Kallt ute-tråden!

Nej, jag menade ju givetvis att alla skulle "ha" det i den meningen att alla skulle ha en installerad i bilen och att infrastrukturen skulle finnas för att koppla in den, samt att lära folk att koppla in den, allt för miljöns skull.

Det är många här som kallstartar alldelens i onödan också, och jag kan erkänna att jag i flera års tid inte hade varken P-ruta eller garage till bilen utan den stod alltid utan värmare hemma, den startade alltid även i -37 (kallaste jag behövde prova) dock hade jag även då värmaren i på jobbet.

ALLA har det här uppe, men ALLA i hela landet borde ha det.

Jag börjar plugga in bilen när det är under nollan på morgonen, visst kallstartar jag bilen ändå ibland om jag åker på tider jag normalt inte brukar (motorvärmaren går på timer ställd på normala arbetstider)

Men redan när det är nollan ute så släpper bilen ut avsevärt minde avgaser om man har bilen på värmare, oljan smörjer bättre och man får varmt i bilen direkt.

När det blir under -10 kopplar jag dessutom in kupevärmaren.

På jobbet står bilen i värmare med kupevärmaren på konstant så då hinner bilen torka upp invändigt.

Motorvärmarna tillhör det som var bättre förr.
Då satt de i ett frostplugghål och värmde hela motorn.
Nu sitter de i oljetråget och värmer litegranna.

Nja, det är nog fortfarande vanligast med blockvärmare, men nu säljs ju även fiffiga små slangvärmare med cirkulationspump.

Oljevärmare tillhör nog undantagen.

Till och med på utsidan av aluminiumtråget som avleder värme snabbt som ögat.

Min kollega i Luleå hade -31'C när han CYKLADE till jobbet :galen Hjälte!
Hemma var det -18'C igår kväll

Vi hade -18 i morse sen varmare på dagen ca -13.
Varit ute och kört hoj, testat materialet inför mer seriös iskörning imorgon.

Jupp korta avstånd till allt och laddström på varje parkering.

När det gäller tillgång till eluttag möjligtvis, men sedan är ju nästa fråga hur bra elbilar fungerar i norrländsk vinterkyla. Batteriets prestanda borde inte vara lika bra som i mildare klimat. Är det någon kommuner eller företag som köpt in några elbilar där uppe i marknadsföringssyften?

När det gäller tillgång till eluttag möjligtvis, men sedan är ju nästa fråga hur bra elbilar fungerar i norrländsk vinterkyla. Batteriets prestanda borde inte vara lika bra som i mildare klimat. Är det någon kommuner eller företag som köpt in några elbilar där uppe i marknadsföringssyften?

Nja, nog har det funnits några, men mest som jippo-bilar.

Jag hörde att Mercedes här i stan hade tagit hem en skåpbil (sprinter?) i demosyfte, men annars är det lite för kallt och för långt mellan orterna här. även om ladduttag finns.

Fast motorvärmarstolpar är kassa som ladduttag då dom ofta bara är på 6A och med lite laddförluster så laddar man med ca 1kw, vilket funkar över natten, men inte för att snabbladda på lunchen för att ta sig vidare på försäljningsrundan....

I gävle har man provat: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article268249.ece

-37,2 imorse kl9 när jag klev upp. Nu börjar det sakta krypa ner mot -35 igen.

Nja, nog har det funnits några, men mest som jippo-bilar.

Jag hörde att Mercedes här i stan hade tagit hem en skåpbil (sprinter?) i demosyfte, men annars är det lite för kallt och för långt mellan orterna här. även om ladduttag finns.

Fast motorvärmarstolpar är kassa som ladduttag då dom ofta bara är på 6A och med lite laddförluster så laddar man med ca 1kw, vilket funkar över natten, men inte för att snabbladda på lunchen för att ta sig vidare på försäljningsrundan....

I gävle har man provat: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article268249.ece

Måste väl vara tangentsnubbel?
16 Ampere är det väl.

Ganska ljummet - har inte gått under -22 här vid kusten. Mitt på dagen sken solen och snön smälte lite på taket (-10 i skuggan). Inte alls som vintrarna på åttiotalet.

Men motorvärmare sitter i bilarna allt som oftast. I somras var jag nog den enda på jobbet som hade värmare i - direkt uppe i arbetstemp och kan gasa fullt (snäll mot turbosarna m.m.). Hoppade dock över kupévärmaren då...

I måndags hade vi -2 och en strålande sol. Perfekt väder för en försiktig premiärtur på hojen :P Folket tittade rätt konstigt när man kom där i sitt skinnställ... Kallt? Jag vet inte vad som var dagens höjdpunkt. Köra hojen eller värma fingrarna efteråt. hehe

Håller med, men det blir rätt dyrt med skarvkabel när den enda lediga p-rutan ligger sex kvarter bort.

=Webasto

Jag vaknar, trycker på värmaren i Långforden med fjärren, tar en rapé portion och en kopp kaffe i kalsongerna medan hon står nere på gatan och viner så socitetkärringarna av rädsla går omvägar runt henne. Sen startat hon så fint så och kupén är varm å isfri.

Bra skit.

=Webasto

Jag vaknar, trycker på värmaren i Långforden med fjärren, tar en rapé portion och en kopp kaffe i kalsongerna medan hon står nere på gatan och viner så socitetkärringarna av rädsla går omvägar runt henne. Sen startat hon så fint så och kupén är varm å isfri.

Bra skit.
Skönt.
Om man inte trycker på alla knapparna så den får spader :)

Back