaren att flippa ur.

Back