TomK
hela världen är min rejsingbana
Första året jag jobbade utomhus hade vi mer än 25 minusgrader och kraftig blåst i över en vecka.
Djävlar vad jag hatade mitt yrkesval då.
Poolskötare?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Första året jag jobbade utomhus hade vi mer än 25 minusgrader och kraftig blåst i över en vecka.
Djävlar vad jag hatade mitt yrkesval då.
Poolskötare?![]()
Fabriksmonterat motorvärmare på Volvo sitter på kylvattnet till oljekylet, bakkant av motorn.Det skiljer mer på några mil inom samma gränser än man tror.
Jag har aldrig sett ett motorvärmaruttag här nere (Småland) som är på annat än 16 ampere, eller en traditionell kylvattenvärmare monterad på en bil nyare än tjugo år.
-35 hade varit kul att få känna på. För några vintrar sen tror jag att vi hade -18 eller nåt här nere och då var jag helt övertygad om det var Ragnarök i faggorna!
Norrlänningar kan det här med infrastuktur är det gäller motorvärmare. Bodde i Skellefteå för många år sedan. Lägenheten hade egen carport, och brytaren till motorvärmaren satt inne i lägenheten!Behövde aldrig ut och ställa om timer. Det första jag gjorde när jag gick upp på morgonen var att trycka på knappen.
På jobbet hade alla parkeringplatser eluttag, och var jag hemma hos kompis med hus så hade de extralång sladd som nådde till besökande bil.
Min egen värmarsladd brukade vara lindad om extraljusen när den inte var inkopplad. Funderade på stöldrisk, men fick kommentaren: "Varför skulle någon ta din? De har ju en egen."
Parkerade på stan och konstaterade att alla bilarna bredvid min mycket riktigt hade sina sladdar lindade runt extraljusen.
![]()
Över - 30 grader är det kallt. Håller sig temperaturen runt - 20 uppe i Norrland kan det faktiskt kännas mycket kallare här nere trots mildare temperaturer. Det har med luftfuktighet och vind att göra. - 18 här nere och lite vind kan göra det jäkligt kallt.
I fjol tror jag det var, uppstod diskutionen om huruvidare det kändes kallare osv...
Jag länkade då till en vetenskaplig artikel som en gång för alla slog hål på den myten.
Men vi säger väl att det är så, i år igen...
Främsta anledningen till att söringer fryser vid -10 är bristen på kläderÖver - 30 grader är det kallt. Håller sig temperaturen runt - 20 uppe i Norrland kan det faktiskt kännas mycket kallare här nere trots mildare temperaturer. Det har med luftfuktighet och vind att göra. - 18 här nere och lite vind kan göra det jäkligt kallt.
Jag minns den diskussionen. Jag skrev känns kallare och det är så många uppfattar skillnaden. Hur man sedan i vetenskapliga artiklar förklarar hur det verkligen ligger till. Det är en annan diskussion.
Ena faktor till att det upplevs som kallare här nere är att folk går runt i trendig scarf, popjeans och duffel och ojjar sig medan de som är vana vid frysgrader sätter på sig en oälsmössa, långjalingar och graningekängor.
Känns som våren äntligen är på gång.
I fjol tror jag det var, uppstod diskutionen om huruvidare det kändes kallare osv...
Jag länkade då till en vetenskaplig artikel som en gång för alla slog hål på den myten.
Men vi säger väl att det är så, i år igen...
Vad kör du för väderstation för att få så fina siffror? Får du även diagram mm?
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |