Kallt ute-tråden!

-16 här. Perfekt för enduro. Saknade dock känsel i långfingret tills ikväll.
 
-21.4 just nu så det lär nog krypa ner mot -25 i natt. Mitt köldrekord här "nere" i nedre delarna av mellansverige är -33 grader som var det 27:e januari 2010. Anledningen till att jag kommer ihåg det är för att jag åkte hem från BB den kvällen medan tjejen fick vara kvar en natt till. Inte så kul att åka hem i en Saab klockan 11 en vardagkväll med en nyfödd i baksätet...
 
-21.4 just nu så det lär nog krypa ner mot -25 i natt. Mitt köldrekord här "nere" i nedre delarna av mellansverige är -33 grader som var det 27:e januari 2010. Anledningen till att jag kommer ihåg det är för att jag åkte hem från BB den kvällen medan tjejen fick vara kvar en natt till. Inte så kul att åka hem i en Saab klockan 11 en vardagkväll med en nyfödd i baksätet...

Varför inte? Barn är väl alltid trevligt?
 
=Webasto

Jag vaknar, trycker på värmaren i Långforden med fjärren, tar en rapé portion och en kopp kaffe i kalsongerna medan hon står nere på gatan och viner så socitetkärringarna av rädsla går omvägar runt henne. Sen startat hon så fint så och kupén är varm å isfri.



Bra skit.

Var det den som hade mer KW än vad en 16-åring får framföra med a-kort? Das ist sehr manlich!!

edit: Här e fan så kallt, hela 15 minus nu! Det är fan 35 grader för kallt :mad:
 
Last edited:
Måste väl vara tangentsnubbel?
16 Ampere är det väl.

Näe, 6A, om man inte bor hos ett snålt fastighetsbolag som har valt att installera 4A säkringar i stolparna.

Här hemma kör jag 10A till alla uttag på utsidan, då kan man brassa på en rejäl kupevärmare på 2200W tillsammans med blockvärmaren.
 
Nja, nog har det funnits några, men mest som jippo-bilar.

Jag hörde att Mercedes här i stan hade tagit hem en skåpbil (sprinter?) i demosyfte, men annars är det lite för kallt och för långt mellan orterna här. även om ladduttag finns.

Fast motorvärmarstolpar är kassa som ladduttag då dom ofta bara är på 6A och med lite laddförluster så laddar man med ca 1kw, vilket funkar över natten, men inte för att snabbladda på lunchen för att ta sig vidare på försäljningsrundan....

I gävle har man provat: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article268249.ece
Precis som du säger så är det ju tyvärr för det mesta lite klent med ström i ett vanligt motorvärmaruttag för att det ska gå att "tanka" lite snabbt. I Östersund har vi dock några laddstationer där det finns lite ordentligare uppkoppling mot elnätet och även en snabbladdning.

Här i stan håller Peugeot på med ett test av elbilar i samarbete med kommunen: http://op.se/ostersund/1.2395686-elbilar-ska-vintertestas-i-ostersund
Jag har en liten känsla av att om resultatet av det testet inte faller väl ut så är det väl ingenting som varken Peugeot eller kommunen kommer vara särskilt snabba med att gå ut i tidningarna med. Tycker för övrigt att det är ganska sällan man ser någon av de där bilarna. Någon gång ibland som man ser de rulla förbi bara.

Posten håller också på med en liten snabbtest: http://op.se/lanet/ostersund/1.4346908-posten-utokar-flottan-av-elfordon
 
Elbilar känns som otroligt usla vinterbilar rent subjektivt utifrån mina erfarenheter av batteridrift. Men on topic; kallt. -34 i morse så jag var tillome tvungen att ta på mig jackan när jag gick ut för att slänga soporna. Huga.
 

Jo posten här kör också elmoppe, jag brukar låna ut mitt motorvärmaruttag på jobbet till postis när det är kallt ute eller dåligt plogat, för då räcker det inte hela rundan.

Då tar han postbunten och springer alla hyreshus i närheten medans det stödladdar lite.

Jag tror säkert att man kan lösa dom flesta problemen med räckvidden på vintern, till att börja med kan man montera motorvärmare som håller värmen på batteriet.
Dels blir det ju varmt när man laddar det, men sen när laddfasen är över kan man hålla batteriet varmt tills man ska ha bilen, sedan genererar ju batteriet värme när man kör men kan nog behöva lite extra om det är kallt.

Så en kombinerad kyl och värmeslinga mellan motor, kupéelement och batteri, med någon form av tillsatsvärme för dom kalla dagarna (vätgas säger vi väl, för miljöns skull, men vi kan lika gärna elda diesel eller bensin, elen görs ändå till stor del i kolkraftverk)

Fördelen med vätgas är att om man ändå ska ha en tank för vätgas i bilen skulle man kunna ha en vätgasbränslecell som räckviddsförlängare, dvs en bränslecell som man kan slå på om man ska åka lite längre så laddar den under färd några Ampére, parkerar man utan tillgång till ström så kan man lämmna den igång för en låååååångsam återhämtning.

För problemet med bränsleceller i dag är att dom levererar för lite för att kunna driva ett vettigt fordon och reagerar dessutom för långsamt, men som en svag laddningskälla/räckviddsförlängare funkar dom ju utmärkt.

Sen måste vi bara övertala miljömaffian att kärnkraft/Thorium reaktorer är the way to go så att vi har ström att laddaa med och ström att spjälka vätgas ur havsvatten med....

Trots att många miljömuppar tror att jag neggar deras golfbilar så har jag alltid gillat tanken på eldrift, men till skillnad från miljömupparna har jag en förmåga att även se problemen.

Jag vill ha en Sinclair C5 :

sinclair_c5_1.jpg
 
Näe, 6A, om man inte bor hos ett snålt fastighetsbolag som har valt att installera 4A säkringar i stolparna.

Här hemma kör jag 10A till alla uttag på utsidan, då kan man brassa på en rejäl kupevärmare på 2200W tillsammans med blockvärmaren.

Det skiljer mer på några mil inom samma gränser än man tror.
Jag har aldrig sett ett motorvärmaruttag här nere (Småland) som är på annat än 16 ampere, eller en traditionell kylvattenvärmare monterad på en bil nyare än tjugo år.
 
Första året jag jobbade utomhus hade vi mer än 25 minusgrader och kraftig blåst i över en vecka.
Djävlar vad jag hatade mitt yrkesval då.
 
Back
Top